מצעד החיים: 300 רבנים צעדו בבודפשט

    יצחק לוין - בודפשט | צילום: י. בלינקו No Comments on מצעד החיים: 300 רבנים צעדו בבודפשט
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    70 שנה לאחר שהנאצים הובילו אלפים מיהודי הונגריה אל נהר הדנובה שבבודפשט, שם הורו להם להסיר את נעליהם וירו בהם למוות, התקיים מצעד החיים לעבר האנדרטה לשואת יהודי הונגריה על גדות הנהר. היה זה הארוע המרכזי ביום הראשון של כינוס 300 רבנים מכל רחבי אירופה שמקיים ארגון 'מרכז רבני אירופה'. את המצעד הובילו הרבנים הראשיים לישראל, הראשון-לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, לצד האדמו"ר מקאליב, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן ועימם מאות רבני קהילות מרחבי אירופה.

    צירי תנועה מרכזיים בבודפשט נסגרו אתמול, יום שני, על ידי המשטרה המקומית כדי לאפשר למאות הרבנים, ובני משפחות של הנטבחים על ידי הנאצים לשחזר את צעדת החיים. את הארוע כיבדו בנוכחותם שרים מרכזיים בממשלת הונגריה בהם גם שר הבטחון, לצד ראש העיר של בודפשט וחברים במועצת העיר.

    IMG_5312 copy

    הרה"ר הגאון רבי דוד לאו שפתח את משא הנאומים בטכס סיפר על שאלה הלכתית של 3 משפחות בשואה שביקשו לדעת האם מותר להם ליטול לחם של משפחה שנלקחה על ידי הנאצים וספק אם תחזור. "אם לא נאכל את הלחם נמות בוודאי", ציינו בני המשפחות בשאלתם. "אין זה משנה מה היתה התשובה ההלכתית", אמר הגר"ד לאו , "בני המשפחות הללו התוו לנו את דרך היהדות והמסורת שהנאצים ימ"ש ביקשו למחוק. צעדנו ברגלינו במסלול שהלכו יהודים שחייםעל פי היהדות והתורה. זו הדרך הנכונה לצעוד בה, זו הדרך שהתורה והיהדות מדריכות אותנו. זו היהדות שהנאצים ימח שמם ביקשו למחוק . זו הדרך בה נצעד לזכרם ונראה שהעם היהודי ממשיך בדרך היהדות ומפיץ אותה בעולם".

    אחריו נשא דברים הגאון רבי דוד משה ליברמן, מזקני רבני אירופה, חבר נשיאות 'מרכז רבני אירופה' והרב הראשי דק"ק שומרי הדת שבאנטוורפן בלגיה. בדברים שנשא בשפה האנגלית תיאר הגרמ"ד ליברמן שעבר את גיל ה-90, כיצד ירו הנאצים ולא חמלו על אנשים, נשים וטף. "קשה למצוא מילים לתאר את הזוועה שהיתה בבודפשט לפני 70 שנה, אך עוד יותר קשה המחשבה ששוב נראות באירופה תופעות של רדיפת יהודים על רקע שנאה לצד תופעות נאציות".

    כמי שחווה על בשרו את מאורעות השואה ציין הגרד"מ ליברמן את התרגשותו לראות את שגשוג היהדות באירופה בכלל והונגריה בפרט. "הלקח שעלינו להפיק מהשואה הוא לא להתעסק עם העבר אלא לעוסק בעתיד ובשיקום. כפי שלשונאי ישראל היתה מטרה להשמיד כל זכר יהודי, עלינו לפעול ולהפיץ יהדות באירופה כולה", אמר.

    IMG_5436 copy

    הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף אמר פרק תהילים וקדיש לעילוי נשמות הקדושים.

    את המשא המרכזי של הערב נשא כ"ק האדמו"ר מקאליב, שעבר את השואה על כל מאורעותיה. בקול חנוק וכשדמעות זולגות מעיניו תיאר את אשר ראה וחווה במחנות ההשמדה, כיצד הבטיח לקב"ה שאם יציל את חייו הוא יפיץ בעולם כולו את קדושת שמו יתברך. "מאז ועד היום אני משתדל לקיים את ההבטחה", אמר וציין את שמחתו שזכה לראות את עולם התורה שגדל והתפתח. את דבריו סיים בקבלת עול מלכות שמים כאשר הקהל כולו עומד על רגליו ואומר 'שמע ישראל'. לאחר מכו שר עם הקהל כולו את השיר 'אני מאמין' וניגן את הניגון סול א קוקוש כאשר מקהלת ילדים מתלמוד תורה חב"ד בבודפשט מלווה אותו. מאות הרבנים והמשתתפים שרו עימו כאשר על פני כולם ניכרת ההתרגשות.

    הארוע הסתיים כאשר החזן אברהם רוט נושא תפילת א-ל מלא רחמים לזכר הקדושים שניספו ונר זכרון ענק הודלק. רבים מהנוכחים מחו דמעות גם במעמד זה.

    כאמור היה זה הארוע המרכזי אתמול, יום שני, ביום ראשון מתוך שלושה ימים של כינוס שעורך 'מרכז רבני אירופה' בהשתתפות 300 רבנים מרחבי אירופה ואשר יתמקד בנושא המאבק בהתבוללות ובאנטישמיות.



    0 תגובות