הונחה אבן הפינה להיכל הזיכרון לחיילי צה"ל

    בנצי לייזרוביץ | צילום: אילוסטרציה No Comments on הונחה אבן הפינה להיכל הזיכרון לחיילי צה"ל
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיא המדינה שמעון פרס נשא היום דברים בטקס הנחת מגילת אבן הפינה להיכל הזיכרון שיוקם לזכר חללי מערכות ישראל בהר הרצל.

    בדבריו התייחס הנשיא לחשיבות הקמת היכל הזיכרון להנצחת הבנים שנפלו ואמר: "בעוד מספר ימים נרכין ראשנו לזכר בנינו ובנותינו שנפלו במלחמותיה של ישראל. אלפי השמות שייחרטו על גבי כותלי ההיכל יהוו עולם ומלואו. כל מעשה גבורה יצוין בסיפור נצח ישראל. שמו של כל נופל ישויך לדור הנפילים שהקימו את ישראל. ושיצר תקופה חדשה, שתחילתה שיבת ציון, התיישבות עובדת, חְרב מַגֵן, תחיית הלשון שעשהואָ לעַם ומדינה שאין דומה להם בעולם, ואין להם תקדים בקורותינו. הם התנדבו. הם השליכו נפשם מנגד. הם הוכיחו שמעטים במספר, מסוגלים להיות גדולים ביכולתם. כל אחד מהם, הגדיל למצות מקרבו את המֵירב. הם היו למופת, וייזכרו כפלא. לאבן ראשה בבית שהקימונו מחדש. היכל הזיכרון שיוקם כאן, בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, ישמש אכסניה ראויה למפגש מתמיד עם דמותם. עם סיפור גבורתם. עם תפילה לעילוי נשמתם.

    ההיכל יהווה בית געגועים לפלא גבורתם. להיותם מגש הכסף עליו הניחה ההיסטוריה היהודית את קוממיותה המחודשת. לעָם שְגַלה מארצו. הוא יהווה מעין הצהרה איתנה על שותפות הגורל, של בני העם היהודי באשר הם, שמורשתם המוסרית ותחייתם הלאומית, שוב לא ייפלו לעולם. הוא יספר, גם אם בעקיפין, על דור ההורים שהביא לעולם את דור הגיבורים. הסיפור אינו קל. כי בימים רגילים הבנים הם אלה האומרים קדיש לזכר הוריהם. ואילו בימי מלחמה, ההורים הם אלה שצריכים לומר קדיש לזכר בניהם, שנפלו בעודם בעלומיהם. כי רבים מהנופלים בקרב לא הספיקו להותיר אחריהם צאצאים שיישאו את שמם, ויקדשו את זכרם. חובה קדושה זו נפלה על ההורים שגידלו אותם ולבם נשבר משכול. הם אלה שיאמרו בדמעה "יתגדל ויתקדש שמי רבא". בהיכל הזה העם כולו יאמר "קדיש". לזכר כל לוחם שנפל. לזכרם של כל הלוחמים שבנופלם העניקו לנו את החיים. ונוסיף את המילים האחרונות מתפילת הקדיש – "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל" .
    הנשיא המשיך ואמר כי: " העם כולו יישא תפילת הודיה לבניו שתוחלת חייהם נקטעה בטרם עת, והותירו אחריהם תהילת עולם ומדינה חזקה ובוטחת. מדינה המסוגלת להגן על עצמה. מדינה שהיא חומת הרתעה כלפי אלה הרוצים לפגוע בה מחדש. מדינה שאינה שואפת לפגוע בזולתה אבל לא תאפשר לזולתה לפגוע בה. מדינה שראשיתה אַין והיום היא יֵש גדול, יֵש העולֶה בגודלו על החלום שהונח ביסודה. ועם שחי רוב ימיו בסכנות והיום גורלו בידיו. עם ששואף לשלום ויביא שלום ובטחון לבניו ולצאצאיו שטרם נולדו. בשנה השישים ושש לעצמאותנו, כוחה של ישראל נובע מגדולת בניה, מצדקת דרכה, מחכמת מוריה. "אל תירא עבדי יעקב". אין ניחַם למשפחות ששכלו את יקיריהן. אין תחליף לבנים האלה. כגודל הכאב, גודל התקווה. הכאב הצורב כל בוקר מחדש על נופלם, ישכון כאן עם הגבורה שהביאה שחר חדש לעם עתיק יומין. בהיכל הזה גם נישא תפילה בליבנו שלא יתווסף, ולו שם אחד נוסף, לקיר הכבוד שעליו חרוטים שמות הנופלים. בהיכל זה נספוד לבנינו, נתפלל לשלום לוחמינו, ונבטיח שישראל לבטח תשכון. יהא זכר הנופלות והנופלים ברוך לעולמי עולמים. הם יחיו לנצח, בדברי הימים של עמנו, באבניה הלוהטות של ירושלים הנצחית.

    יצוין כי בטקס השתתפו ונשאו דברים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל בני גנץ



    0 תגובות