נחשף הסליק הראשון בארץ ישראל

    קובי פינקלר No Comments on נחשף הסליק הראשון בארץ ישראל
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לרגל יום העצמאות, בפעם הראשונה מזה עשור , יחשף בשבוע הבא מחדש "אבי הסליקים" בא"י .
    ה'סליק' הראשון בישראל נחפר בשנת 1922, בקצה המזרחי של הקיבוץ, מתחת לאורוות הסייחים. חמישה מחברי הקיבוץ (בניהם מניה ויצחק שוחט) חפרו אותו במשך שנה תמימה, ובחשאיות כמעט מוחלטת. עומקו חמישה מטרים והוא כלל חדר במידות צנועות (3 מטרים על 3 מטרים). כן נחפר מסדרון מילוט באורך 20 מטר. מעט החברים שידעו על הסוד נצרו אותו עד שנת 1983.

    ב-1983 חשף במקרה נחום הורוביץ, מוותיקי הישוב, את הסליק מ-1922, ובו מאות רימונים, כדורים ומכונות ירייה. החשאיות שאותה ינקו חברי הקיבוץ עם חלב אמם, גרמה לו להסתיר את קיומו של הסליק במשך יותר מעשר שנים. הוא היסווה את פתח הכניסה בעזרת מבנה דמוי מקלט ואיש לא ידע ולא חשד שמשהו מתחולל מתחת לפני השטח. כשעמדו לבנות בתים חדשים מעל לאזור הסליק, התגלה הסוד הגדול ובעקבות הגילוי החלו חברים נוספים לשחרר מידע. גם היום לא כולם מוכנים לדבר, אבל מאז נחשפו סליקים נוספים, והתחושה היא שכל אבן המוסטת ממקומה חושפת עוד מצבור נשק נסתר.

    לדברי איתי אשל מנכ"ל מלון כפר גלעדי ,בקיבוץ כפר גלעדי שבאצבע הגליל לא דיברו על זה 60 שנה ואולי יותר. גברים לא שיתפו את נשותיהם, אבות לא סיפרו לבניהם. הפחד הקיומי מפני העתיד סכר את כל הפיות. ישוב קטן עם קומץ חברים החזיק את כל גבול הצפון עוד לפני קום המדינה וזכה לעזרה צבאית מועטה מאוד מארגוני ההגנה באותם ימים. מצבורי נשק שיכלו לשרת כמה יחידות צבאיות גדולות, מוסתרים ברחבי הקיבוץ והם הולכים ונחשפים בתקופה האחרונה. החשש הגדול לקיומם, והטראומה בעקבות הפקרתם בעת מצוקה, הפכו את אנשי כפר גלעדי לסוחרי הנשק הטובים ביותר באזור. אפילו ארגוני המחתרת נעזרו בהם כדי לרכוש ציוד לחימה, אבל איש לא שיער שציוד צבאי כה רב הולך ומצטבר שם בסליקים נסתרים. כיום הסליקים משמשים כאחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות של אצבע הגליל, לצד מצוק מנרה ואגמון החולה ומשמשים כיעד חובה לכל מי שמגיע להתארח במלון.

    קיבוץ כפר גלעדי נוסד בשנת 1916 בידי חברי ארגון "השומר". עם פירוק "השומר" ב-1920 המשיכו חבריו שהצטרפו ל"הגנה" בשני תחומים חשובים: איסוף נשק לביסוס כוח המגן העברי והעלאת עולים בדרך היבשה. מורשת זו של התיישבות וביטחון הביאה להקמת 20 "סליקים" תת-קרקעיים; מהם שרדו שלושה, מדהימים בתחכום, בתעוזה ובתושייה שנדרשו לתפעולם. עד קום המדינה נסתרו ה"סליקים" מעיני הבריטים, כולל באירועי "השבת השחורה". בשנת 1936 פקדו על חברי היישובים לבנות מחסנים ולהסתיר את כלי הנשק שלהם. גם הסליק הזה נחפר מתחת לבתי הקיבוץ בלי ידיעת החברים. בשנת 1975 הוחלט להקים מעל הסליק מפעל לייצור מסגרות משקפיים, וחבר הקיבוץ ששמר את סוד מחסן הנשק נאלץ לגלות אותו. אנשי המשטרה שנכנסו למקום גילו כלי נשק מתוחזקים היטב. בשנת 1996 הוחלט בקיבוץ, בסיוע ה'מועצה לשימור אתרים', לפתוח את הסליק לקהל הרחב. בשנת 1996, 48 שנים לאחר הכרזת המדינה, נחשפו ה"סליקים", וכיום הם וחצר ראשונים – משמשים אתר תיירות מעניין, המספר על ההתיישבות באצבע הגליל, על מבצעים עלומים לרכישת נשק ועל העברת מעפילים בלילות חשוכי כוכבים. הסיור בסליקים של כפר גלעדי הם סיור חוויתי ומעשיר, הכולל סרט, סיורים בסליקים ובחצר ראשונים, המחזיר את המבקרים לאחת התקופות ההרואיות בתולדות עם ישראל, התקופה שקדמה להקמת המדינה. לפני כל תחילת סיור נדרשים המבקרים להישבע בשבועה העתיקה של כפר גלעדי "לא מדברים על זה"..

    טיפ קטן: אל תנסו למצוא את הכניסה לסליק, לא תצליחו. הסיור לאתר יוצא באופן קבוע מלובי מלון כפר גלעדי. סיורים פרטיים ניתן לקיים בכל עת בתיאום מראש.

    הסליקים בכפר גלעדי משתתפים במסגרת "האתרים הפתוחים" ביום העצמאות- חינם. סיורים בכל שעה החל משעה 08:30 ועד 15:30



    0 תגובות