מיוחד: יובל ל'בני תורה' • "הרב אזרחי הוא המגשר בין הדתיים לעולם החרדי"

    ישראל אוחיון | צילום: יוני אייזנשטיין, באדיבות בחדרי חרדים 6 Comment on מיוחד: יובל ל'בני תורה' • "הרב אזרחי הוא המגשר בין הדתיים לעולם החרדי"
    16:02
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on "את שונאת את החרדים?": כיצד הגיבה היועמ"שית?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כבר חמישים שנה שבכל בין הזמנים מתקיים מחנה הקיץ של תנועת הנוער ״בני תורה״ מיסודו ובראשותו של הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת עטרת ישראל.

    קול חי בסיוע האנשים הקרובים לנשיא המחנה ראש הישיבה הגרב״מ אזרחי יצא ללמוד על ימי הבראשית, מה השתנה באופי המחנה ועוד כמה שנים נכונו לנו עם מחנה בני תורה.

    במשך חמישים שנה דואג הגרב״מ אזרחי לקיים את המחנה הידוע. שנים רבות חווה ראש הישיבה קשיים כלכלים ואחרים וקיומו של המחנה היה מוטל בספק, אך כנגד כל הבעיות, המלחמות והקשיים הצליח להתקיים מחנה בני תורה בזמנו הקבוע – ימי בין הזמנים.

    maxresdefault

    orig_3EE6486C802241FBB26FE03842132BCF

    בכדי להכיר את גודל העשייה דיברנו עם ר' יעקב גרוסברד מקורבו של ראש הישיבה שמספר כי "במשך כל שנות קיומו של המחנה הגיעו אליו בעיקר צעירים מהישיבות התיכוניות שחפץ רצונם להגיע לישיבות הגבוהות של העולם החרדי.

    "כפי הידוע לי המחנה התחיל עם עשרים – שלושים בחורים וכיום בשנה החמישים אנחנו מארחים כ-600 בחורים כ"י. למעשה, אם היו לנו אפשרויות כלכליות המספר היה גדול יותר".

    "למעשה" מגדיר הרב גרוסברד, "מחנה בני תורה עם שלל הרצאותיו ופעילויותיו מחבר בין עולם הישיבות החרדי לעולם הדתי לאומי".

    ומה השתנה?
    מאומה. במשך חמישים שנה לא השתנה דבר בפרוייקט האדיר הזה שנקרא בני תורה. המחנה אותו מחנה, הפעילות אותה פעילות. חוץ משני דברים כמות התלמידים שהלך וגדל ומיקומו של המחנה שמשתנה מעת לעת.

    מה חושב הרב אזרחי על המחנה?
    ראש הישיבה אמר לי לפני זמן קצר ללא מחנה בני תורה היה קשה לעולם התורה להתקיים.

    במשך חמישים שנה דואג הרב לקיים את המחנה למרות כל הקשיים שסובבים סביבו, אם כלכלית, או חלילה בריאותית, ואפילו במצב מלחמה – בזמן מלחמת לבנון השניה חשבנו לבטל את המחנה אך בהוראת מרן הרב אלישיב זצוק״ל המחנה התקיים.

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים

    גם השנה לפני ט׳ באב היו לבטים רבים אם לקיים או לא והראי"ל שטיינמן הורה לקיים, כך שתמיד הרב התאמץ מעבר ליכולת בכדי להוציא לפועל את מחנה בני תורה.

    איך השפיעו היחסים המידרדרים של הציבור חרדים מול הדתיים לאומיים
    לא השפיע כלל. גדולי הרבנים בציונות הדתית תמיד היו ונשארו בקשר ועודדו את קיום המחנה. יתרה מזו, היו שנים בהם נידבו ראשי הישיבות בציבור הדתי לאומי את ישיבותיהם ואירחו את מחנה בני תורה.

    אלו אנשים צמחו במחנה בני תורה?
    לא חסרים רבני ערים, דיינים, רבנים, פוליטיקאים, ואישי ציבור חרדים. כדוגמת הגאון רבי דוד כהן, הגאון רבי יוסף אפרתי, הגאון רבי יצחק פרץ, הרב דוברת, הרב פראנק, ופוליטיקאים רבים כמו אורי לופוליאנסקי, ואריה דרעי.

    אבא עשה משמר בישיבות התיכוניות

    בנו של ראש הישיבה, הגאון רבי בן ציון אזרחי, רו"מ ישיבת עטרת ישראל ויו״ר מחנה בני תורה נידב לנו מזמנו העסוק והכניס אותנו לפני ולפנים של האידיאל שמאחורי המחנה

    אני זוכר שאבא רצה לפתוח את מחנה בני תורה הוא הלך לישיבות התיכוניות ועשה שם "משמר" במשך כל הלילה. במהלך המשמר היה מתווכח עם הבחורים בלימוד ובבוקר כבר היה משכנע אותם להצטרף למחנה חדש שנפתח. כך בשנים הראשונות היו עשרים ושלושים בחורים ואט אט התרחבנו ואנו רואים את הפירות היום.

    איזה רגע יוצא דופן זכור לרב
    באחד הקייצים, לאחר כמה שנים מאז הקמת המחנה אבא חשב שמפאת המצב הכלכלי שלא איפשר את מימון המחנה שלו לערוך אותו באותה שנה.

    מרן הגרא״מ שך ששמע על כך וביקש מאבי מורי להגיע אליו. בבואו אל מרן אמר לו שבישיבתו של הגאון רבי יששכר מאיר ישנם כל שנה בין עשרים לשלושים תלמידים שמגיעים לישיבה ישירות ממחנה בני תורה, ואם השנה לא יתקיים המחנה לא יוכלו התלמידים ללכת לישיבה…

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים אזרחי

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים אזרחי

    מלבד זאת, הוסיף הגרא"מ שך, "מחנה בני תורה מקדם ומוסיף תלמידים מצוינים לכלל עולם הישיבות" כלשונו. הרב שך לא הסתפק בדיבורים אלא הוציא ממגירת משרדו חמשת אלפים דולר ואמר לאבא שזהו הסכום שהצליח לגייס בעבור קיום המחנה. "מדובר סכום כסף גדול מאוד מלפני ארבעים שנה ביחס להיום" מספר הרב אזרחי.

    במחיצתם
    גם גדולי ישראל ביקרו במחנה בני תורה והשפיעו משיחותיהם על בני הישיבות. אני זוכר את מרן הרב אלישיב ואת הגראי"ל שטינמן מגיעים לבקר, ביקורו של מרן הרב עובדיה יוסף ומרן הרב מרדכי אליהו עוררו רושם רב, וכם השנה הגיע הראשל״צ רבי יצחק יוסף לדבר ולחזק.

    "מחנה בני תורה" אומרים לנו אנשי שיחנו "ימשיך לפעול עד ביאת משיח. האהבה העצומה שמרעיפים גדולי ישראל על הפעילות יחד עם מסירות הנפש של הגרב"מ אזרחי, מהווים את הדלק למניע והופך את המחנה לאבוקה אחת גדולה של אש התורה"

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים אזרחי

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים אזרחי שטיינמן

    מחנה בני תורה יוני אייזנשטיין בחדרי חרדים אזרחי שטיינמן



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 6

      אי אפשר שלא לכתוב כמה מילים על יצחקי שטיינוביץ שעושה ימים כלילות בהקמה וניהול המחנה, והכל בצנעה ובסבר פנים יפות.

    2. 5

      מה ההבדל בין זה לבין מיסיון?

      ובמידה והציבור הדתי לאומי היה מארגן מחנה מקביל לנוער חרדי, האם היו נתונים למארגנים לגייס תלמידים מתוך הישיבות החרדיות?<

    3. 4

      מבחינת הפעילות באמת אין הבדל.
      ההבדל היחיד הוא היכן נמצאת האמת.

    4. 3

      ההבדל הוא שהציבור הדל"י רואה בציבור החרדי משהו חיובי ולא איום למרות מה שמנסים לצייר השוליים

    5. 2

      אני הייתי השנה (2014) במחנה בני תורה והיה שם ממש כיף ואני ד-ת-י ל-א-ו-מ-י.
      מי שאומר שזה מחנה בעל פעילות מסיונרית טועה טעות גדולה,ההיפך הוא הנכון הייתה שם אהבת ישראל שאין כדוגמתה וקבלת האחר כפי שהוא. לסיכום:לכל הדתיים לאומיים ששמעו על מחנה בני תורה שווה לכם מאוד ללכת למחנה.

    6. 1

      מי זה הרב פראנק שצמח במחנה בני תורה? למי שיודע נא להגיב!