מהשבוע: דיוני בג"ץ יהיו חשופים לתקשורת

    דוד לזר No Comments on מהשבוע: דיוני בג"ץ יהיו חשופים לתקשורת
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    החל מהשבוע, חלק מדיוני בג"ץ יהיו חשופים לשידור בכלי התקשורת • מחקר חדש מוכיח כי "חוסר השקיפות בעליון גורם לשינוי מדיניות הממשלה בדרך לא ראויה".

    לפני כחצי שנה הונחה על שולחן ועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של ח"כ יריב לוין וח"כ זהבה גלאון שדרשה הקלטה ושידור של דיונים בבג"ץ.

    בדברי ההסבר להצעת החוק של לוין וגלאון מובא כי הצעת חוק דומה עלתה בימי הכנסת החמש עשרה. אז בעקבות לחץ בית המשפט הוקמה ועדה בראשות נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית בייניש. במסקנות הדו"ח שהתפרסם ב-2004 נקבע כי אין להתיר פומביות גורפת של דיוני בג"ץ אלא לתקופת נסיון ותחת הגבלות שונות אולם צעדים אלה לא קודמו.

    בסוף כנס החורף של הכנסת ירדה ההצעה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה מתוך כוונה להסדיר את העניין בהסכמה. כעת, נשיא בית המשפט העליון יחד עם שרת המשפטים החליטו לפעול כדי לאפשר באופן חלקי את חשיפת הדיונים המתנהלים בבית המשפט בפני כלי התקשורת.

    עד היום, כלל הדיונים בבית המשפט העליון היו אסורים בשידור, בצילום ואפילו בהקלטה. החלטת נשיא העליון ושרת המשפטים תסיר איסור זה מדיונים מסויימים שיש להם חשיבות ציבורית.

    בתנועה למשילות ודמוקרטיה ברכו על הצעד ובמכתב ששיגרו בסוף השבוע לגרוניס ולבני הביעו תקווה כי ההחלטה תתרחב בקרוב לכלל הדיונים בעתירות לבג"ץ ובדיונים שמהותם ציבורית על פי המתווה שבהצעת החוק של ח"כ יריב לוין וח"כ זהבה גלאון.

    מחקר שפרסמה התנועה למשילות ודמוקרטיה העלה כי חוסר הפומביות של דיוני בג"ץ מביא לעיתים לשינוי מדיניות הממשלה באופן בלתי שקוף. במחקר נלקח מקרה מבחן של הריסת בתים ומהמסקנות עולה כי למרות שרוב מוחלט של העתירות נדחו, השפיע בית המשפט על המדיניות באמצעות אמירות אגב במהלך הדיונים.

    עורך המחקר, עו"ד שמחה רוטמן אומר כי "במקרה בו עסק המחקר בולטת הפגיעה בעקרונות היסוד של מדינת ישראל הנגרמת מהיעדר,שקיפות בבית המשפט העליון ומאמירות נעלמות שלא מוצאות את ביטויין בהכרעה השיפוטית. לכן, אומר רוטמן, "החלטת גרוניס ולבני הוא צעד בכיוון הנכון".

    יו"ר התנועה למשילות יהודה עמרני אומר כי "הוכח שחוסר השקיפות בבג"ץ יכול לגרום גם לשינוי במדיניות הממשלה באופן לא ראוי ועל כן יש לברך על המגמה שתוביל להגברת אמון הציבור בבית המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה".



    0 תגובות