מגלים עולם • נסעתם לספרד? בואו לחירונה (GIRONA) – מדריך מצולם

    דוד גדנקן | צילום: עפר גדנקן No Comments on מגלים עולם • נסעתם לספרד? בואו לחירונה (GIRONA) – מדריך מצולם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ברצלונה, בירתה של קטלוניה הספרדית, מהווה עיר מרתקת לביקור של כמה ימים. ישראלים אוהבים לטייל בה, אך כמה חבל שרק מעטים מהם יודעים על פנינת חמד צפונה לברצלונה: העיר חירונה, שבחבל הקרוי בספרדית "קוסטה בראווה". עיר עתיקה מאד, היסטוריה מעניינת, נוף אורבני מרתק ומעל הכל לנו כיהודים: סיפורה של קהילה עתיקה, מקובלים, תלמידי חכמים ובראשם רבם – רבי משה בן נחמן – הרמב"ן.

    כיצד מגיעים לחירונה? למטיילים ששכרו רכב, הנסיעה מברצלונה היא על כביש האורך הראשי של קוסטה בראווה, E15 לכיוון צפון, עד לירידה ל כביש .G1533 החניה (בתשלום) היא ליד תחנת הרכבת. האפשרות הנוחה יותר, היא נסיעה של שעה ורבע ברכבת מכיכר אספניה שבמרכז ברצלונה.

    עפר גדנקן רכבת

    בתחנת הרכבת עמדת מודיעין לתיירים בה ניתן להצטייד במפה ולהתחיל בהליכה לכיוון העיר העתיקה. עד מהרה תגיעו לגשר החוצה את הנהר "אוניאר". עצרו באמצע הגשר והביטו על בתי העיר הצבעוניים שעל גדת הנהר. שימו לב שעל רוב המרפסות תלוי דגלה של קטלוניה. אוכלוסית חירונה ברובה תומכת ב"מאבק" של הקטלונים לעצמאות מספרד.

    עפר גדנקן ספרד חירונה גירונה

    בסופו של הגשר שוכן ביתן לשכת התיירות ובו חומרים רבים על העיר: מפות הליכה, סיורים מאורגנים ועוד. מכאן צעדו לתוככי העיר העתיקה. הספרדים והקטלונים מכנים את חירונה בשם: "עיר אלף הכיבושים". בין כובשיה: השבטים האיבריים, הרומאים, הויזיגותים ובמאה ה8 המוסלמים. בסוף 1809 נכבשה העיר ע"י צבא הקיסרות הצרפתית בראשות נפוליאון בונופרטה וב1813 שוחררה חירונה ע"י הספרדים.

    3

    אנחנו נתרכז בהיסטוריה היהודית המפוארת. החל מהמאה ה-9 החלה להתפתח בעיר קהילה יהודית. בתקופה זו הקרויה "תור הזהב" הקהילה מנתה כ3000 נפש. חירונה הייתה מרכז קבלי חשוב ושיאה בתקופת הנהגתו של הרמב"ן.

    עפר גדנקן
    היהודים התרכזו ברובע משלהם שהיה קרוי קאל (EL CALL). השם בא כנראה מהמילה קהל. הרחוב המתפתל בעיר העתיקה, CARRER DE LA FORCA, היה מרכז המגורים היהודי. בהמשך נגיע לבנין המוזיאון היהודי (MUZEUS DELAS JUES).

    ספר תורה מוזיאון יהודי גירונה חירונה ספרד עפר גדנקן

    במוזיאון תצוגה מרתקת של תולדות היהודים בחירונה. מוצגים בו ספר תורה עתיק, הגדה של פסח בת מאות שנים, ועוד עשרות פריטים.

    עפר גדנקן מוזיאון יהודי ספרד

    במוזיאון נבנה דגם גדול של בית הכנסת של הרמב"ן וכן ניתן לראות את אחת מהמקוואות. ניתן להזמין מראש סיור מודרך בעברית בטלפון: 34-972216761.

    עפר גדנקן ספר תורה מוזיאון ספרד

    בהמשך הסיור בעיר העתיקה נפגוש במבנה המרשים של הקתדרלה המקומית והכיכר שבחזיתה.
    עפר גדנקן קתדרלה ספרד גירונה

    לסיום נפנה ברחוב מדרגות עתיקות אל עבר הנהר. שם אזור הקניות המודרני. נחצה הנהר באחד הגשרים ונחזור אל תחנת הרכבת.

    עפר גדנקן קניון

    מומלץ לפני הנסיעה לברצלונה ולחירונה להמשיך ולקרוא בחומרים הקיימים בשפע בספרי ההדרכה או באתרי האינטרנט על ההיסטוריה, ועל מקומות ייחודיים. סעו לשלום, תהנו, הרחיבו אופקים וחזרו לשלום.



    0 תגובות