נשואות לרבני ערים ומתמודדות עם אובדן • נשות שושלת אבוחצירה

    ישראל פריי 2 Comment on נשואות לרבני ערים ומתמודדות עם אובדן • נשות שושלת אבוחצירה
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתו הבכורה של בבא מאיר היא מרת סוליקא אוחצירא. כל בנותיו של הרב נולו במרוקו, (כשהקטנה בהן עלתה לארץ בגיל שנתיים ימים). בעלה הוא הרב עמינדב מכלוף קריספין שכיהן עד לפני שנים אחדות כרבה הראשי של העיר קריית ביאליק, בתו הבכורה של הרב כבר נושקת לגיל שמונים, וזכתה להקים דור ישרים של רבנים ותלמידי חכמים. הרב קריספין התפטר לפני שנים אחדות מרבנות העיר, והוחזר לאחר שהוכחה חפותו בעניינים משפטיים.

    הרב עמינדב קריספין סיפר מופת שאחז אותו בחיי הבבא סאלי וכך היה: הבבא סאלי עלה לארץ בשנת תשכ"ד. לאחר ישיבה קצרה בשכונת בקעה בירושלים קבע את מגוריו בעיירה הדרומית יבנה סמוך לבית חתנו, רבי אברהם אביחצירא, שכיהן אז כרב המקום. ביבנה היה ראש כולל אברכים שהיה גאון בתורה ובעל יחוס חשוב, מזרעו של הגאון מוילנא.

    רב הכולל פנה לרב מכלוף עמינדב קריספין, רבה של קרית ביאליק הנשוי לנכדתו של הבבא סאלי, שיסדר לו פגישה עם הצדיק. הרב קריספין נכנס לבבא סאלי להעביר את בקשת ראש הכולל ונענה מיד בחיוב. רב הכולל נכנס והצדיק התייחס אליו בכבוד גדול וציווה להגיש לו מיני מזונות ומשקה לאמירת 'לחיים'. הם החלו לשוחח בדברי תורה ולאחר מכן התגלגלה שיחתם לליבון שיטות לימוד ועיון בתורה.

    בשלב מסוים דיברו על שיטת הגאון מוילנא לעומת שיטת הבעל שם טוב. תוך כדי הדברים אמר אותו רב בביטול: "אי אפשר להשוות את גדלותו בנגלה של הגאון מוילנא לידיעתו של הבעל שם טוב. הגאון מוילנא ירד לעומקם של דברים והקיף את התורה כולה, ואילו הבעל שם טוב היה רחוק מכך". פניו של הבבא סאלי התעוותו מכאב. הוא פנה לרב ואמר: "מי אתה שתכניס את ראשך בנושא כזה להכריע בין הגדולים הללו?! אני יודע מי היה הבעל שם טוב. ועכשיו קום וצא מכאן! איני רוצה לראות אותך על ידי".

    ראש הכולל עזב את הבית והרב קריספין יצא בעקבותיו בגלל בושתו על שארגן את הפגישה. הוא שאל בצער את ראש הכולל: "איך נכנסת ללוע הארי ודיברת בצורה כזאת?!" הרב קריספין חזר לבית, אבל התבייש להיכנס לחדרו של הבבא סאלי ושהה בחדר עם רבי אברהם, רב העיר. לפתע הגיע הצדיק וביקש שייכנס אצלו. פנה הבבא סאלי לרב קריספין ואמר: "מה עשית לי?! הבאת לפני איש שמדבר כנגד הבעל שם טוב הקדוש?! אתה עוד תראה: אם מחר בבוקר יישאר הכולל שלו ביבנה, אני לא הבבא סאלי!"

    הרב קריספין יצא וסיפר זאת לרבי אברהם. כאשר שמע רב העיר את דברי הבבא סאלי זלגו דמעות מעיניו והוא אמר: "מה נעשה בלי הכולל הזה?! "הבבא סאלי יודע מה שהוא עושה", השיב הרב קריספין. לאחר מכן פנה הבבא סאלי לבני ביתו שנדהמו למראה כעסו: "מקום שבו מדברים כך על קודש הקודשים, אור שבעת הימים, מרן הבעל שם טוב זכותו יגן עלינו, אסור לגור בו!" באותו יום פקד הצדיק על חתנו רבי אברהם לארוז את כל חפצי ביתו ועזב את יבנה.

    למחרת הודיעו ממשרד הדתות כי הכולל, שבראשו ניצב הרב שזלזל בכבוד הבעל שם טוב, אינו עומד בקריטריונים שנקבעו על ידם ומעתה לא יתוקצב, וכך הוא נסגר. כעבור כמה שנים הגיע הרב קריספין ליחידות אצל הרבי מליובאוויטש בניו יורק. הרבי ביקש ממנו שיספר לו דבר מה מהבבא סאלי. לאחר ששמע את המעשה עם ראש הכולל ביבנה קרא הרבי בהתפעלות: "האמנם כך היה?! יש לך כאלה סיפורים ואתה שומר אותם לעצמך?!".

    הרבנית אסתר איטח – היא ביתו השנייה של סידנא בבא מאיר, לפני מספר שנים התאלמנה מבעלה הרה"ג אליהו איטח זצ"ל הם חייו במשך שנים בצרפת שם עדיין נמצאים ילדיהם, הרב איטח היה ידוע כירא שמים גדול והשתדל בעסקיו להרבות כבוד תורה, לאחר שהחליטו לעלות לארץ הקודש התיישבו בשכונת הר נוף שבירושלים, לא חלף זמן רב והרב איטח נפטר לאחר מחלה קשה, כשאשתו הרבנית עדיין מתגוררת בהר נוף.

    הרבנית מרגלית טולידנו – היא אשת רבה הראשי של גבעת זאב הרב יוסף טולנו, היא נפטרה לפני שנתיים (61) לאחר שסבלה במשך שנה וחצי מחלה קשה. במשך תקופת חוליה שהו סביב מיטתה אחיותיה הרבנית איטח והרבנית קריספין ע"מ לסייע לה בכל צרכיה. תמיד כשהגיעו לבקרה בשעה שהייתה סובלת במיטתה היה שגור על לשונה הפסוק הודו לד' כי טוב השתדלה לא להכביד על בני משפחתה וגם על בעלה יבלחט"א רבה הראשי לגבעת זאב כדי שימשיך בפעילותו התורנית ובשיעורי התורה. נודעה כאשה צדקנית שעמדה לימין בעלה כל העת למען יוכל לשקוד על התורה ועמלה. גידלה וחינכה את ילדיה בדרך התורה והישר. הייתה מפורסמת בצדקותה במעשי החסד הרבים בשנותיה, גם בערב חג פסח האחרון לחייה דאגה מתוך מיטת חוליה כשהיא אפופה ביסורין קשים לחלוקת קמחא דפסחא ומענקים לחג למשפחות ברוכת ילדים ונזקקות.

    הרבנית זרי פינטו – ביתו הצדקת של בבא מאיר זיע"א, הייתה מהווה תחליף לרעייתו הצדקת של אביה בגידול אחיה הקטנים האדמו"ר רבי רפאל ורבי יקותיאל, וכן האחיות הקטנות, שימשה את אביה במשך שנים רבות בכל צרכיו, מאז שנפטרה אימה במרוקו ועד שהתחתן בארץ בפעם השנייה, בהגיעה העת הוצע לה שידוך את בנו של הגאון הגדול רבי משה אהרון פינטו, הלא הוא רבי חיים פינטו רבה הראשי של הערים אשדוד וקריית מלאכי, אך הרבנית זרי סירבה תחילה, כיוון שרבי חיים היה חובש כיפה סרוגה לראשו, אך אביה הקדוש אמר לה כי זהו המזל שלה וכי רבי חיים פינטו בעל נשמה גבוה שירביץ תורה ברבים ויגדל להיות תלמיד חכם גדול. ואכן לאחר שנים אחות מונה הרב פינטו לרבה של קריית מלאכי ובהמשך לרבה של אשדוד. אביה בבא מאיר וחמיה רבי משה אהרון (בנו של רבי חיים פינטו הגדול) ערכו את הברית לבנם הגדול רבי יאשיהו פינטו ראש מוסדות שובה ישראל שנהנה מאילן יוחסין גדול של שתי משפחות צדיקים.

    בת הזקונים הקטנה והאחרונה היא הרבנית יוכבד אבוחצירא (53) היא נולדה לאחר אחיה רבי יקותיאל, ומיד לאחר מכן נפטרה אימה הרבנית שמחה אבוחצירא ע"ה בגיל 38 בלבד מהמחלה הקשה, תינוקת קטנה בת יותר משנה עלתה הרבנית יוכבד לארץ הקודש עם אביה ובני משפחתה, היא גדלה על ברכי אחותה הרבנית זרי פינטו, כשהגיעה לפרקה התחתנה עם בן הדודה שלה רבי יעקב אבוחצירא רב שכונה בעיר רמלה, ממשפחתו של בבא חאקי זיע"א הלא הוא רבי יצחק אבוחצירא אחיו של בבא סאלי שנפטר בתאונת דרכים קשה, רבי יעקב ידוע כתלמיד חכם גדול וקורב מאוד לרב העיר יחיאל אבוחצירא שליט"א.

    מחר בפרק האחרון בסדרה נביא לפניכם את סיפורו המרגש של בנו יחידו של בבא מאיר מאשתו השנייה הלא הוא הצדיק המקובל האדמו"ר רבי ישעיה ורחמים שליט"א שדבק בדרכו של אביו זצוק"ל.

    לכל סדרת הכתבות בפרויקט החג:

    פרויקט החג: שושילתא דרבי מאיר • האחים הקדושים מאשדוד

     

    הנסתר במנהרה מבאר שבע ופועל הישועות מנהריה

     

    פרויקט חג • "כמו רבי מאיר הבן שלי, אין בנמצא"

     

     



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      את מי מעניין משפחת אבי חצירה