- רדיו קול חי - -

יעלון: "ראשי המגזר הדתי לאומי מובילים תהליכי הקצנה מסוכנים"

בכנס תחזיות 2020 של קסם מדדים ודה מרקר נשא דברים שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון שם אמר כי "המגזר הדתי לאומי מובילים תהליכים של הקצנה באופן מסוכן ביותר. יש אתגר, שהפוליטיקאים במקום להנהיג בדרך הנכונה, הופכים לגורם מדרדר ומשסה ששופך שמן למדורה. שמעתי את ההתבטאויות של מי שאמור להכין צעירים במכינה קדם צבאית. אשר הוציאה מפקדים רבים ואיכותיים בצהל. אני לא מכיר שיח כזה במכינה לפני כמה שנים. זו הקצנה במגזר. באופן נקודתי מול המכינה נדרשת פעולה גם של משרד הביטחון, משרד החינוך וגם צהל. זה מחייב חשבון נפש.

"אנו צריכים מנהיגות שלא חוששת מביקורת, או מגורמים שאמורים להיות איזונים ובלמים בדמוקרטיה. גם לא חשש מתקשורת. וודאי שאינה חוששת ממשרתי הציבור שאומרים את דעתם המקצועית. ראינו לא מעט מכך בשנה האחרונה. לכן, אני חושב שבהקשר הזה דרושה מנהיגות אחרת שאיננה חוששת להתמודד.

יעלון המשיך ועקץ גם את שר הביטחון אביגדור ליברמן ואמר "צריך מדיניות ללא סיסמאות, בלי לחנוק או לחסל תוך 48 שעות. דברי הרהב רק פוגעים בהרתעה ובביטחון. ההסכם עם איראן דחה את הפצצה בכעשור. ההסכם ראוי לביקורת. עשר שנים זה לא הרבה זמן, ונצטרך להתמודד עם חידוש פרוייקט הגרעין האיראני.

"אותי מטרידים נושאים אחרים שהם פנימיים, מטריד אותי שרואים נשיא בכלא, ראש ממשלה בכלא, ראשי רשויות. שאלות של טוהר מידות מאד מטרידות. כאשר מסתכלים למעלה וזו הדוגמה שהדור הצעיר רואה, זה מעלה שאלות האם החברה שלנו בריאה. הפוליטיקה היום מרחיקה צעירים איכותיים, שראו את ההתנהלות הלא תקינה. זה לא מעודד. וכמובן, בפוליטיקה מתקבלות החלטות הרות גורל.

שאלה אחרת שמטרידה אותי היא התייחסות לאחר, מגילת האמצאות שלנו לא מפרידה בין גזע, ודת. אנו רואים ליבוי יצרים, ומאחוריהם עומדים בעיקר פוליטיקאים. זה יכול להיות יהודים-ערבים, או מתנחלים ושמאלנים, או נגד חרדים, או אשכנזים ומזרחיים.

פוליטיקה של סכסכנות זו לא מנהיגות, וזה בהחלט מאיים על הבסיס החברתי שהוא חשוב לעתידנו. אי אפשר שהמכנה המשותף בינינו יהיה רק הסכין על הצוואר. מדינת ישראל אמורה להיות חברת מופת, ואני לא רואה סיבה שלא תהיה.