המאבק ב'קונסיסטואר': אלפי עצמות עלולות להיעלם

    הרב שפירא: "צר לי שלא נועצו בנו כארגון שפועל כל השנה באירופה, שגם שם יש בתי עלמין עתיקים. אנשי המקצוע שלנו מעולם לא נטשו את ייצוב בתי העלמין המוזנחים ביותר שמצאנו. אני קורא לראשי הקונסיסטואר לחזור בהם מההחלטה לפנות את בתי העלמין".
    יעקב גרודקה 2 Comment on המאבק ב'קונסיסטואר': אלפי עצמות עלולות להיעלם

    הסאגה סביב רבבות הקברים היהודיים באלגי'ריה נמשכת • על פי התוכנית: בעוד מספר חודשים עלולות לעבור אלפי עצמות ושרידי יהודים הקבורים באלג'יריה ל'קברי אחים' • החשש: פינוי בתי העלמין – לטובת מיזמי נדל"ן פרטיים וציבוריים

    צילום: Miriam Alster/FLASH90
    הרב שפירא: "צר לי שלא נועצו בנו כארגון שפועל כל השנה באירופה, שגם שם יש בתי עלמין עתיקים. אנשי המקצוע שלנו מעולם לא נטשו את ייצוב בתי העלמין המוזנחים ביותר שמצאנו. אני קורא לראשי הקונסיסטואר לחזור בהם מההחלטה לפנות את בתי העלמין".
    9:11
    29.03.24
    אתר קול חי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ל'-ל"א

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסאגה סביב רבבות הקברים היהודיים באלגי'ריה נמשכת: על פי התוכנית הממשלתית עלולות בעוד מספר חודשים אלפי עצמות ושרידי יהודים הקבורים באלג'יריה לעבור לקבורה ב"קברי אחים", במידה שלא יועתקו למדינות אחרות.

    על פי הנתונים: קרוב ל-60 אלף יהודים קבורים בעשרות בתי הקברות היהודיים באלגי'ריה כאשר הקונסיסטואר מאשר כי התוכניות נעשו באישורן לכאורה.

    ממכתב ששלח יו"ר הקונסיסטואר יואל מרגי עולה כי הארגון היה מעורב עד צוואר בפעילות בעניין הקברים יחד עם ממשלת צרפת, ועתה הוא מציע לבעלי המשפחות שיקיריהן קבורים באלגי'ריה שיממנו בעצמם את העתקת מקום קבורתם למדינה אחרת, כשהעלות המשוערת היא כ-3000 יורו לקבר.

    פרסומים שונים מלמדים שבכוונת השלטונות באלג'יר, לנצל את הקרקעות שיתפנו לטובת מיזמי נדל"ן פרטיים וציבוריים.

    רבני הוועד לשמירת בתי העלמין בצרפת מתנגדים נמרצות לפינוי הקברים מאלג'יריה. בתגובה שפרסם הועד למכתבו של יואל מרגי, נכתב, כי "הדבר הוא בלתי אפשרי. אין אפשרות לשלוח כל כך הרבה אנשים לאלג'יריה ולעבוד שם חודשים על גבי חודשים, בגלל הסכנה שבדבר. זו מדינה מוסלמית". בנוסף לכך טוענים כי "כוונת הקונסיסטואר היא לכאורה לסמוך בעיקר על עבודתם של פועלים מוסלמים".

    עוד מתריעים בוועד כי מדובר גם במאבק עקרוני. "ההסכמה לפינוי, תגרום לכך שבכל העולם כולו יהיה לנו מאד קשה להציל בתי עלמין. כולם יטענו: הרי באלג'יריה הקהילה היהודית נתנה את הסכמתה לפינוי. למה לא ברומניה, פולין, תוניסיה וכדומה?", הם אומרים.

    יו"ר הוועדה לשימור בתי עלמין יהודיים באירופה, הרב יצחק שפירא, אמר לאתר 'קול חי' כי "הקהילה היהודית בצרפת ניצבת לפני 2 אתגרים. הראשון הוא הבריחה מהאיסור של חיטוטי שכבי, ושני, הרצון לפנות בתי קברות בגלל מצבן הרעוע".

    לדברי הרב שפירא: "צר לי שלא נועצו בנו כארגון שפועל כל השנה באירופה, שגם שם יש בתי עלמין עתיקים. אנשי המקצוע שלנו מעולם לא נטשו את ייצוב בתי העלמין המוזנחים ביותר שמצאנו. אני קורא לראשי הקונסיסטואר לחזור בהם מההחלטה לפנות את בתי העלמין".

    גורם המקורב לרבה של צרפת, הרב חיים קורסייה, אמר כי הרב מתנגד בכל תוקף להסכמה שהעניק הקונסיסטואר לפינוי הקברים. הרב צפוי להיפגש בעוד שבוע עם יו"ר הקונסיסטואר יואל מרגי וללבן את העניין. הודעה ברוח זו הוא העביר למשרד החוץ בפאריס.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      למה להיות מופתע מהצעד הזה כשבבתי עלמין בצרפת במיוחד בפריס, מוציאים היום את היהודים מקיברהם אחרי תקופה של 30 שנה וקונסיסטואר לא עושה או לא מצליח לעשות דבר. בצרפת זה קורא מתחת לאפם של קהילה חזקה, באלג'רייה יצליחו. רק להביא את היהודים לקבורה בארץ ישראל.