הקיבוצים צומחים – אבל בחו"ל: שיא של 9.9 מיליארד שקל

    דוד קורצוייל No Comments on הקיבוצים צומחים – אבל בחו"ל: שיא של 9.9 מיליארד שקל
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היקף היצור של התעשייה הקיבוצית במפעלים וחברות בת הפועלים בחו"ל יגיע השנה לשיא של כל הזמנים – 9.9 מיליארד שקל, כך עולה מדו"ח שהכינה מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד התעשייה הקיבוצית, שלומית ארבל. היצוא כתוצאה מיצור בישראל ירד לעומת זאת בשיעור של 0.7% ל-13.9 מיליארד שקל ואילו המכירות בשוק המקומי עלו ל-12.6 מיליארד שקל, גידול של 2.5% התואם את הצמיחה הטבעית בישראל.

    מבדיקה השוואתית של המגמות לאורך שנים עולה שבשנת 2000 הסתכמה הפעילות בחו"ל של מפעלי הקיבוצים ב-900 מיליון שקל בלבד, כלומר מדובר בגידול דרמטי של 1000%. מתוך 17 מיליארד שקל של גידול במכירות הקיבוצים במהלך 16 השנים האחרונות, 9 נעשו מפעילות יצור בחו"ל, 7 מהגדלת היצוא מהארץ ומיליארד שקל בלבד מהגידול במכירות בשוק המקומי.

    לדברי מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, המגמה של התרחבות בעולם משלבת הצלחה, אך גם החמצה מבחינה לאומית. חלק מהגידול ביצור בחו"ל הוא טבעי במסגרת ההתרחבות הבינלאומית של המפעלים, הגלובליזציה ורצון להיות קרוב לשווקי היעד. יחד עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים העדר מדיניות עידוד מספקת לתעשייה מצד ממשלות ישראל, הרגולציה המעיקה והשבתות בעבר של נמלי הים דרבנו מנהלים בקיבוצים לפזר את הסיכון. המשמעות היא מאות מקומות עבודה חדשים, בעיקר בפריפריה, שיכלו להיות בארץ, אבל במקום זאת הם בחו"ל.



    0 תגובות