כאפיקים בנגב • ציידי השיטפונות מספרים על ההתמכרות לגשם

    עגה המקצועית הוא מכונה "אירוע שיטפון",כי שיטפון הוא אכן אירוע לאלו שמכורים:כבר שהשמיים מתקדרים עננים והחזאים משחררים לאוויר מידע על גשם ושטפונות במקומות הנמוכים ליבם מנתר באושר
    אתי קצבורג No Comments on כאפיקים בנגב • ציידי השיטפונות מספרים על ההתמכרות לגשם

    יהיו שיגדירו אותו אסון טבע ולא בכדי, מקרים לא מעטים של שטפונות הסתיימו באסונות כמו כבישים שנהרסו קריסת גשרים, מקרי טביעה שונים • ולמרות זאת, מי שאוהב את המדבר ואת ההרפתקה,יתקשה להסכים עם ההגדרה הזאת • שטפונות עליך ישראל

    צילום: כפר עציון
    עגה המקצועית הוא מכונה "אירוע שיטפון",כי שיטפון הוא אכן אירוע לאלו שמכורים:כבר שהשמיים מתקדרים עננים והחזאים משחררים לאוויר מידע על גשם ושטפונות במקומות הנמוכים ליבם מנתר באושר
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ואז המורה צעקה "שובה ה' את שבותינו כאפיקים בנגב" והעירה אותי בבת אחת מתנומת הצהריים שלי על שולחן הכיתה, היא הסבירה לנו בפאתוס כי הפסוק הזה מתאר את הנחלים בנגב, כלומר שמשיח צדקינו יגיע כמו השטפונות ברגע אחד ובפרץ אדיר, והכיתה נעורה לחיים כשכל אחת מוסיפה את סיפוריה ותאוריה על שטפונות נחלים ומה שבינהם.

    ברב ימות השנה הנגב שלנו יבש וצחיח, עם נופים מדבריים ופראיים עד שמגיעה עונת השטפונות והנגב והרי יהודה משנים את פניהם לחלוטין, קחו לדוגמא את מערת הקמח שבאזור ים המלח המראה שלה משתנה מעונה לעונה וכך גם אם זכרתם צורה מסוימת לאחר עונת הגשמים היא משנה את פני ה'קמח' שלה לחלוטין.

    הרגע הכי כיף לחובבי אקסטרים מהזאנר של התחפרות עם טרקטורון בתוך בוץ ושלוליות זה הרגע בו החזאי מודיע על סיכוי גדול לשטפונות,אז כל שנותר לאוהבי האדרנלין ההזוי הזה זה להתלבש בהתאם, להצטייד במצלמה ולצאת לצוד שטפונות.

    שטפונות 8

     מילה על שטפונות
    יהיו שיגדירו אותו אסון טבע ולא בכדי מקרים לא מעטים של שטפונות הסתיימו באסונות כמו כבישים שנהרסו קריסת גשרים, מקרי טביעה שונים ולמרות זאת, מי שאוהב את המדבר ואת ההרפתקה,יתקשה להסכים עם ההגדרה הזאת. שיטפון הוא אכן תופעת טבע סוערת שיכולה לסכן את מי שמזלזל בסכנות שטמונות בה, אך במדבר השיטפון הוא בעיקר ברכה לכולם – צמחים, בעלי חיים ואנשים.

    הציידים
    שיטפון הוא תופעת טבע משמעותית שיש לה תפקיד חשוב מאד ביצירת נופי המדבר בארץ ישראל. בעגה המקצועית הוא מכונה "אירוע שיטפון",כי שיטפון הוא אכן אירוע לאלו שמכורים: כבר שהשמיים מתקדרים עננים והחזאים משחררים לאוויר מידע על גשם ושטפונות במקומות הנמוכים ליבם מנתר באושר, הם מחככים את כפות ידם בהנאה וציפייה לעוד עדכונים,השלב הבא הוא השאלות של אלו שגרים רחוק אבל יודעים ששווה להם להיות עירניים למכ"מ הגשם המומחים יוכלו לזהות בעזרתו את כמות הגשם הנכונה ולפי כמות ועוצמת הגשם ומיקומו יחשבו לאן תגיע הזרימה ובאיזו שעה.

    ואז מתחיל המירוץ כי לראות שיטפון זה מרגש, במיוחד הגל הראשון, הרעש והעוצמה שהוא מביא בכנפיו זה משהו שאין לו תחליף, במהירות רכבים עמוסים יוצאים אל נקודות אסטרטגיות ברחבי המדבר, ואם הגעתם והשטפונות עוד לא התחילו אפשר לנשום לרווחה, להתמקם, לפתוח גזייה לשפות קומקום לקפה רותח ופשוט להתחיל להנות מפלא הטבע העוצמתי הזה שמשנה את נוף המדבר בלי רחמים.

    שטפונות 3

    "הקרקע באזור הנגב ומדבר יהודה הוא סלע רך שלא מחלחל עליו מים ואז המים זורמים על פני האדמה". מסביר לנו ירון מכפר עציון, "המים הללו נקראים מי נגר עלית- מעל פני כדור הארץ בניגוד למים שמחלחלים על קרקע רגילה מי נגר תחתית, בכל ערוץ זורם קצת מים וכשמים מתחברים הם מתחילים לזרום מעל פני הקרקע למקום הנמוך ביותר בעולם – ים המלח". ירון מוציא סיורים מיוחדים לחובבי השטפונות ומכיר את התופעה ואת האזור על כף ידו.

    אז מה, גדלת עם השטפונות?
    "כשהיינו ילדים בקיבוץ כפר עציון היינו יורדים ברגל לכוון מדבר יהודה ומחכים בסבלנות עד השמע האות, פתאום ברגע אחד אתה שומע רעש עצום מרחוק שזה סימן שהשיטפון מתקרב, הוא מגיע אבנים עפות באוויר, רעש מטורף, חוויה לא נורמלית".

    ירון זוכר גם אסונות וקורבנות שהשטפונות הללו גבו במהלך השנים,לאורך השיחה ירון מזכיר כמה פעמים כי יש כללים ברורים מאד לאלו שבאים לחזות בפלא כי חוסר הצמדות לכללים יכולה לגבות קורבנות מידיים.

    מירי צחי

    מהם הכללים לציידי השטפונות?
    אין לחכות לשיטפון בתוך הערוץ ולא לנסות בשום אופן לחצות שיטפון, אפשר לעמוד למעלה לתפוס מרחק מהמים עדיף הכי גבוה שאפשר.



    0 תגובות