"מצוקת הדיור של המגזר החרדי תיפתר כי אנחנו רוצים לפתור אותה"

    admin2 1 Comment on "מצוקת הדיור של המגזר החרדי תיפתר כי אנחנו רוצים לפתור אותה"

    שר האוצר משה כחלון הסתער על משבר הדיור למן יומו הראשון בתפקיד שר האוצר, והביא עימו שתי תוכניות עיקריות – "מחיר למשתכן" ולאחרונה גם "מס הדירה השלישית" • "הציבור החרדי סובל כפליים, קודם כל כמו כל ציבור אחר, ובנוסף, כי הציבור החרדי צריך פתרונות יחודיים"

    שר האוצר, משה כחלון צילום: שלומי כהן, פלאש 90
    10:21
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on האביב כבר כאן: אורי בץ עם התחזית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר האוצר משה כחלון הוא האיש המזוהה יותר מכולם עם הנסיון להביא לפתרון למשבר הדיור. כחלון הסתער על המשבר למן יומו הראשון בתפקיד שר האוצר, והביא עימו שתי תוכניות עיקריות – "מחיר למשתכן" ולאחרונה גם "מס הדירה השלישית". אולם למרות הרצון הטוב צעדיו של כחלון טרם השפיעו על השוק. עליית המחירים נמשכת והביקורת עליו, מצד הציבור שכמה לפתרון מהיר למצוקה, הולכת וגוברת.

    הציבור החרדי סובל אף הוא מהמצוקה אולם בצורה חריפה פי כמה, בהעדר תכנון מיוחד עבורו. שר האוצר כבר נפגש עם ראשי הישיבות, שמע מהם מכלי ראשון על המצוקה החמורה, והבטיח לפעול.

    נפגשנו עם שר האוצר בלשכתו בתל אביב לשיחה בגובה העיניים על מצוקת הדיור והתרשמנו כי השר חדור אמונה שצעדיו בתחום הדיור ישפיעו, כמו גם שיביא לפתרון אמיתי למצוקת הדיור החרדית. הסבריו הגיוניים ואף הגונים, אבל כולם יבחנו אותו במבחן התוצאה:

    נבחרת בעיקר בגלל ההבטחות שלך שאתה הולך לטפל במחירי הדיור. קיבלת "ארגז כלים" מורחב, גם משרד האוצר, גם משרד השיכון, גם רשות מקרקעי ישראל. הנה אנחנו נמצאים כמעט שנתיים לאחר שאתה בתפקיד ומחירי הדיור לא מפסיקים לעלות. רק לאחרונה התפרסם סקר של הלמ"ס שהיא הגוף האמין ביותר, על פיו מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-8%. יכול להיות שמשהו כאן לא עובד?

    לא יכול להיות שמשהו לא עובד כי אין משהו אחר. מחירי הדיור מורכבים משלושה דברים: עלות הקרקע, עלות הבנייה, והרווח היזמי. החלק המרכזי תמיד היה הקרקע. את הענין הזה גמרנו באמצעות "מחיר למשתכן": הפסקנו את הספסורים בקרקע. כשאני מדבר על "מחיר למשתכן" אני מדבר על הקרקע לבנייה רוויה, לא על הקרקע למסחר ששם השוק פועל אחרת.

    החלק השני שגרם לעליית מחירים הייתה העובדה שכל יזם העלה את המחיר, וכיום עשינו שני דברים: האחד קבענו את הגג של המחיר, כי תוכנית "מחיר למשתכן" עובדת לפי מחיר מקסימאלי למ"ר. כמו כן מחיר הקרקע הוא קבוע, אז מה שנשאר לנו זה זמן.

    השנה הייתה לנו שנת שיא בשיווקים, שנת שיא בעסקאות. זה תהליך של הבשלה. המדינה שיווקה במהלך השנה האחרונה קרקע ל-71,702 יחידות דיור. בנוסף, במהלך השנה אושרו 35,936 עסקאות, כאשר מתוכן 27,201 עסקאות הן במסגרת התכנית "מחיר למשתכן". כמו כן ישנם כעת הגרלות של 8,300 יח"ד. התוכנית של "מחיר למשתכן" בנויה בצורה ברורה: שיווק-עסקה-הגרלה.

    שמעתי את הביקורת על כך שחלק מהשיווקים יצאו ללא חוברת המכרז, אומר השר כחלון, אבל צריך להבין שזה תהליך. אתה מוציא לשיווק ולאחר מכן אתה מוציא את חוברת המכרז, אח"כ יש זוכה במרכז, לאחר מכן מוציאים היתרי בנייה, ואח"כ יש את ההגרלה. כשאני מדבר על 71 אלף שיווקים, זה אומר שהתנענו תהליך של 71 אלף דירות.

    ומתי יהיו הדירות הללו מוכנות? רק עוד ארבע שנים…

    לא, ממש לא. אני חייב לומר לכם שאלפי דירות של "מחיר למשתכן" יקבלו כבר בראש השנה מפתחות לדירות. בלוד בשכונת אחיסמך יקבלו מפתחות. בעפולה יקבלו מפתחות וגם בקריות יהיו מפתחות. היתרי הבניה יוצאים במהירות ומתחילים לבנות. יש כרגע עשרות אלפי דירות בבנייה, בכל רחבי הארץ. גם כשאתה מגיע לקנות דירה מקבלן אתה לא מקבל דירה באותו הרגע. הוא אומר לך "שלוש שנים מיום קבלת ההיתר". אנחנו מוציאים דירה להגרלה רק לאחר שיש כבר היתר בנייה. זאת אומרת שאנחנו יותר מהירים מהשוק הרגיל. אני לא מכיר קבלנים שיש להם על המדפים דירות שאומרים "בואו ותקחו".

    תראו, אני שחקן של נתונים ולא של כותרות. הנתונים מוכיחים שיש לנו שיא בשיווקים, שיא בתכנון, ושיא בעסקאות. ועם נתונים כאלה חייבות להיות תוצאות. בשבוע שעבר הנגידה הופיעה בועדת הכספים ואמרה שנתוני לקיחת המשכנתאות ירדו ב-8%. זה מעיד על התקררות בשוק.

    הדבר השני הוא שאין משקיעים בשוק. הם ירדו ב-50 אחוז. 32 אלף דירות נמצאות היום בהמתנה שקבלנים לא מוכרים. כשאתה מחבר את הכל, שיווקים, עסקאות, עובדים זרים בדרך, היתרים, אתה מבין שמשהו צריך לקרות.

    אני מסכים עם הנתונים שמחירי הדירות עלו ב-8%, אבל זה לא יכול לקרות ברגע אלא זה תהליך. אנחנו נמצאים שנה ושבעה חודשים בדרך, וזה לא מספיק זמן בכדי להשפיע ישירות על השוק, אבל התהליך יצא לדרך. זה ילך לאט, עוד אלף, עוד אלף ועוד אלפיים דירות, גם באיזורי הביקוש וגם בפריפריה. גם בנתניה, גם בבית שמש שלא חשבו שזה בכלל ייצא לשיווק, גם בחריש, גם באור יהודה, מבשרת ציון ופסגת זאב. אנחנו רואים כאן תנופה אדירה. זה תהליך שלוקח זמן, אבל אני תמיד אוהב שהגלגל הולך לכיוון הנכון. אנחנו צועדים לכיון הנכון ואין לי ספק שזה יתן את אותותיו.

    זה כמובן לצד ההכבדה על המשקיעים והוצאתם מהשוק. פעם אחת ע"י הגדלת ההיצעים ופעם באמצעות צמצום הביקושים ע"י הוצאת המשקיעים. המלקחים האלה בסוף יחתכו את המחיר.

    מצוקת הדיור של הציבור החרדי חריפה ביותר. יש ראשי עיריות שלא רוצים אותם – וגם זאת משתי סיבות: א. כי הם מעדיפים אוכלוסיות חזקות כלכלית ולכן הם מעדיפים תכנון של דירות גדולות ויקרות – וזה לאו דוקא קשור לחרדים אבל פוגע יותר בחרדים. ב. יש ראשי עיריות שבמוצהר עושים הכל למנוע כניסתם של חרדים. זאת ועוד, החרדים צריכים בנייה מיוחדת – לא בנייה לגובה בגלל המעליות וצריכים תכנון מיוחד של מוסדות חינוך ומוסדות ציבור. בעיר בית שמש שהיא אחת מעתודות הקרקע של הציבור החרדי ישנה בעייה גדולה של עלויות פיתוח מופרזות שמגיעות ל-350 אלף שקל לכל דירה. אם דברנו על הורדה של מחיר הקרקע, יש להוריד גם את מחיר הפיתוח כדי להגיע למחיר סביר לדירה. אם הממשלה תיקח על עצמה את עלויות הפיתוח, ניתן יהיה לפתור את מצוקת הדיור של הציבור החרדי או לפחות לצמצמה…

    לגבי בית שמש, חשבתי שהבעיה כבר נפתרה. אבדוק את העניין הזה ואם זה ניתן אנחנו נשפיע גם שם. אנחנו הרי רוצים לפתור את המשבר, ולכן אם צריך לפתור את זה בקרקע נפתור בקרקע ואם צריך לפתור בפיתוח אנחנו נפתור בפיתוח. איפה שיש בעיות בשוק הדיור אנחנו נמצאים בשביל לפתור אותן.

    לגבי מצוקת הדיור במגזר החרדי אני ער לבעיות האלה, מכיר את מהשטח את כל הנתונים, שמעתי את המצוקה מראשי הישיבות ואני נמצא בשיח עם ראשי הסיעות החרדיות. הציבור החרדי סובל כפליים, קודם כל כמו כל ציבור אחר שמצוקת הדיור מעיבה עליו, ובנוסף קיימות הבעיות היחודיות של הציבור החרדי שצריך פתרונות יחודיים. עפ"י נתונים דמוגרפים, עד 2035 המגזר החרדי יידרש ל-200,000 יח"ד. ידידי שר השיכון יואב גלנט, ביחד עם ראשי משרד השיכון, בוחנים היתכנות להקמת שני יישובים חדשים עבור האוכלוסייה החרדית. כמו כן מתכנן ומשווק המשרד שכונות חרדיות במסגרת הסכמי גג והסכמי פיתוח, תמורת סל תמריצים לרשויות.

    לראשונה, גיבשנו מדיניות לטווח ארוך – לא מדובר בתוספת של מספר יח"ד אשר נתפרות באופן נקודתי, אלא בתכנון ארוך טווח, תוך מענה אמתי לצרכי המגזר. על פי עיקרי החלטת ממשלה שהעביר השר גלנט יוגשו לועדות התכנון כ-20,000 יח"ד וישווקו כ-15,000 יח"ד – במהלך שלוש השנים הקרובות. מדובר על בית שמש, הר יונה ג, רמת שלמה, חצור, צפת וכו'.

    בשלב השני נוסיף יישובים לרשימה, בשיתוף עם ראשי העיריות, ותוך תהליך של הידברות ותמריצים. אנחנו נייצר מערכת של תמריצים לרשויות המקומיות לשיווק הדירות במסגרת הסכמי הגג.

    שר השיכון הקים צוותי עבודה אשר יביאו לקבינט המלצות לגבי הקמת הערים, אפיון הצביון של בניה חרדית ואיתור הערים בהם יוקמו שכונות חרדיות.

    נציין כי על פי נתוני משרד השיכון כבר בימים אלו ישנם מכרזים המיועדים לציבור החרדי בערים הבאות :לוד אחיסמך – פורסמו 593 יח"ד מהן נקבעו זוכים ל-376 יח"ד; ירושלים רמת שלמה – פורסמו 438 יח"ד ונקבעו זוכים לכל יח"ד; רמת בית שמש – פורסמו 3,671 מהן: נקבעו זוכים ל-2,110 יח"ד ו-1,477 יח"ד באוויר (טרם נסגרו). גם באלעד פורסמו 83 יח"ד. המכרז באוויר וטרם נסגר.

    מחיר ההנחה שמגולם ב"מחיר למשתכן" הוא לא שווה בכל מקום. מדוע שאנשים באיזורי הביקוש יקבלו הנחה יותר גדולה?

    זה נכון, כי הסכום של ההנחה תלוי בערך הקרקע. בהרצליה למשל מקבלים 800 אלף שקל הנחה וברעננה קבלו 500 אלף שקל הנחה. זה כסף ציבורי שאתה מוותר עליו – וזה לא שמשה כחלון קם בבוקר ומחליט לחלק כסף: "קח אתה שבעים אלף ואתה מאה אלף". זו החלטה על 200 אלף שקלים הנחה או 20% ממחיר השוק. לקחנו דירה ממוצעת שעלותה היא 1.1 מיליון שקל וכך גזרנו את ההנחה. אבל כמו שאמרנו האחוזים הם פחות חשובים. השאלה כמה כסף זה. לכן המספרים הללו הגיעו לסכומים גבוהים של 700-800 אלף שקל הנחה לדירה בהרצליה. צריך לתת את ההנחה גם לאנשים שגרים שם.

    מדוע אתה לא יכול לפתור את מצוקת הדיור כפי שעשה שרון לפני עשרים שנה בתקופת גל העלייה הגדול מברית המועצות. אז הייתה בנייה גדולה ונרחבת מאוד. הוגדר מצב חירום ובנו בלי להתחשב בבירוקרטיה. למה זה לא מיושם גם היום?

    כששרון נכנס למשבר הדיור היה מצב שונה לגמרי. מיליון עולים היו בדרך ולא היה איפה לשכן אותם. הוקמו אתרי קרואנים מיוחדים כדי לשכן אותם עד שהדירות יהיו מוכנות ובהחלט היתה שעת חירום.

    אולם כשאני אבוא היום ואנסה להעביר החלטה שזה מצב חירום וחייבים לבנות, יבוא מיד משרד המשפטים וישאל "מה קרה? יש אנשים שגרים ברחוב?" אפילו ברחוב רוטשילד כבר אין אנשים ברחוב (צוחק…). משרד המשפטים לא מוכן לתת את החופש שהיה אז, כי אז בהחלט התמודדו עם מאסה אדירה של עולים. לקלוט מיליון עולים כשהמדינה היא רק חמישה מיליון, זה עוד 20% תושבים שצריכים לקלוט ולשכן. היום אני צריך עוד 2 מיליון עולים כדי ליצור את התנאים ששרון קיבל.

    אז מה כן ניתן לעשות?

    מה אני כן עושה? אני יוצר דחיפות, אני יוצר תחושה של בהילות – וזה אכן המצב. אבל אנחנו חייבים לפתור את זה בצורה שתצליח ולא שמחר יבוא בג"צ ויעצור את הכל. אנחנו לא באותם תנאים שהיו אז. אני בהחלט מייצר תחושה של חירום. אבל יש לנו את ארגוני הירוקים שפונים לבית המשפט ולכן כיום קשה לי מאוד לקבל את האישורים של המוסדות כמו בתי המשפט ושל ועדות התכנון.

    כאשר אני יכול לעשות, אני עושה גם צעדים קיצוניים. ראה את הצעדים שלי בתחום המיסוי. מה שאני יכול אני עושה ופועל בצורה אגרסיבית, למרות שאני מסכן את עצמי פוליטית. החזקים תמיד ילחמו בך ולחלשים אין הכוח לעזור לך. אבל אני עושה את זה מתוך גישה חברתית מובהקת ומתוך אמונה פנימית עמוקה שהחזק צריך לתת לחלש. ככה לימדו אותי. אני יודע שיש כאלה שלא אוהבים את זה ואני בהחלט יודע שיש כאלה שכועסים.

    אני אומר אני עשיתי הכל כדי לפתור את משבר הדיור. נלחמתי בחזקים, נלחמתי במשקיעים. גרמתי היצעים. הצליח? – הצליח, לא הצליח? – אני יודע שעשינו הכל. לא חששתי ולא העדפתי את החזק על פני החלש. עשיתי את כל מה שאני רואה לנכון ואת כל מה שאני יכול. בכל הרפורמות שלי מעולם לא לקחתי מהחלש. תמיד הפוך – מהחזקים לחלשים. זאת אחת המטרות שלי. לא שמעתם אותי אומר אני אוריד את המחירים ב-30% או ב-40%, אבל אני אומר שאנחנו נפתור את המשבר הזה. יהיו מחירים הוגנים שאנשים יוכלו לרכוש בהם דירות.

    כחלון בראיון ליתד נאמן

    כחלון בראיון ליתד נאמן

    לאחרונה עבר בכנסת חוק הדירה השלישית. אישור החוק ממש בער בעצמותיך ונלחמת נגד כולם כדי שזה יעבור, כשהמטרה היא הוצאת הדירות מהמשקיעים אל שוק הנדל"ן. הרבה מאוד אנשים מסופקים האם זה מה שיגרום למשקיעים למכור את הדירות. האם אתה סבור שמשקיע שרואה שהדירה מניבה לו כבר כמה שנים תשואה נאה של 3%-4% בדמות שכר דירה ועוד עליית ערך של כ-8% בשנה יחליט עכשיו למכור את הנכס שלו בגלל נטל המס?

    הכוונה במס הזה היא לשחרר דירות לשוק ע"י הכבדה על המשקיעים, ואנחנו בהחלט מכבידים על המשקיעים, פעם אחת ע"י מס רכישה מאוד גבוה, פעם שנייה מיסוי הדירה השלישית, ופעם שלישית העדר היציבות, כי אף אחד לא יודע מה יהיה האם הדירות ירדו או יעלו?

    התשואה הרי נגזרת ממחיר הדירה. אז אם יש למשקיע תשואה של 3% בשנה ואתה מוריד לו שליש ממנה, והוא יודע לקבל את אותה התשואה במקום אחר כמו בקופות הגמל שעשינו בשביל המטרה הזאת בדיוק, עם פטור ממס, פלוס 70 אלף שקל פטור ממס שבח במכירת הדירה אז הוא יחשוב פעמיים. 70 אלף שקל זה כמעט 25 חודשים של שכר דירה שהוא מקבל בונוס.

    המשקיע הזה שמוכר את הדירה גם מונע מעצמו סיכונים. הרי הוא יודע שהממשלה החליטה להלחם במשבר הדיור. אם הממשלה מחליטה לעשות משהו בדר"כ בסופו של דבר היא גם מצליחה. אני חושב שזה גם ערכי ומוסרי. אם יש לך שלוש ולשני אין כלום, תשחרר אחד, לא יקרה כלום…

    נחזור למצוקת הציבור החרדי: יש ראשי עיריות ברחבי הארץ המצהירים בצורה גלויה: "אנחנו לא רוצים אוכלוסיה חרדית אצלנו בעיר". האם הממשלה לא יכולה לומר לראשי העיריות הללו שאין שום אפשרות ליצור כזאת מציאות מפלה?

    היום הייתי במפגש עם הקבלנים. ראשי הרשויות חייבים להיות בעלי ברית שלנו, מכיוון שהם נותנים את ההיתרים. הם אלו שנותנים את האפשרות לפתח ואנחנו מצידנו נותנים את התמריצים. אין אפשרות לממשלה לתת את ההיתרים בעצמה. אם הייתה לי אפשרות לתת היתרי בנייה בעצמי, אז אני באמת לא צריך אף אחד. בחריש למשל אני לא צריך אף אחד ומנפיק היתרי בניה. לצערי הרב למדינה חוץ מלעשות תב"עות מיוחדות לשכונות חרדיות, כולל מוסדות חינוך ומוסדות דת, אין את האפשרות לקבוע לראשי העיריות את מי לשכן.

    כפי שכבר הדגשתי, אני לא מתעלם מהמצוקה הגדולה שיש במגזר החרדי ולכן כל דבר שניתן לעשות חוקית כדי ליצור שכונות למגזר החרדי אני בעד. כל מה שאני יכול לעשות במסגרת החוק אני אעשה. אני בהחלט מבין את הצרכים המיוחדים של המגזר החרדי.

    הבעיה של המגזר החרדי תיפתר כי אנחנו רוצים לפתור אותה. שר האוצר רוצה לפתור אותה ושר השיכון רוצה לפתור אותה. אנחנו מוצאים פתרונות לבעיות שנוצרות ועובדים בשיתוף פעולה. אנחנו רוצים לפתור את מצוקת הדיור החרדי ובעזרת השם גם נפתור.

    משה כחלון התראיין לישראל פרידמן ומתי גרינפלד בעיתון יתד נאמן



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      לגבי הקרקעות הוא אמר פה משהו לא הגיוני! על ידי מחיר למשתכן נפתרה בעית עלות הקרקעות?? מי שמאמין הוא פתי!
      היה אפשר להפשיר בבת אחת לבניה ברחבי הארץ מאות ואלפי דונמים של שדות לחקלאות ואז המחירים היו צונחים בלי ספק! היה אפשר גם להכפיל ולשלש את מספר העובדים הזרים הסינים שמתכוננים להגיע לבניה בארץ, למה זה הוגבל? זה לא קורה כי נערי האוצר לא יוותרו על הכסף הגדול הזה וגם הבנקים תופסים את שר האוצר בגרון בגלל החשש בנוגע למשכנתאות! זו האמת וכל השאר דיבורים!