"חברי כנסת ושרים חוששים להסתבך עם המטה החרדי"

    דבורה גינזבורג ויוסי ברויער Comments Off on "חברי כנסת ושרים חוששים להסתבך עם המטה החרדי"
    7:00
    19.04.24
    חדשות קול חי No Comments on דיווחים זרים: ישראל תקפה שורת מטרות באיראן | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מה מניע צעיר בני ברקי להתמודד על מקום ברשימת הליכוד? מה הוא חושב על המפלגות החרדיות? כמה חרדים התפקדו עד כה למפלגה הימנית הגדולה ביותר? שיחה מרתקת עם יעקב וידר, הכיפה השחורה של הליכוד

     

    את יעקב וידר (29), המתמודד על משבצת הצעירים ברשימת הליכוד, אנחנו תופסים בשעות הצהריים המוקדמות, לאחר עוד פגישת עבודה שקיים עם השר סילבן שלום.

    אחרי איחור אופנתי של עשרים דקות לפחות, הוא נכנס למקום המפגש ומנופף לעברו של בחור חילוני, הם מתחבקים בשמחה ומחליפים מחמאות הדדיות. אחר כך וידר מספר לנו שהבחור הוא יואב קיש, מראשי מאהל הפראיירים, שמתמודד אף הוא על משבצת ברשימת הליכוד.

    בקיץ האחרון, וידר הביא את הפראיירים לביקור בישיבת פונוביז' ולדבריו הם הוכו בתדהמה. "הם חשבו שכולם בטלנים ולא תיארו לעצמם שבאמת אנשים יושבים ולומדים".

    הסיפור של וידר עם הליכוד החל כבר בגיל תשע עשרה כשהתפקד למפלגה בעודו בחור ישיבה. "כבר אז קלטתי שאם אני רוצה להשפיע אפשר לעשות את זה רק במסגרות גדולות, במסגרות הקטנות אף אחד לא סופר אותך".

    אתה מתנגד למפלגות חרדיות?

    "אני לא נגד אף אחד. הם מאמינים בדרך שלהם ואני בדרך שלי".

    איך מגיבים במשפחה שלך לפעילות הזו?

    " כל הזמן אומרים לי בבית "עזוב את זה" אבל כבר התייאשו כי זה לא עוזר".

     

    הוא גדל במשפחה ליטאית בת עשר נפשות בבני ברק ועבר את המסלול החרדי הרגיל: תלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה בירושלים (חוכמת שלמה של הרב נויברט), ובמהשך ישיבת מיר. אחר כך התגייס לשירות צבאי מקוצר וכיום הוא עובד, לומד במסלול החרדי של קרית אונו ובעיקר פעיל פוליטי.

    בשנתיים האחרונות הפעילות שלו צברה תאוצה עם הקמת המטה החרדי בליכוד. להערכתו התפקדו עד כה למפלגה כאלפיים חרדים, לא כולם מאוגדים במטה. "יש מאות מתפקדים חרדים – בבית שמש בבית"ר עילית, בעמנואל, במודיעין עילית".

    איזה סוג של חרדים מתפקדים לליכוד?

    "מרביתם כמוני, חרדים פתוחים, אבל יש לנו גם חסידים מויז'ניץ, מבעלז שהם חברי מרכז אבל הם פחות בפרונט כי הם חוששים להיות מזוהים עם מפלגה חילונית מטעמים מובנים. גם הם מבינים שהשפעה אפשר לעשות רק דרך מפלגה גדולה, מה שעובד באמריקה אין סיבה שלא יעבוד גם אצלנו, שם גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים תמכו בחיידרים של סאטמר, כי הם הבינו את הכוח של הציבור החרדי".

    אתה מוכן כבר לפשקווילים נגדך?

    "דמות ידועה בציבור החרדי אמר לי: 'ברגע שיתקיפו אותך תדע שאתה במקום הנכון. זו הוכחה שאתם מצליחים לעשות משהו מוביל".

    במה מתבטאת החרדיות שלך?

    "חרדים זו הגדרה רחבה. יכול להיות שאני מקיים מצוות יותר ממישהו שהולך עם 'שמונה בגדים'. הייתי מגדיר אנשים שחושבים כמוני "חרדים ישראלים", כאלה שחושבים באופן חופשי, עצמאי. הם יוצרים איזשהו שינוי במושג 'חרדים'. אני רוצה להוביל לתוך הליכוד כל חרדי שמרגיש שאין מי שמייצג אותו. אני אהיה להם לפה ואני מבטיח שתהיה להם אוזן קשבת מכל חברי הכנסת בליכוד. כשאתה חבר ליכוד אנשים צריכים אותך. ככה זה עובד".

    איך מגיבים אליכם בהנהגה החרדית?

    "חברי כנסת חרדים פונים אלינו כדי שנקדם דברים בתוך מרכז הליכוד או שנקדם שמות של מועמדים ברשימה. יש רב מאוד חשוב בציבור החרדי שאני לא יכולים לומר את שמו אבל כל חסידיו, בני משפחתו וקוראי ספריו התפקדו לליכוד. יותר מזה, יש אדמו"ר שמיוצג במפלגה חרדית שפקד את כל חסידיו ובני משפחותיהם"

    אתה מתמודד על משבצת הצעירים, מיקום 52 ברשימת הליכוד, זה לא בדיוק מיקום ריאלי…

    "נכון. המטרה היא לא לרוץ לכנסת אלא ליצור פלטפורמה, שחרדים ירגישו נוח להיכנס לליכוד, בעיקר חרדים צעירים שהם פחות מקובעים ויותר פתוחים. מצד שני יש סיכוי שהמשבצת הזו תקודם, למשל במקרה שבעבודה ייכנסו המון צעירים לרשימה ובליכוד ירצו להשוות או במקרה של הפעלת החוק הנורווגי אותו מקדם ליברמן"

    כיצד ההצטרפות לליכוד תורמת לציבור החרדי?

    "קודם כל עצם הנוכחות החרדית בליכוד גורמת להנמיך את ההסתה נגד הציבור שהכי קל להשתלח בו בתקשורת. ברגע שחברי הכנסת מבינים שיש להם מה להפסיד, הם נמנעים מלתקוף. לכל ח"כ או שר יש רשימה עם מי אסור לו להסתבך בליכוד, יש את הפייגלינים, יש את המטה הלאומי של שבח שטרן, ועכשיו יש את המטה החרדי. בשנה וחצי האחרונות, מאז שאנחנו בפנים אין כמעט התבטאויות נגד חרדים של אנשי ליכוד".

    תן דוגמא

    "בתקופה שדיברו על הדרת נשים היה איזה ח"כ שיצא נגד הדרת נשים בצורה מאוד קיצונית. אנחנו, במטה החרדי, כתבנו לו שנפגענו מאוד ממה שהוא אמר. מאז ועד היום הוא לא הוציא מילה אחת נגד חרדים". מנגד יש חכי"ם שלא הקשיבו לנו, וזה יתנקם בהם ברמה הפוליטית בבחירות הקרובות בע"ה.



    0 תגובות