- רדיו קול חי - -

רבי דוד כהן לראשי תמך: אתם מקיימים בפועל את עולם התורה

"ביצירת מקומות עבודה מתאימים לנשות האברכים בדרך ישראל סבא כפי שהתוו גדולי ישראל, ההכשרה והעזרה שאתם נותנים להן במהלך עבודתן בגשמיות וברוחניות, אתם מקיימים את עולם התורה כפשוטו", כך אמר ראש ישיבת 'כנסת ישראל' חברון, הגר"ד כהן שליט"א לראשי קרן 'תמך' שנועדו עימו בביתו לסיכום פעילותם בעשור האחרון ולקראת הגדלת היקף ההשקעה בשנים הקרובות.

קרן 'תמך' שנוסדה על ידי 'אגודת ישראל דאמריקה' לפני כעשור, הוקמה במטרה להביא לנשות האברכים כלים אסטרטגים פונקציונליים המותאמים לצרכיהן כדי להכינן לשילוב מוצלח בעולם התעסוקה.

מאז נוסדה, יצרה 'תמך' 6,200 משרות בהשקעה של תשעה מיליון דולר. מתוכן כ- 20% המשתכרות פי שלושה ויותר מהשכר הממוצע במשק. תרומת הקרן לתל"ג הישראלי נאמדת במאות מיליוני דולר בשנה. במעגל השני נוצרו כ-15 אלף משרות ובקרן מדווחים בסיפוק על 590 עסקים להם סייעה בהקמה.

לפני שלוש שנים הקימה 'תמך' בהשקעה של מיליון דולר מרחב עבודה ("האב") במרכז ירושלים המסייע כיום לכ-3,000 נשים בעבודה בעלת הכנסה גבוהה ואיכותית. שלוש-מאות מהן מפעילות את עסקיהן מתוך ה'האב'. תוכנית נוספת שמפעילה 'תמך' היא תוכנית 'קשרים' שהיא פורום מקצועי מקוון כהלכה במסגרתו מופעל פרויקט 'חונכות' על ידו נעזרות כ-800 נשים עובדות ב-40 נשים חרדיות ותיקות המסייעות להן מניסיונן בהכוונה ובייעוץ בכל התחומים.

במהלך ביקורם בישראל סיירו במפעלים עתירי ידע ונפגשו עם עשרות מעסיקים. בסיום הודיעו כי יגדילו משמעותית את התקציב ליצירת מקומות תעסוקה לנשים חרדיות והכשרתן בעיקר בתחומים עתירי שכר. כל המעסיקים שנעזרו בקרן בהכשרת והשמת עובדות חרדיות ביקשו להמשיך ולסייע להם להגדיל את מצבת כוח האדם, והגדירו את העובדות החרדיות כ"בעלות מוסר עבודה. יושרה מקצועית ומסירות גבוהה".

יו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני שנועד עם בכירי תמך, אמר: "מאז ייסדתם את 'תמך' ועד היום השתנו הנסיבות, בין השאר בזכותכם. אך היהדות החרדית נמצאת כיום על פרשת דרכים. ידענו לעמוד במבחן העוני ואני מקווה שנמצא את הדרך כדי שנוכל לעמוד גם במבחן 'העושר'. הפעילות שלכם להגדלת נפח העובדות בהיקפי המשרות ובשכר מציבה אתגרים לא פשוטים". גפני סיפר על הצעת חוק להעדפה מתקנת לחרדים בשירות הממשלתי ועל תקציב בסך עשרה מיליון שקל שנועד לכך בהסכמים הקואליציוניים.

בפגישה עם שר הפנים והפריפריה, אריה דרעי, אמר השר: "אני רואה חשיבות עליונה במעטפת שיצרתם. אעודד ואסייע כל יוזמה לתעסוקה ובדגש על תעסוקה איכותית. אני רואה בהקמת ׳האבים׳ פרויקט מדהים המגדיל משמעותית את כמות בעלות העסקים הקטנים והכנסתן. אסייע להקמת האבים נוספים ברחבי הארץ במסגרת משרד הפריפריה הנגב והגליל".

את הביקור סיימו המשתתפים בדיון שקיימו עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר אלי גרונר. חברי המשלחת קבלו בפני מר גרונר על כך שאין כיום השתתפות של הממשלה בקידום והכשרה לנשים חרדיות. מר גרונר אמר כי 'שילוב נשים מהמגזר החרדי בשוק העבודה הוא משימה ראשונה במעלה. בעשור הקרוב ישראל תהפוך למובילה בעולם בתחום הטכנולוגיה בתחבורה, ברפואה ובתחומים נוספים. עלינו לפעול כדי שנשים חרדיות יוכלו להשתלב ולהשתכר טוב כדי לקיים את משפחתם כראוי. אני רואה בעבודתכם יוזמה הנובעת מערבות הדדית המאפיינת את העם היהודי לדורותיו ואהי׳ מלא גאווה להיות חלק מערבות זו׳.