גווילין מובאים לקבורה: עשרות חלקי ספרי תורה נקברו בפולין

    אבי יעקב No Comments on גווילין מובאים לקבורה: עשרות חלקי ספרי תורה נקברו בפולין

    בטקס מרגש הובאו היום לקבורה בורשה שבפולין, עשרות ספרי תורה, שלמים וקרועים, שהגיעו מכל רחבי פולין. רבה של פולין, הרב מיכאל שודריך: אנחנו מעריכים שהגווילים מפולין וממדינות אחרות באירופה

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בבית הקברות אוקופובה בוורשה שבפולין נערך היום, יום ההנצחה למרד גטו ורשה, טקס קבורת ספרי תורה.

    בטקס נקברו חלקים של עשרות ספרי תורה, רובם רק עמודות בודדות, וחלקם אפילו ספרים שלמים. הגווילים נטמנו בתוך שני כדי חרס שהוכנו במיוחד לקראת האירוע, סמוך למקום הטמנת העצמות מגטו ורשה, שהתגלו במהלך חפירות ברחוב יאנה פבוולה, והובאו לקבורה בבית הקברות לפני למעלה מעשור.

    בטקס המיוחד נשאו דברים: הרב מרדכי יוסף (מיכאל) שודריך, הרב הראשי לפולין וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', אננה היפצינסקה, נשיאת הקהילה היהודית בוורשה, והרב משה בלום, ראש כולל "נוז'יק" ורב בקהילה היהודית בוורשה, שאירגן את הטקס כולו, ובהשתתפות הרב יהושע אליס, רב במשרד הרב הראשי לפולין ורבה של קטוביץ', הרב מתי פבלק ראש קרן לאודר ומנהל בית הספר היהודי בוורשה, הרב שלום בר סטמבלר שליח חב"ד לוורשה, לשק פישבסקי, נשיא איגוד הקהילות היהודיות בפולין ועוד.

    בטקס השתתפו למעלה ממאה בני אדם, רובם מהקהילה היהודית המקומית בוורשה ונציגי ארגונים יהודים רבים. בנוסף השתתפו גם נציגים מקהילות יהודיות אחרות בפולין, נציג הסיים הפולני, נציג מחוז מזוביצקי, נציג משגרירות גרמניה בפולין, נציג שגרירות אוסטריה בפולין ועוד.

    התקשורת הפולנית גילתה עניין רב באירוע. אתמול פורסמה כתבה ב"גזטה ויבורצ'ה", אחד העיתונים הנפוצים ביותר בפולין. באירוע השתתפו שלושת ערוצי התקשורת המרכזיים בפולין, בנוסף לעשרות כתבים שנכחו ותיעדו את האירוע.

    "זהו כנראה הטקס הראשון מסוגו שנערך בוורשה לאחר השואה", אמר לאתר "קול חי" הרב משה בלום, ראש כולל "נוז'יק" ורב בקהילה היהודית בוורשה. "אנו יודעים שבשנת 1936 נערך טקס קבורת ספרי תורה בוורשה בכלי חרס, לאחר שהספרים שנשרפו בדליקה שפרצה במקום".

     

    הרב מיכאל שודריך, רבה של פולין, נואם בטקס

    הרב מיכאל שודריך, רבה של פולין, נואם בטקס

     

    הרב מיכאל שודריך, רבה של פולין וחבר הועדה המתמדת של ׳ועידת רבני אירופה אומר, כי ״בית הכנסת נוזי'ק היווה את המרכז והסמל של יהדות ורשה בפרט, ושל יהדות פולין בכלל, מאז 1945".

    לדבריו, לאורך 70 השנים האחרונות, כל פולני שרוח חיובית בלבבו ומצא גווילים וחתיכות של ספרי תורה, ורצה להחזירם למקורם – לעם היהודי, פשוט נתן אותם לבית הכנסת. הגווילים הצטברו והצטברו, עד שהחלטנו לקבור אותם כראוי. רק לפני כחצי שנה, השומר קרא לי להגיע לכניסה, ופולנייה מבוגרת שאלה אותי אם אני הרב, עניתי שכן. והיא מסרה לי שקית של קרעי ספר תורה, היא אמרה שהיא חיה באיזור לובלין, והיא נעלמה. מקרים רבים כאלו קרו עם השנים.

    הרב שודריך אומר כי לא ניתן לדעת מהיכן הגיעו ספרי התורה, "אך מן הסתם כולם מאירופה, רובם מפולין וחלקם ממדינות אחרות שהתגלגלו איכשהו לפולין. חלקם שרופים, כולם קרועים, על חלקם יש טפטופים (אולי של דם). יש כמה גווילים שמהווים כשליש או אפילו חצי ספר תורה, אבל ברובם מדובר ביריעות בודדות ואפילו חתיכות קטנות של יריעות״.

    הטקס נערך בשעה 15:00 בבית הקברות אוקפובה ("גנשא"), בוורשה. רק 3 שעות לפני כן (12:00) נערך הטקס המרכזי למרד גטו ורשה ליד אנדרטת רפפורט בכניסה למוזיאון היהודי, בהשתתפות נשיאת פולין ביאטה שידלו, הרב הראשי לפולין הרב מרדכי שודריך, ומאות רבות של משתתפים.



    0 תגובות