אמסטרדם: מאות רבנים משתתפים בכינוס ה-30 של "ועידת רבני אירופה"

    אבי יעקב No Comments on אמסטרדם: מאות רבנים משתתפים בכינוס ה-30 של "ועידת רבני אירופה"

    על רקע התגברות הימין הקיצוני והחקיקה האנטי יהודית באירופה, מתכנסים כ-300 רבנים מכל רחבי היבשת בהולנד • נשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט: "דיוני הועידה – העמידה על הזכויות היהודיות והרב כמורה נבוכים" • מרן הגר"ח קניבסקי ומרן הגר"ג אדלשטיין למשתתפי הוועידה: "עליכם להתאחד להעמיד את הקהילות על התורה וההלכה הצרופה על טהרת היחס"

    צילום: אלי איטקין
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    באמסטרדם שבהולנד נפתחה אתמול (ב') בצהרים הועידה השלושים של "ועידת רבני אירופה". הועידה נערכת תחת הכותרת – "תפקידו של הרב בחינוך וקירוב קהל עדתו" והמשתתפים יעסקו בין השאר בנושאי השחיטה, בירורי יהדות ויוחסין, ונושאים רבים נוספים. כ-300 מחשובי רבני ודייני אירופה, וראשי ארגונים יהודיים משלושים וארבע מדינות משתתפים בועידה המתקיימת במלון 'נובוטל' שבמרכז אמסטרדם. הועידה תימשך שלושה ימים במהלכם ישמעו המשתתפים שיעורים מפי חשובי רבני המדינות והערים, הדיינים, ראשי ארגונים יהודיים ומומחים ב-22 מושבים והיא תינעל מחר, יום רביעי.

    נשיא הועידה, רב ואב"ד מוסקבה, הגאון הרב פנחס גולדשמידט אמר כי "הפגיעה בזכויות היהודיות ביבשת והעליה באנטישמיות היא בראש וראשונה בעייתה של אירופה. האיסלאם הקיצוני רוצה לחזור לימי הביניים לתקופת הח'ליפים, הימין הקיצוני רוצה לחזור ולחלק את אירופה ולחזור לשנת 1914. אנחנו היהודים רוצים לצעוד קדימה ולפנות לעתיד עם ניסיון העבר. לרבנים שהם חוד החנית תפקיד חשוב ביותר בעידן הנוכחי עלינו להצטייד בכלים הדרושים בחומר וברוח כדי לחזק את מוסדות התורה והחסד ולהעמיק את הקשר לקהילה. וכמובן להדק את ההגנה על המוסדות היהודיים בעזרת התביעה מהשלטונות".

    במכתב מיוחד למשתתפי הועידה כותבים מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש ישיבת פוניבז' מרן הגר"ג אדלשטיין, כי 'כל קיומו של עם ישראל הוא ע"י תורה, והדרך לקרב לתורה היא ע"י לימוד התורה – עליכם להתאחד להעמיד את הקהילות על התורה וההלכה הצרופה ועל טהרת היחס ובוודאי שלא לפרוץ חלילה פרצות בחומות הגיור ח"ו אשר נמסרו רק לבית קבוע וחשוב ולא בשום צורה אחרת כי רבה המכשלה בכך'. את המכתב הקריא נאמן ביתם של גדולי ישראל הרב ישראל פרידמן.

    אורחי הועידה: הגאון רבי אשר וייס גאב״ד 'דרכי תורה' וראש ישיבת 'כנסת ישראל 'חברון' וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי דוד כהן. בועידה הועלה זכרו הטהור של הגאון רבי משה שפירא זצוק"ל שבהשראתו ולזכרו מתקיימת הועידה כשהנושא המרכזי שבה הוא; 'הרב כמורה נבוכים'. דברים לזכרו נשא המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הגאון הרב משה לבל. את ישראל מייצג הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרה"ר, הגאון רבי דוד לאו.

    אורחי הועידה מרחבי העולם ובהם הרה"ג רבי מאיר גולדוויכט מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק, מנכ"ל קרן קנדית לרווחה וחינוך, הרב שלמה נח מנדל, מר אלברט וג'ואל אפללו, מראשי ארגון 'מתנאל' ו'חוליא' מלוכסנבורג ובמהלכה יתארחו בכירים במוסדות האיחוד האירופי בראשות הממונה על תחום הדתות סגן ראשון לנשיא הנציבות האירופית אוהב ישראל מר פרנס טימרמנס. מנהל מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך אמר כי הועידה נערכת בחסות ועד פטרוני הועידה בראשות מר בוריס מינץ והגב' ג'ואל אפללו, הנגיד מר ברוך ונדר קאמפ בעלי 'נובוטל' סכיפהול, הקהילה היהודית באמסטרדם וארגון הגג של הקהילות היהודיות באמסטרדם.

    "חוגגים" את העירוב

    לקראת פתיחת הועידה קיימו המשתתפים אירוע הוקרה ייחודי של הקהילה היהודית ורבני הועידה ליוזמת העירוב באמסטרדם ולציון 10 שנים להקמתו לכבודם של עיריית אמסטרדם והנהלת הרכבת שסייעו רבות להקמתו. בטקס קיבלו המשתתפים את הספר "פני אריה" של אב"ד אמסטרדם היוצא הרה"ג רבי אריה רלב"ג על העירוב, שקיבל את הסכמת גדולי ישראל , וספרו של אב"ד אמסטרדם הנכנס המארח את הועידה הרה"ג רבי אליעזר וולף שיצא לאור לקראת הועידה. קודם לכן בשעת צהרים בירכו את המשתתפים הרב רפאל קרוסקל מנהל 'תקוה אודסה' וחבר הקבינט של הועידה ורבה של טולוז שבצרפת הרב אברהם וויל.

    את הועידה פתח רבה של אנגליה ונשיא עמית של הועידה הרב אפרים מיירביס שאמר כי הצלחתה של ועידת רבני אירופה לאורך 60 שנות קיומה היא העובדה שבראש יותר מ-90% מהקהילות באירופה עומדת הנהגה אורתודוכסית, להבדיל מארה"ב. אך מאידך כ-27% מיהודי אנגליה למשל, עדיין לא חברים באף קהילה. "אנו חייבים להעשיר את החינוך למאבק בהתבוללות ולהאהיב שם שמיים כדי להחזיר את כולם לעמינו", אמר.

    את מושב הפתיחה ניהל רבה של אוקראינה וסגן נשיא הועידה הרב יעקב דב בלייך. את השיעור הראשון לועידת השלושים נשא הרה"ר לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי דוד לאו בנושא: 'הכרעה הלכתית ביחיד – תשועה ברוב יועץ'. הגר"ד לאו אמר כי הוא נוהג מאז ולתמיד לומר בכל ימי שישי שיעור בעיון ולאחר מכן שיעור לילדי כיתות א' על התורה. 'אני ממליץ לכם לנהוג כך רבנים יקרים כי השעה וחצי הראשונות הם עבורכם – 'מכל מלמדי… והשעה וחצי הבאות הן להקב"ה. ויתרה מזו; השיעור הראשון הוא הכח של הרב לשיעור השני'. את המושב ניהל רבה של מץ שבצרפת וחבר הנהלת הועידה הרב פנחס פיזון.

    לאחר מכן הציגו הגר"מ לבל ורבה של וינה הרב אריה פולגר את הספר 'שרידים' היוצא לאור ע"י הועידה מאז יסודה שערכו ובו אסופת שיעורים מגדולי ישראל בישראל ובאירופה ורבני הועידה.

    מושב מיוחד בראשותו של סגן יו"ר הועדה המתמדת רבה של ז'נבה הרב יצחק דיין הוקדש לשיעורו של אורח הכבוד מישראל ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן. הגר"ד כהן נשא דברים נוקבים וחמים על 'תפקידו של הרב בחינוך הדור הצעיר': "אתם העומדים על משמר החינוך והתורה אסור לנו להתפשר על אף יהודי. כל יהודי הוא עולם ומלואו. עלינו בחכמה לקחת את הנפשות ולהחזירם אל חיק היהדות ולקרבו לאבינו שבשמים ולקיים את שליחותכם החשובה'. הגר"ד כהן שיבח את רבה של אמסטרדם, תלמיד ישיבת חברון הגר"א רלב"ג על עבודתו החשובה באמסטרדם במשך עשרות שנים.

    מודאגים מהגיורים והשחיטה

    בישיבת הועדה המתמדת שנערכה במקביל לקבוצות הדיון התקיים דיון מקיף בנושא: קריטריונים אחידים של בתי הדין באירופה ושת"פ עם בתי הדין בישראל, השחיטה בבלגיה, בית העלמין בוילנא, קריאה לממשל בארה"ב למנות פקיד מיוחד שיפעל בנושא האנטישמיות, הקמת בי"ד מיוחד לעגונות באמסטרדם ועוד.

    הרבנים אשררו את החלטות ועידת הדיינים האירופים שהתקיימה לפני כחצי שנה בירושלים. בכינוס שהתקיים בראשות גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א, הראשל"צ נשיא ביה"ד הגדול הרה"ר לישראל הגר"י יוסף, נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט ונשיא מועצת הרה"ר הגר"ד לאו התקבלו שורה של החלטות חשובות ובהם: 'ועידת רבני אירופה' תכיר רק בגיורים ובמעשי בית דין שנעשו ע"י בתי דין מקומיים קבועים וחשובים. בית הדין דאירופה ירחיב את פעילותו ויתן שירותי מעשי בית דין לקהילות קטנות נוספות. רבנים חברי הועידה יתחייבו שלא לייבא 'רבנים' למבצעי גיור וכדומה. לא יבוצע גיור במקומות בהם אין תשתית לחיים קהילתיים יהודיים. יוקם מאגר מידע בינלאומי שיועמד לרשות בתי הדין ויהודק שיתוף הפעולה בין בתי הדין באירופה וישראל.

    סגן יו"ר הועדה המתמדת הרב אביחי אפל אמר כי הועידה פועלת באינטנסיביות לבקשת נשיא ביה"ד הגדול הגר"י יוסף לעדכן את רשימת ביה"ד המאושרים על ידה לעסוק בגיורים באירופה תוך המלצה שיוכרו ע"י הרה"ר. הרבנים הקימו ועדה שתקבע את רשימת הקריטריונים ובתי הדין המורשים לעסוק בגיורים. הרבנים קראו לממשלת ישראל ולרשויותיה לעשות הכל כדי לקיים את השבת בכל חלקי ארץ ישראל. 'באיזה פנים אנחנו באים בדרישות כאן באירופה בשעה שבארץ ישראל מחוקקים נגד השבת'.

    יומה הראשון של הועידה נחתם בדינר חגיגי למשתתפי הועידה במהלכו הוענקו פרס מהר"ל חולי"א לרבנים צעירים לרבנים; הרב מיכאל אזולאי מפאריס והרב מיכאל בלאט מלייפציג ופרס ע"ש הרב אליהו טואף למנהיגות רבנית להגר"מ לבל. בראשות הדינר עמד רבה של צרפת וסגן ראשון לנשיא הועידה הרב חיים קורסייה. הרה"ר לישראל הגר"ד לאו נשא את המשא המרכזי. במהלך הדינר שבו השתתפו נציגים בכירים של האיחוד האירופי הסגל הדיפלומטי בהולנד. את הדינר אירחו יו"ר ועדת הפטרונים מר בוריס מינץ וחברת ועדת הפטרונים הגב' ג'ואל אפללו מראשי ארגון 'חוליא' הפועל להעצמת הקהילות היהודיות והרבנים בתפוצות.

    היום יימשכו דיוני הועידה ובמהלכה ישמעו הרבנים שיעור בנושא 'הקוד הגנטי היהודי' מפי אורח הכבוד של הועידה גאב"ד 'דרכי תורה' הגאון רבי אשר וייס. שיעורים נוספים ישמיעו; הגאון רבי יונתן אייברהם אב"ד בביה"ד לונדון. הגאון רבי יעקב שפירא ראש ישיבת 'מרכז הרב' וחבר מועצת הרה"ר. רבה של רומא הרב שמואל די סייני. רבנים ואישי ציבור ובהם סגן שר הפנים ח"כ משולם נהרי ומנהל 'שובו' ישראל הרב מיכאל גוטרמן. הערב ייחתם באירוע הוקרה מיוחד בראשות רבה של צרפת סגן ראשון לנשיא הועידה הרב חיים קורסייה במלאת שישים שנה ל'ועידת רבני אירופה' שנוסדה באמסטרדם.

    יועץ התקשורת ודוברה של הועידה, הרב משה פרידמן אמר כי הועידה הנערכת באמסטרדם מעוררת עניין רב בהולנד במיוחד והתעניינות שיא בתקשורת האירופית כולה.



    0 תגובות