"ביום הכיפורים אנחנו בלי שום תחפושת"

    עמית דניאל No Comments on "ביום הכיפורים אנחנו בלי שום תחפושת"

    בשיחה מרתקת עם הרב חיים הורביץ בתכנית "זכרנו לחיים", סיפר רבה של שכונת גילה, הגאון הרב אליהו שלזינגר, על השאלה שהופנתה אליו והסבירה הרבה ממהות האדם והבורא ביום חיתום הדין

    הגאון הרב אליהו שלזינגר
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתכנית "זכרנו לחיים" כחלק מיום השידורים המיוחד של קול חי – סלח – לקראת יום חיתום הדין, שוחח הרב חיים הורביץ עם רבה של שכונת גילה בירושלים, הגאון הרב אליהו שלזינגר.

    "אפתח במה שאמרתי בשבת שובה" אמר הרב "הבאתי קושיא ששאל אותי בעל תשובה. בעל תשובה, הלוואי והיינו כולנו בעלי תשובה" הפליג הרב בשבחם של האנשים השבים בתשובה שלמה.

    "אומרים המקובלים פורים כפורים. כלומר יום הפורים הוא גדול מיום הכיפורים ולכן יום הכיפורים נתלה בפורים כ-פורים. מסביר האר"י ז"ל שביום כיפור עושים תשובה מיראה ובפורים עושים תשובה מאהבה וגדולה תשובה מאהבה יותר מיראה. אהבת ד' יתברך זה יותר גדול מיראה. אומר לי אותו בעל תשובה ההשוואה הזו לפורים יש בה מסר חשוב אבל יש בה לכאורה מסר שלילי. הרי בפורים אנחנו נוהגים להתחפש, אני מרגיש שגם ביום כיפור אנחנו מתחפשים ליום אחד, הופכים למלאכים. אבל עובר יום הכיפורים מורידים את הבגדים וחוזרים ליום יום ולשגרה וזה מפריע לי ההתחפשות הזו ליום אחד. שאלה נוקבת עד עמקי הנפש".

    "השבתי לו בסיפור שסיפר המגיד רבי יעקב גלינסקי, נדמה לי שר' יעקב סיפר זאת על עצמו. יהודי נכנס לבית המאסר ברוסיה ויום אחד הכניסו לתאו אסיר שהיה גנרל, עם כל הסמלים שלו, עם כל המדליות שלו והשפילו את שניהם עד עפר. ביזו אותם ודיכו אותם. והוא שם לב שבכל לילה לוקח הגנרל את השק שלו, פושט את בגדי האסיר, לובש את בגדי הגנרל עם הסמלים, מסתכל במראה שמח מאושר ושוב מוריד לובש בגדי אסיר והולך לישון. ור' יעקב שואל אותו מה זה? הוא עונה לו 'אני פיקדתי על אלפי חיילים. כולם כיבדו אותי. פה משפילים אותי עד עפר אנחנו מבוזים ומושפלים כשאני לובש את הבגדים האלה אני אומר לעצמי זה הולדימיר האמיתי. לא זה שמשפילים, זה לא אני. אני זה אותו אחד, הקצין הגבוה שמכבדים אותו וכולם נשמעים לו זה הולדימיר האמיתי".

    "אמרתי תשמעו, יש יום אחד בשנה שמתגלה היהודי האמיתי וזה ביום הכיפורים זה היהודי האמיתי ולכן זה לא דומה למה שעושים בפורים. בפורים אנחנו מסתירים את עצמנו, אנחנו לא רוצים שיכירו את האדם. ביום כיפור אנחנו רוצים להתחפש לאדם האמיתי, אנחנו כל השנה נדע יש יום אחד בשנה הוא יום הכיפורים שזהו היהודי האמיתי, זך הנפש, זך השכל, טהור וקדוש. לא מעניין אותו כסף וכבוד. גדולה תשובה שמקרבת את האדם אל השכינה שנאמר דרשו ד' בהימצאו. במשך השנה יש עליות מורדות אבל תמיד יודעים שיש יעד שאליו אנחנו מתגעגעים. זהו היהודי של יום הכיפורים" אמר הרב.

    האזינו:



    0 תגובות