- רדיו קול חי - -

רבני אירופה דנים בחיזוק הקהילות והמאבק בחקיקה האנטישמית

בבית הכנסת המפואר ע"ש אדמונד ספרא שבמרכז היהודי שבמנוטה קרלו במונקו נפתח כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס במונקו כדי לחזק את הקהילה היהודית רבניה ומוסדותיה. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה על רקע יוזמות חקיקה המלווה באנטישמיות גלויה נגד שחיטה כשרה וברית מילה. במהלך הכינוס ייפגשו הרבנים עם מנהיגות הקהילה, נסיך מונקו אלברט השני ואישי ממשל, יבקרו במוסדות הקהילה, יחנכו מקווה טהרה ויקיימו טקס אזכרה באתר ההנצחה לקורבנות השואה ממונקו הי"ד.

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי הכינוס מתקיים על רקע השבר הגדול בעולם כאשר כל מדינה רוצה רק בטובתה שלה. ארה"ב התפטרה מתפקידה בתור השוטר העולמי, בריטניה הגדולה נחלצת מאירופה, ורוסיה מחפשת את עתידה בנפרד מהחלום האירופי. גם בחיים היהודיים אנו חווים בלקניזציה מסוימת, כאשר כל אחד והחוג שלו. מביטים ימינה ומביטים שמאלה ואני את נפשי הצלתי. יעקב אבינו – נאמר בפרשה – 'ויעקב הלך לדרכו… לא הביט ימין ושמאל, אלא קירב את כולם, ולכן 'ויפגעו בו מלאכי אלוקים… זו עבודתנו בועידה; לקרב כל יהודי באשר הוא וכל קהילה באשר היא. לדאוג להם לתשתית רוחנית לקיום חיי תורה ומצוות'.

הגר"פ גולדשמידט סיפר כי ביהכ"נ שאנו מתכנסים בו היה לפני שנים ללא מחיצה לעזרת נשים. "אחד מנכבדי הקהילה דאז, במקרה גם היה דודי, ר' דניאל לוינשטיין, פעל נמרצות והיום כפי שעינכם רואות ההפרדה היא עובדה. זו דוגמא להתייחסות נכונה לקהילה והתוצאות ברוך השם מרשימות".

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים בראשות גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א, רבה של אנגליה ונשיא עמית של הועידה רבי אפרים מיירוויס, רבה של צרפת וסגן נשיא הועידה רבי חיים קורסיה, יו"ר הועדה המתמדת ראב"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי, אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, איטליה, אוסטריה, ראשי הארגונים היהודיים באירופה ובארה"ב, ראשי ארגון 'חולי"א' שע"י 'מתנאל' מר אלברט וגב' ג'ואל אפללו ועוד. הכינוס מתקיים בחסות ועד הקהילה היהודית במונקו ורבה של מונקו הרב דניאל תורג'מן ומועצת הפטרונים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ.

במושב הפתיחה דנו הרבנים במצב הפוליטי המשתנה באירופה. החשש מהשלכות חיזוק הימין הקיצוני בגרמניה צרפת ובאוסטריה. המשתתפים דנו בשאלה האם הימין הקיצוני באירופה שאנשיו הם היוזמים העיקריים לחקיקה הוא פרטנר ובר שיחה לקהילות היהודיות; האם זה אפשרי ומוסרי לשבת עם אנשים שמייסדיהם דגלו בהשמדת יהודים; השלכות פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ומצב האנטישמיות.

הגר"פ גולדשמידט סקר בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה ועל התקדמות יוזמת החקיקה שלו בכנסת בניסיון לעזור לעגונות בחו"ל. במסגרת ההצעה לתיקון החוק שגובשה ע"י הנהלת בתי הדין הרבניים בישראל כהצעת חוק ממשלתית, תינתן סמכות לבתי הדין בישראל לדון בעניינן של עגונות יהודיות בחו"ל, כך יוכל בית הדין לפעול בכלים חוקיים נגד בעלים סרבנים כשהם מגיעים לבקר בארץ, הכל במטרה לקדם את שחרורן של נשים אלו מכבלי עגינותן.

הגאון רבי אריה רלב"ג יו"ר אגודת הרבנים דארה"ב וקנדה סקר בהרחבה את הקמת ביה"ד מיוחד לעגונות באמסטרדם שיפעל במסגרת ביה"ד דאירופה שבנשיאות הגאב"ד הגר"ח ארנטרוי. ביה"ד המוכר ע"י השלטונות האירופים יפעל באינטנסיביות כדי לשחרר עגונות מכבלי עגינותן. קודם לישיבת הפתיחה נשא דברי ברכה רבה של פרנקפורט ויו"ר ארגון רבני גרמניה הרב אביחי אפל.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א. במכתבם קוראים גדולי ישראל שליט"א לראשי הועידה 'להוסיף בלימוד תורה שהיא מגנא ומצלא דוקא בימים שבחלק מהמדינות מנסים לאסור את השחיטה ולאחרונה אף התחדשו הניסיונות לאסור את ברית המילה'. במרכז מכתבם הדגישו מרנן ורבנן שליט"א כי 'טוב עושים הרבנים שפועלים עם הנוגעים בדבר לחזק את טהרת הייחוס ע"י בתי דין קבועים וחשובים ובכך למנוע פרצות בגיור'. בהמשך הכינוס יקיימו הרבנים דיון נרחב בנושא 'טהרת היחוס' והפעילות העניפה הנעשית בישראל ובעולם עם הנוגעים בדבר.

הגר"מ לבל סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים. לפני כינוס הועידה עלו נשיא הועידה הגרפ גולדשמידט והגר"מ לבל למעונם של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרנן ורבנן, שר התורה הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"ג אדלשטיין כדי לקבל את ברכתם.

בישיבה ראשונה של הועדה המתמדת קיבלו הרבנים סקירה על החששות מחפירות בקברים בבאאלרוס בוילנא ובצרפת ועל מצב הרבנות בוילנא וחוסר ההיענות של נשיאות הקהילה לאפשר את שיפוץ מקוה הטהרה. בישיבה השתתף אורח הכבוד של הועדה המתמדת מר פאול פארקר יו"ר המועצה הנשיאותית לשמירת המורשת העולמית של ארה"ב המסייע רבות בתחום השמירה וההגנה על בתי עלמין יהודיים ברחבי העולם. 'ועידת רבני אירופה' והמועצה הנשיאותית חתמו על הסכם לשת"פ להגנה ושמירה על בתי העלמין והמוסדות היהודיים ההיסטוריים באירופה.

אמש אירחה הקהילה את הרבנים בקבלת פנים מרשימה בהשתתפות נשיא וחברי ועד הקהילה. אורח הכבוד באירוע היה מר פאול פארקר. בראשות האירוע עמד רבה של אוקראינה וסגן נשיא הועידה הרב יעקב דב בלייך. את הנאום המרכזי נשא רבה של בריטניה ונשיא עמית של הועידה רבי אפרים מירוויס. באירוע השתתפו; רבני וראשי הקהילות. נציגי ממשלה. שגריר ישראל נציגי משרד החוץ ושגרירים ממדינות האיחוד האירופי.