החברה הישראלית גילתה מערך סייבר איראני ממשלתי המזייף אתרים

    דוד פיינגולד No Comments on החברה הישראלית גילתה מערך סייבר איראני ממשלתי המזייף אתרים

    חברת הסייבר הישראלית ClearSky חשפה מערך אתרים איראניים שמטרתו להתחזות לאתרי חדשות בינלאומיים לגיטימיים ולסייע במעקב אחר כתביהם באיראן

    איראן. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברת הסייבר הישראלית ClearSky חושפת היום בדו"ח שהיא מפרסמת מערך התחזות איראני לסדרה של אתרים מערביים, בהם אתר ה- BBC בפרסית, רדיו פארדה (קול אמריקה הפרסי) ואף הפצה של תוכנת VPN מזויפת לסלולר, שנועדה להטעות גולשים המבקשים להסתיר את גלישתם מפני השלטונות ולפרוץ למחשביהם. עוד זיהו ב- ClearSky את הגורמים שככל הנראה הקימו את התשתית. המדובר בעליראזה ג'בידרבשהי, וקאזם בהאדורי. המחקר חושף קשר שלהם להקמת אתרים של החיזבאללה באיראן כמו גם קשר של בהאדורי למיליציות הבסיג', המיליציות הסמי צבאיות של המשטר האיראני.

    נוסף על אתרים אלה, זוהו אתרי חדשות פיקטיביים אשר מתחזים לאתרי חדשות איראניים, במטרה להפיץ הכפשות נגד ערוצי התקשורת הזרים. המחקר חושף אתרים בהם מתפרסמות ידיעות המכפישות עיתונאים איראנים הכותבים בכלי התקשורת הזרים לצורך הרתעתם ובסופו של דבר לגרום להם להפסיק לדווח או לדווח ידיעות לטובת השלטון.

    בין הדברים נכתב בדו"ח כי: "במסגרת ניטור הפעילות האיראנית במרחב הסייבר, חשפנו מערך מקוון הכולל עשרות אתרים המתחזים לגופי תקשורת מערביים. אתר ה-BBC הפועל בשפה הפרסית נמצא בראש הרשימה. תשתית מתחזה זו הוקמה ופועלת כשמטרותיה להרתיע גולשים איראניים מלגלוש לאתרים אלה מחשש שהגיע לאתרים שיחשפו את העניין שלהם בכלי תקשורת מערביים, לפגוע באמינותם של אתרי התקשורת המערביים ולהציגם כבעלי אג'נדה פוליטית הפועלים נגד המשטר האיראני. כמוכן, להערכתנו, אתרים אלה משמשים להדבקת גולשים כחלק מתקיפה ממוקדת בפרקי זמן קצרים.

    הקמתו של המערך החלה לפני למעלה משבע שנים. במנועי חיפוש רבים מגיע האתר המתחזה ל-BBC למיקום גבוה (כאשר) במנועי החיפוש האיראניים והמיועדים לדוברי פרסית מופיע בתוצאות החיפוש אך ורק האתר המתחזה. המערך המקוון כולל שימוש בעמודי הרשת החברתית". עוד מוסיפים בדו"ח כי "האתרים בנויים בקפדנות ואף משטים בחוקרים וגופי מדיה לגיטימיים. בדו"ח של אמנסטי אשר פורסם באתר משרד המשפטים האמריקאי, אשר עוסק ברדיפת פעילי זכויות אדם באיראן, צוטטו שני אתרים מזויפים מתוך המערך מבלי שהמצטטים מבינים שמדובר בגופי תקשורת מזויפים…".

    עוד איתרו בחברה את הגורם המפעיל את האתרים "למרות הניסיון של ג'אבידאראבשאהי לצייר עצמו כעיתונאי לגיטימי פרו-משטרי באיראן, האתר شكار بسيجي (shekarebasiji, "צייד הבסיג'"), אשר מתמקד בחשיפת גורמי בסיג' אשר חיים תחת מעטה חשאי לטענתם, חשף כי לגורם עבר בבסיג'… בשנת 2011 פורסם באתר כי ג'אבידאראבשאהי היה אחראי לכאורה מטעם הבסיג' במספרת אוניברסיטאות ומכללות. לא זאת בלבד, לטענת האתר הגורם הקים וניהל את האתר וגוף החדשות של תנועת חיזבאללה האיראנית במדינתו – גנאבאד. במסגרת שיתוף הפעולה עם חיזבאללה הגורם אף נשלח לכאורה ללבנון…".

    תשתית האתרים אף מאפשרת לעקוב אחר עיתונאים הפועלים באיראן. כך למשל, אתר ma-hastim, המתחזה בעקיפין לאתר לגיטימי בעל שם דומה כולל קטגוריית ביוגרפיות שמטרתן הכפשת העיתונאים והפצת פרטיהם האישיים על מנת לפגוע ביכולתם לפעול "בקטגוריה זו ניתן למצוא כתבי BBC בפרסית כדוגמת פרנאז קאצ'י-זאדה ונפיסה כוהנורד, המציגים פעילות לא חוקית לכאורה שלהן הכוללת קשרים עם גורמים זרים, יציאות לא חוקיות מהמדינה, פעילות תחת שמות בדויים ועוד. כתבות אלו מסכמות קורות חיים של גורמים אלו המוצגים בצורת הסתה מגמתית תוך מיקוד בפרטים אישיים. כך לדוגמה נחשפו פרטים על בנה של קאצ'י-זאדה…"

    בועז דולב, מנכ"ל ClearSky אומר כי: "מדובר בחשיפה של מערך התחזות רחב הפועל לאורך זמן. הקמפיין חושף לא רק את יכולתם של האיראנים לנהל קמפייני תודעה, אלא גם את האופן שבו בוחר השלטון האיראני להרתיע מתנגדי משטר פוטנציאליים, או אפילו אזרחים רגילים המבקשים לקבל מידע ממקור חדשות אמין, באמצעות זריעת פחד ואיסוף מידע עליהם. הגולשים האיראניים המגיעים לאתרים אלה מבינים לאחר פרק זמן קצר יחסית כי הם גלשו לאתרים מזויפים המנוהלים על ידי גורמי משטר ובכך חשפו את כוונותיהם".

    אוהד זיידנברג, אנליסט בחברה הוסיף כי "התחזות זו, פוגעת באופן ישיר ומרתיעה את הגולש האיראני מפנייה למקורות מידע מערביים במטרה לקבל מידע אמין אודות המתרחש בארצו. להערכתנו קיימת אפשרות סבירה כי חשיפת מערך ההתחזות, תוביל את מנועי החיפוש הגדולים להסרה של אתרים אלה ולהפחתת הגישה אליהם".



    0 תגובות