המודל הבריטי משופר? ח"כ יוגב מציע פשרה לפסקת ההתגברות

    איתי גדסי No Comments on המודל הבריטי משופר? ח"כ יוגב מציע פשרה לפסקת ההתגברות

    פסקת ההתגברות: ח"כ מוטי יוגב, יוזם חוק המשילות המבקש להסדיר את יחסי הכוחות בין בג"ץ לכנסת ישראל, מפרסם מכתב בו הוא מציע פשרה בנוסח החוק | מוקדם יותר, נפגשו ראשי סיעות הקואליציה לדון במודלים השונים לפסקת ההתגברות

    ח"כ מוטי יוגב צילום: יונתן סינדלר, פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יוזם 'חוק המשילות' – התיקון לחוק השפיטה על פי המודל הבריטי, חבר הכנסת מוטי יוגב, פנה היום לראש הממשלה, לשרת המשפטים ולשר האוצר בהצעת פשרה ביחס ל'פסקת ההתגברות' ושאלת הסדרת היחסים בין בית המשפט העליון לרשות המחוקקת.

    חוק המשילות אותו הציע יוגב, מהווה אחד מהמודלים שנדונו בשבועות האחרונים בין גורמי הממשלה.

    על פי הצעת יוגב, יידרש הרכב של 11 שופטים על מנת לדון בתוקף חוק שחוקקה הכנסת. והיה והחליט ההרכב כי נפל פגם בחוקיותו של החוק, תוכל הכנסת לחוקק אותו שוב, אך תידרש לרוב של 61 ח"כים.

    לדברי חה"כ יוגב, "כמפקד שנים רבות, ראיתי כיצד ההתערבות של בית המשפט בענייני בטחון הזיקה לביטחון המדינה ופגעה בהרתעה. אני מאמין במודל הבריטי, שהוא החוק שהגשתי. בעיצומם של ימים ממלכתיים אלו בהם כולנו מחפשים הסכמות, ניתן להגיע לפשרות מאזנות הראויות למדינת ישראל הדמוקרטית".

    "ההצעה שאני מציע כעת היא הצעה ראויה שדורשת רוב של שני הבתים, בית המשפט ומשכן הכנסת, כדי לדון בעניין חשוב כתוקפו של חוק. אנו חייבים להגיע להסדרה של הרשויות, למען הדמוקרטיה בישראל. אני קורא לראש הממשלה ולשר כחלון, אם הנכם רוצים בפיתרון ואינכם רוצים בבחירות, אמצו את המתווה המאזן, ויחד נמשיך לפעול להוצאת המסתננים ולהמשך חיזוקה של מדינת ישראל."

    במכתבו כתב יוגב: "למרות שסברתי שנכון וטוב למדינת ישראל היהודית והדמוקרטית "המודל הבריטי", לפיו מה שהכנסת מחוקקת כגוף שנבחר בבחירות דמוקרטיות ומשקף את רצונו החופשי של העם, בית המשפט אינו רשאי לשים עצמו לשופט על סבירותם של מעשי החקיקה של הכנסת וכך הגשתי הצעת חוק לתיקון חוק השפיטה".

    "מבקש להציע הצעה שתאזן בין הרשויות ותהווה בסיס לחוק המשילות: היה ומצא בית המשפט העליון שחוק אותו חוקקה הכנסת, בעייתי מבחינה מסוימת, יקבל בית המשפט את החלטתו בהרכב של לפחות 11 שופטים, יסב את תשומת לב הכנסת שתהיה חייבת לקיים תוך שלושה חודשים דיון מחודש ולהשיג בו רוב של 61 חברי כנסת שהוא הרוב הדמוקרטי המלא בישראל. כך יישמר האיזון בין הרשויות ותישמר ריבונותה של הכנסת והדמוקרטיה בישראל".

    מוקדם יותר נפגשו ראשי הקואליציה עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכדי לדון על מתווה מוסכם לפסקת התגברות. טרם פורסמו תוצאות הישיבה אך נראה כי יש בכוונת רוב סיעות הקואליציה לחוקק פסקת התגברות בהקדם האפשרי.



    0 תגובות