קובי פינקלר יצא לטייל בבוקרשט וחזר מופתע • תיעוד

    קובי פינקלר No Comments on קובי פינקלר יצא לטייל בבוקרשט וחזר מופתע • תיעוד

    טיול בבוקרשט שברומניה יפתיע אתכם: החיים היהודיים שפרחו בעיר, הקרבה לבולגריה, ההיסטוריה והאוכל הכשר למהדרין | יצאנו לטייל, בין הזמנים

    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רועה הכבשים המאושר, "בוקור" שהדהים בנגינתו ונתן את שמה של העיר בוקרשט, היה מאושר לראות את התיירים הרבים הפוקדים את העיר והמדינה. המטייל הדתי זוכה לעדנה יתרה. מסעדה כשרה למהדרין, מלונות פאר ובתי כנסת פעילים, עושים את הביקור בעיר ובמדינה טוב הרבה יותר.

    נוסיף לכך את העובדה שקווי טיסה למדינה ואליה, מישראל, מרובים (כולל חברת ישראייר) וזמן הטיסה קצר (שעתיים ועשרים) וקיבלנו חופשה מושלמת.

    במרחב רומניה וסביבה אתרים יהודיים רבים. קבר "הפלא יועץ" בסיליסטרה, בתי כנסת מפוארים והרשימה רבה. כל אלו לצד אתרי זיכרון רבים לקהילה הגדולה שחיה פה לפני השואה. גם אותם נפקוד.

    במובן הגשמי, חבילות התיירות רבות הן. חשוב מאד לשלב בין בית המלון, אוכל כשר ואפשרות לסיור מודרך. בלעדיו המציאות נראית אחרת. אחרי ההקדמה נצא לדרך.

    שעתיים ורבע טיסה מישראל ואנו נוחתים בשדה התעופה של בוקרשט

    מעבר מהיר לתרבות שונה לגמרי. בתוך כל זאת, אנו תרים אחרי החיים היהודיים כאן. קהילת בוקרשט נוסדה, לפי ההשערה, לפני כ-400 שנה. אחרי גירוש ספרד, הצטרפו ליהודי המדינה והעיר, גם יהודים מספרד, שהגיעו לכאן דרך תורכיה והחל משנת 1,550 יש ממצאים על הימצאותם של יהודים פולניים, אבל הרוב היו יהודים ספרדיים. הם סיפקו כסף, הלוואות, סחורות לנסיכים, לאצילים ולאחרים, והודות לכך נהנו מחסות הנסיכים, שהיו תלויים כל הזמן בשער התורכי. תקופת החושך של השואה לא פסחה על היהודים כאן. עוד נגיע לזה.

    רבע שעה נסיעה ואנחנו במרכז בוקרשט במלון, שמיקומו 7 דקות ברגל מבית הכנסת של חב"ד, עשר דקות מבית הכנסת הגדול קורל וחמש דקות מהרובע העתיק מאפשרים הליכה רגלית לכל ההקשר הדתי והיהודי.

    בית הכנסת קורל רומניה

    בית הכנסת "קורל"

    נוסף לכך, עשר דקות מהמלון עם המסעדה הכשרה (ליד כיכר האוניברסיטה), מצוי המוזיאון היהודי (סגור כרגע עד החגים), בית הכנסת הגדול של הקהילה שאינו פעיל עוד ומשמש כמוזיאון השואה (כניסה ללא עלות). חשוב לבקר, אם כי, אין הסברים בעברית. דקות ספורות משם בית הכנסת הגדול קורל.

    במרחק קצר משם אנדרטת השואה לזכרם של 280 אלף יהודי רומניה שנרצחו בשואה הכוללת עמוד זיכרון חלוד היוצר את המילה יזכור בכל אחד משלביו עם פינות בצידו למצבות שמהוות אבן זיכרון למה שהיה כאן עוד ואיננו.

    גם עברה הלא רחוק של בוקרשט מצוין כאן ברחבי העיר

    בית העיתונות החופשית (בית הניצוצות לשעבר), כיכר ההפיכה (בניגוד למהפיכה שמונהגת בידי ההמון כאן היתה הפיכה שהביאה בסופו של דבר לנפילתו של רודן רומניה צאוצ'סקו), בית הגסטפו שעכשיו הוקם מעליו בית זכוכית, ארמון הרודן (המבנה השני הגדול בעולם) ועוד.

    "אותנו מעניינת הזהות היהודית והתרבותית של רומניה", אומר לנו צבי אשר מחברת מונה טורס שמארגנת חבילות תיירות למדינה.

    אבל תגיעו לרומניה ולא תיסעו לציון הקבר של הפלא יועץ זיע"א? במסגרת הטיסה והמלון, ניתן לארגן טיולי יום לציון הפלא יועץ זיע"א. ניתן גם לארגן טיול יומי, להבדיל, להרי הקרפטים.

    עם כזו המלצה יצאנו לדרך, לכיוון בולגריה, לקברו של רבי אליעזר פאפו, בעל "הפלא יועץ".

    פלא יועץ

    עלינו על הרכב של חברת שלמה סיקסט (שלא גובה תשלום למי שמצהיר שהוא שומר שבת) ויצאנו למעבר הגבול עם בולגריה. בדרך עוברים בכפרים שנעצרו עם הזמן. על הקדמה הם לא שמעו. בחצר הבית הם מגדלים את כל צרכיהם. בכניסה לבית – קן חסידות. גם על זה הם לא מוותרים. על קבלת אורחים שמעו מאד. חמימות ולבביות יוצאת דופן כשאפילו ציידו אותנו בעגבניות ופירות שהם מגדלים.

    אחרי שעתיים עולים עם הרכב על המעבורת ואחרי רבע שעה אנחנו בבולגריה. מעבר גבול, ביקורת דרכונים ונכנסו לביקור בציון קברו של בעל "הפלא יועץ" חמש דקות ממעבר הגבול.

    שומר המקום מצייד אותנו בלא שום תמורה במגבות, פותח את החימום במקווה הטהרה שבמקום ומאפשר תפילה של קדושה במקום.

    סיפורו של רבי אליעזר פאפו בעל הספר פלא יועץ, מופלא וקדוש. ימים אחדים לפני שנפטר בחול המועד סוכות, פקדה מכת "דבר" קשה את בולגריה ואת בני הקהילה היהודית. בי"ט בתשרי אסף ה"פלא יועץ" את היהודים בעירו ואמר להם כי המחלה לא תיעצר אלא אם יתנדב לשלם על כך בנשמתו. ואכן למחרת האסיפה ואמירת דברים אלו, הרב נפטר ובו ביום פסקה המגיפה הקשה.

    בספרו האחרון שחיבר לפני פטירתו כתב בעל ה"פלא יועץ" שכל מי שיבוא להשתטח על קברו אחרי פטירתו, אחרי שקודם לכן יטבול במקווה ייפקד בדבר ישועה ורחמים בכל משאלות לבו.

    שחר קהת המדריך שלנו מחברת "גו ויילד" מייעץ לנו לחזור הפעם דרך הגשר לבוקרשט ואחרי שעתיים וחצי כולל מעבר הגבול חזרנו עם ערב לבירת בוקרשט לתפילות מנחה וערבית.

    כשרות ואיכות

    המיזם החדש בעיר, במלון המפואר InterContinental, היא המסעדה הכשרה במלון, המופעלת בשיתוף חב"ד רומניה. המסעדה שלה כשרות למהדרין של הרב נפתלי דוישט – חב"ד רומניה, מופעלת בשיתוף פעולה עם חברת התיירות 'מונה טורס' והיא תעבוד במתכונת כשרה לטובת הקהל הישראלי המסורתי והדתי.

    ארוחה כשרה למהדרין, המלון במתכונת של אכול כפי יכולותיך. סלטים, מרקים, דגים, עופות ותוספות ומנות קינוחים. המסעדה פועלת בימים ראשון ועד חמישי בהגשת ארוחות פרווה בוקר, צהרים וערב.

    בימי שישי מוגשת ארוחת בוקר בלבד, בשבת ארוחת בוקר ארוזה, כשאת ארוחות השבת תוכלו לקבל דרך בית חב"ד רומניה, בקומה הראשונה של המלון, במקום בו שכן בית הקולנוע של צאוציסקו. זו בהחלט חוויה מספרים מי שהיה שם. אני לא.

    כל 257 החדרים כאן כוללים מרפסת עם נוף של העיר, ריהוט אלגנטי מרוהטות ויחס חם וטוב.

    מי שמחפש תפילות סדירות, כאמור, בבית הכנסת "ישועה טובה" של חב"ד ישנה תפילת שחרית ב 8:15 ומנחה וערבית ב 20:30. בבית הכנסת קורל שחרית ומנחה ב-7.

    במרכזה של העיר פארקים רחבי ידיים ומים. עוד אפשרות טובה לטייל בינות למבנים האדירים מתקופתו של הרודן. לא פלא שהרועה הדהים את שומעיו במגינה שהביאה רבים לבוקרשט. ובסוף כמו בשיר מה טוב לנסוע וטוב יותר לחזור.

    דנובה



    0 תגובות