נפטר אחרון הלוחמים בגטו ורשא: שמחה רותם ז"ל

    בנצי לייזרוביץ No Comments on נפטר אחרון הלוחמים בגטו ורשא: שמחה רותם ז"ל

    שמחה רותם המכונה קאז'יק ז"ל הלך הערב לעולמו בגיל 94. במהלך המרד בגטו תפקד כקשר בין הבונקרים והציל חייהם של לוחמים רבים. נשיא המדינה ספד לו: "כשהגיע, מצא עצמו משוטט בין הריסות, מחפש לשווא קולות ופנים. רק חורבן ומוות ראה מולו. 'התיישבתי בתוך ההריסות האלה', סיפר בעדותו, 'לא ידעתי בדיוק איפה אני, ידעתי שאני בתוך הגטו… דמיינתי לעצמי שאני היהודי האחרון בגטו ורשה או בורשה בכלל"

    שמחה רותם ז"ל צילום: צילום מתוך ויקיפדיה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שמחה רותם ז"ל המכונה קאז'יק אחרון הלוחמים במרד 'גטו ורשא' הלך לעולמו הערב (שבת) בגיל 94בירושלים. שמחה היה בתפקיד קשר בין הבונקרים במהלך המרד ואף הצליח להבריח לוחמים בתעלות הביוב ובכך הציל את חייהם.

    נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לו הערב: "אנחנו נפרדים הערב בהצדעה מהנער קאז'יק שהיה לשמחה רותם, אחרון הלוחמים בגטו ורשה.

    קאז׳יק חזר לגטו ורשה ב-1942, כשהוא בן 18, שלושה חודשים אחרי ששלחו אותו הוריו לראדום, כדי שיינצל מהגורל הצפוי לרוב יהודי פולין. הוא שמע מה קורה בגטו ולא יכול היה לשבת בשקט.

    כשהגיע, מצא עצמו משוטט בין הריסות, מחפש לשווא קולות ופנים. רק חורבן ומוות ראה מולו. 'התיישבתי בתוך ההריסות האלה', סיפר בעדותו, 'לא ידעתי בדיוק איפה אני, ידעתי שאני בתוך הגטו… דמיינתי לעצמי שאני היהודי האחרון בגטו ורשה או בורשה בכלל'.

    קאז'יק לא היה היהודי האחרון בגטו ורשה. הוא הצטרף למרד גטו ורשה והצליח לחלץ מהגטו עשרות לוחמים ולהעבירם לצד הארי. בין העשרות הללו היו שניים ממנהיגי המרד, יצחק צוקרמן וצביה לובטקין.

    כשעלה לארץ אחרי המלחמה, הקים קאז'יק בית ומילא שורה של תפקידים ציבוריים במדינה עליה בקושי יכול היה לחלום כשישב וראשו בין ידיו, מיואש וחרד בין הריסות הגטו. מי שדימה לרגע שנותר היהודי האחרון בגטו ובורשה כולה, היה לאחרון הלוחמים של מרד גטו ורשה שנותר בחיים.

    בראיון שנתן, נשאל מה המסר שהיה רוצה להעביר לבני הנוער במדינת ישראל וענה: 'להיות בני-אדם. אנחנו חיה על שתי רגליים. ממש כך – כך אני חושב, כך אני מרגיש. ובין החיות האלה, על שתי רגליים, יש גם אנשים, שראויים לשם הזה – אדם.'

    תודה על הכול קאזי'ק. אנחנו מבטיחים להשתדל יום יום להיות ראויים לשם 'אדם'."



    0 תגובות