בחירת רופא מנתח וזמינות גבוהה – זה אפשרי!

    עפר גדנקן No Comments on בחירת רופא מנתח וזמינות גבוהה – זה אפשרי!

    ניתוחים בריאטרים הפכו לפתרון מקובל לבעיית ההשמנה וצוברים תאוצה בשנים האחרונות בארץ ובעולם כולו. כעת, לאור האפשרות לבחירת מנתח במרכז הרפואי שיבא פנינו לפרופ' דוד גויטיין – מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית במרכז הרפואי שיבא – תל השומר ושמענו ממנו איך זה עובד.

    20:01
    28.03.24
    הקבינט No Comments on דרמה במשבר הגיוס | הקבינט בדיון סוער

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כולנו יודעים כי השמנת יתר אינה בעיה קוסמטית והיא מוגדרת בישראל ובעולם כולו כמחלה. מה הבעיה בעצם בלהיות קצת שמנמנים?

    ראשית, ישנו פרמטר שמודד את מדד מאסת הגוף, או בשמו בלע"ז BMI – ומחושב כמשקל לחלק לגובה בריבוע. כאשר התוצאה היא בין 18-24 המשקל הוא תקין. בין 25-30 זהו מצב של עודף משקל ומעל 30 מדובר בהשמנה. הבעיה היא שברוב המקרים נלוות להשמנה מחלות נוספות כמו סכרת מסוג 2, לחץ דם, בעיות אורטופדיות, מחלות לב, שומנים בדם, סרטן ועוד. בנוסף, השמנה הוכחה כמקצרת את תוחלת החיים.

    מתי מגיעים לצורך של ניתוח בריאטרי?

    משרד הבריאות קבע התוויות ברורות בנוגע למי שצריך לעבור ניתוח בריאטרי במדינת ישראל: מי שה- BMI שלו שווה או גבוה מ-40 ,ומי שה- BMI שלו מעל 35 אך יש לו גם מחלה נלווית הקשורה להשמנה.

    מה רמת יעילות הניתוחים הבריאטריים?

    כאשר מדובר בעשרות קילוגרמים, אין אף כלי יעיל אחר המטפל בהשמנת היתר החולנית. ניתן לראות זאת במחקרים שנעשו עם אנשים שעשו דיאטה ועקבו אחריהם לאורך זמן. כעבור כשנה רק 5-7% שמרו על משקל נמוך, בשנתיים המספר ירד לכ-  2%-3% ובשנה השלישית פחות מאחוז אחד…. זאת לעומת אחוזי ההצלחה של הניתוחים הבריאטרים שעומדים על בין 60%-80% בטווחים גדולים בהרבה של 5-10 שנים. מעבר לכך, יעילות והצלחת הניתוח תלויה במידה רבה מאד גם בשני גורמים נוספים: הראשון הוא התאמת סוג הניתוח המדויק למטופל, והשני הוא הליווי המלא לתהליך על ידי אנשי מקצוע כמו פסיכולוג, דיאטן וכדו.

    ניתוח בריאטרי באיזו שיטה הוא המומלץ ביותר?

    אין ניתוח שהוא 'הכי טוב', אלא כפי שציינתי, ההצלחה תלויה במידה רבה מאד בהתאמת הניתוח למנותח. לדוגמה, ניתוחים מסוימים משפיעים יותר על חילוף החומרים בגוף ועוזרים במיוחד לסובלים מסכרת מסוג 2, כולסטרול גבוה ויתר לחץ דם. יש ניתוח שמתאים במיוחד לאנשים שאוכלים כמויות גדולות והוא גורם לתחושת שובע מוגברת. וכן הלאה.

    האם הניתוחים הללו מבוצעים גם בילדים ונוער?

    בישראל, 4% מכלל האוכלוסייה הבוגרת סובלים מהשמנת יתר. מדובר במעל מ- 200 אלף בגירים. בילדים ונוער המספרים הם כעשרת אלפים, ולדאבוננו אחוז הסובלים מהשמנה קיצונית בנוער הולך ועולה משנה לשנה. ניתוחי הרזיה הללו מבוצעים החל מגיל 14 אך כל התהליך שונה לגמרי.  כשנער צעיר, בן 14 למשל, שוקל 120 ק"ג אנו מתייחסים למצב באופן אחר מאצל מבוגרים. במצבים אלו  הטיפול הוא משפחתי ולל צוות פסיכולוגי ופסיכאטרי שמלווה ומנחה את המטופל בעצמו, את ההורים ואת שאר בני המשפחה. יש לנו בשיבא אגף בריאטרי נפרד לנוער.

    מה ההבדל בין ניתוח בריאטרי המבוצע בבית חולים ציבורי לבין זה המבצעו בפרטי?

    ראשית, כאשר הניתוח מבוצע באופן פרטי – כל התהליך הוא מול רופא אחד. אצלינו בשיבא מדובר במעצמה רפואית הכוללת את הרופאים הטובים והמובילים בארץ. לצורך העניין אם בבתי חולים ציבוריים אחרים יש עד שני רופאים שמבצעים את הניתוחים הללו לכל היותר (וברוב בתי החולים מדובר במומחה אחד בלבד), אצלנו מדובר בחמישה, והעבודה המשותפת יעילה בהרבה. בנוסף אנחנו גם מאפשרים לבחור רופא מנתח אחראי. צריך לזכור כי כאשר ניתוח כזה מבוצע כאן בשיבא, קיימת מסביב מעטפת אדירה בכל התחומים: קרדיולוגיה, פריון, אמצעי הדמיה, מחלקת גסטרו ועוד, דבר שפעמים רבות חשוב ומצריך עבודה משותפת.

    מה לגבי מעטפת וליווי בכל התהליך?

    גם בנושא הזה מעמיד המרכז הרפואי שיבא מערכת מדהימה של מרפאה רב תחומית התומכת במטופל לאורך כל התהליך, לפני ואחרי, כך שאין צורך להיעזר בשירותי חוץ. הכל תחת קורת גג אחת : דיאטניות, פסיכולוגיות,  רפואה משלימה, ואפילו מעקב  וליווי גם שנים אחרי הניתוח.

    כמה זמן ממתינים לניתוח כזה?

    המרכז הרפואי שיבא השקיע משאבים רבים בנושא הניתוחים הבריאטריים וכיום, ישנם חדרי ניתוח מיוחדים לניתוחים אלו וזמינות התורים אליהם גבוהה. כך שכאשר מתקבל אישור לניתוח, זמן ההמתנה קצר במיוחד- בין שבועיים לחודש בלבד.

    שתף אותנו בסיפור מרגש…

    סיפורים מרגשים יש לנו המון במחלקה שלנו, כמו זוגות נשואים שעוברים יחד את הניתוח ואת התהליך. אבל לאחרונה זכינו ללוות אשה שציפתה לילדים שנים רבות ולא זכתה לכך  עקב משקלה הגבוה, כאשר שנה אחרי הניתוח הבריאטרי, נפקדה וכמובן ילדה אצלנו בשיבא ילד בריא ושלם.



    0 תגובות