"זה הסוד שלנו": כך שומרת הקהילה היהודית במקסיקו על הגחלת היהודית

    ישראל בן צבי No Comments on "זה הסוד שלנו": כך שומרת הקהילה היהודית במקסיקו על הגחלת היהודית

    בעוד שאחוזי ההתבוללות לא נמצאים סביב ה-0% בקהילות ברחבי ארצות הברית, במקסיקו מתפארת קהילת "הר סיני" בשמירת הגחלת היהודית ומוסד הנישואין כדת משה וישראל | נכנסנו למעונו של רבה הראשי של הקהילה, הגאון הרב אברהם טובל שליט"א, לשיחה מרתקת על זהות יהודית ומקומה של הקהילה | מרתק

    רבה הראשי של הקהילה, הגר"א טובל שליט"א
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המאבק בהתבוללות בעם היהודי נמצא במלחמה מתמדת, קהילות רבות בעולם עומדות מול אתגרים רבים ומחפשות דרכים להתמודד עם התופעה בה צעירים מהקהילה מתבוללים ונישאים לשאינן יהודיות. על פי מחקרים, יהדות ארצות הברית היא הנפגעת העיקרית מהתופעה ונרשמים בה אחוזי התבוללות גבוהים.

    בקהלת 'מונטה סיני' במקסיקו או בשמה העברי 'הר – סיני' מתגבש לו כבר זמן רב פתרון. רבה הראשי של הקהילה הגאון הרב אברהם טובל שליט"א אומר בראיון מיוחד לאתר קול חי: "הקהילה נלחמת בתופעה באמצעות חיבוק עז לחברי הקהילה. הדבר הביא לכך שמאה אחוזים מהקהילה נשואים ליהודים, תופעה שאינה מוכרת בשום קהילה יהודית אחרת בעולם". הקהילה, אף שמוגדרת בחלקה מסורתית, לא מונה מתבוללים כמעט. במשך מאה שנות קיומה היו לדאבון לב מספר מקרי התבוללות בודדים.

    "אנחנו נותנים היום מעטפת מלאה לכל הקהילה", אומר לנו הרב טובל, "זו מעטפת שמחברת את כולם סביב כל מעגל החיים, וכל חבר מבין שאם חלילה לא ינהג כמצופה ממנו הוא יפסיד את המשפחה הזו". לדבריו, "העובדה שקיימת אפס סובלנות לתופעה גרמה לכך שאף צעיר אינו חושב אפילו לעזוב את הקהילה ולהתחתן עם אשה שאינה יהודיה".

    רק הקהילה בראיון

    כיום הקהילה מחזיקה בבתי כנסת, בתי ספר, שיעורי תורה, מסעדות כשרות, ואף מרכז עסקים בו נפגשים רבים מחברי הקהילה מידי ערב. בנוסף, הקהילה מקדמת פרויקטים רבים ובהם כעין מסע תגלית לארץ פרטי של חברי הקהילה, בה כל הצעירים באותו שנתון, יוצאים למסע ארוך בישראל להכרה של העולם היהודי בארץ ישראל, "זהו מסע שאני מצטרף אליו ומלווה אותו כל שנה", אומר הרב טובל ומציין בסיפוק את אחד הפרויקטים החשובים שהקים.

    במהלך השיחה פורש הרב את השתלשלות הקהילות היהודיות במקסיקו ובדרום אמריקה: "אנו הקהילה הראשונה שהגיעה לכאן לפני מאה ושבע שנים כשכל היהודים מכל העדות היו שייכים לקהילה ואט אט התפצלו יתר הקהילות. אנו בקשר מלא עם כלל הקהילות ואחת לשנה אני משתתף בקונגרס עם רבנים של הרבה מדינות בעולם ולומדים ביחד ודנים בפיתוח והעמקת הזהות היהודית, הגדלת קרנה של התורה ושיתופי פעולה אפשריים בין הקהילות".

    על קהילת מונטה סיני במקסיקו נמנים עשירי יהדות סוריה הנחשבים לתורמים הגדולים למוסדות התורה בארץ ולמוסדות היהודיים ברחבי העולם. לקהילה קשרים עם יתר הקהילות ברחבי דרום אמריקה וארצות הברית, כמו בן הקהילה מחזיקה בהרבה בתי כנסיות במקסיקו.

    602bae00-19e6-478f-9913-91bcbbb5a844
    הרב טובל עם חברי קהילה בלשכתו של הראשון לציון מרן הגר"י יוסף שליט"א

    רבה הראשי של הקהילה, הרב אברהם טובל אתו אנחנו משוחחים, הוא בוגר ישיבת "קול יעקב" בישראל. לאחר נישואיו עבר להתגורר במקסיקו שם שימש כראש כולל בכולל שובה ישראל ואח"כ רב בקהילת מגן דוד, לפני כ-26 שנה עבר לקהילת 'מונטה סיני' ועם השנים הפך לרבה הראשי של הקהילה, במשך השנים ייסד הרב טובל את מערכת השיעורים לבעלי בתים, וכיום בכל אחד מבתי הכנסת של הקהילה נמסרים שיעורי ערב ובוקר שהפכו לאחד מעמודי התווך של היהדות הרוחנית במקסיקו.

    "קשה להאמין שהמצב היום בקהילה הוא שכל חברי הקהילה משתתפים בשיעורי תורה על בסיס יומי", אומר הרב, "עיקר העבודה כיום זה החינוך היהודי לבני הדור הצעיר, ילדי הקהילה והצעירים משתתפים בפעילות חסד ובאירועי יהדות, לצד שיעורי תורה חווייתיים ובכך אנו מחדירים את היהדות גם לצעירים שבקהילות אחרות כדי לשמר אותם שלא יתרחקו מהיהדות. העבודה בקהילה היא יומיומית, אנו מתעקשים ונלחמים על כל יהודי והתוצאות שאנו רואים הן מדהימות".

    הרבטובל חכם שלום
    הרב טובל בהתייעצות עם נשיא מועצת חכמי התורה מרן חכם שלום כהן שליט"א



    0 תגובות