- רדיו קול חי - -

חזון ומראה \\ מירי שניאורסון

מרים נשמעת נלהבת בטלפון, היא מתרגשת מכל דבר כאילו לא ילדה תריסר ילדים ונכדים במכפלות של כוח. אנחנו מסכמות על סדרת מפגשי פורום להעצמת נשים חרדיות בדרום הארץ, ולמרים חשוב לוודא שהנשים ייצאו מהמפגש כשהן תורמות לקהילה. ״בעצם, אולי לא כדאי להלחיץ אותן. יש להן כל כך הרבה על הראש״, היא מנמיכה ציפיות. והיא צודקת.

באותו ערב ביישוב ״חזון יחזקאל״ פגשתי נשים שהגיעו מהיישובים אלומה, קוממיות וחזון, כפי שהן מכנות אותו בקיצור. כולן בעלות משפחות ברוכות ונוסף על כך הן פעילות ויזמיות חברתיות בעלות תרומה לקהילה. רק דבר אחד היה חסר – הן לא ידעו שהן כאלה.

שפע הכיבוד, מעשה ידיהן להתפאר, היה רק דוגמה קטנה ליכולות שלהן. גם השפה, ובעיקר השאיפות.
כשביקשתי מהן לכתוב חזון – הן "עפו על זה" במידה שלא ראיתי אצל אף קבוצה בעבר.
כשאמרתי שהנייר סובל הכול ואפשר פשוט לבקש – החלומות הרקיעו לשחקים.

גם אצל אותה אחת שהיא אימא לילד מיוחד, וגם החלומות של זו שהתאלמנה שנים לא רבות קודם לכן וחיתנה בגפה את ילדיה. אמונה ותקווה כמו שמצאתי באותו ערב קיץ לח ב״חזון״ – לא ראיתי בשום מקום אחר.

פרשת דברים נקראת השנה בשבת שבה יחול תשעה באב. שבת זו מכונה "שבת חזון" על שם ההפטרה הפותחת במילים "חזון ישעיהו". רבי לוי יצחק מברדיטשוב אומר שחזון הוא מלשון מחזה – מראה. בשבת חזון ה׳ מראה לכל אחת ואחד את בית המקדש השלישי. למה הכוונה?

משל לאב שהכין בגד יקר לבנו והלה לבש אותו בלי לשמור עליו עד שקרע אותו לקרעים. הכין האב לבנו עוד בגד, ואף אותו קרע הבן.

או אז הכין האב לבן בגד שלישי. הוא לא נתן לבנו ללבוש את הבגד, ורק לעיתים רחוקות הראה לו אותו באומרו: "אם תנהג כפי שצריך, תקבל את הבגד החדש." הראה האב לבנו את הבגד כדי להרגילו להיות טוב יותר, ורק כשהאב ידע ששינה הבן את דרכו הוא יעניק לו את הבגד היקר. כך מראה לנו הקב"ה את בית המקדש השלישי.

אבא שבשמיים בנה לנו בית מקדש ראשון, אך החרבנו אותו בגלל התנהגות רעה. בנה את בית המקדש השני, ואף אותו החרבנו בחטאינו. או אז, הכין לנו בית מקדש שלישי, ורק לעיתים רחוקות הוא מראה לנו את הבית היקר ואומר: אם תנהגו כראוי אתן לכם אותו.

בשבת חזון מראה ה׳ לנשמת כל אחת ואחד מאיתנו את המחזה. והראיה הזו משפיעה על הגוף הגשמי, שמרוב תשוקה ורצון משפר את התנהגותו עד שהיא הופכת לטבעו ממש.

גם את יכולה להראות לעצמך את המחזה שלך, את החזון.

ערכי רשימת תשוקות ורצונות ובררי לעצמך – מה החזון שלך? תוכלי לכתוב את החזון האישי, הרגשי, העסקי, הכלכלי וכן, גם את החזון הגאולתי.

שנזכה לראות בפועל את בית המקדש השלישי. אמן!