הצולל חושף: זו הסיבה ל-80% מהטביעות בים

    משה מנס 2 Comment on הצולל חושף: זו הסיבה ל-802 מהטביעות בים

    משה מנס, צולל בכיר ביחידת הצוללים של זק"א, חושף את הסיבה לשמונים אחוז מהטביעות ברחיצה בים וכיצד ניתן להתמודד עם סיטואציה שכזו?

    צולל זק"א בפעולה צילום: דרור גילת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנשים טובעים ומתים בים – בגלל זֶרֶם סַחַף (זרם נסוג – Rip current)

    הבוקר במהלך אימון מיוחד של זק"א יחידת הצוללים ראינו כיצד הים עובד (עלינו) ואף עברנו סימולציה רטובה של טביעה(!). תקראו את הפוסט, זה מידע מציל חיים:

    כשגלים מגיעים לחוף הם מביאים איתם הרבה מים. המים האלה חוזרים לעומק דרך הזרם הנסיגה. הזרמים האלו קיימים בכל חוף עם גלים!

    כאשר אדם מגיע לחוף בו אין מציל שיודע לאבחן ולראות את הקורה במים, הוא רואה אזור שנראה רגוע ושקט יותר משאר הים. לכאורה פחות גלים, צבע קצת יותר כהה. אך שם בדיוק נמצא הזרם הנסוג.

    הוא נכנס למים ובשניות הראשונות לא יבחין שהוא נסחף.
    אך כמו שאנחנו חווינו בעצמנו, תוך 5 שניות הוא יגיע למרחק 10 מטר מהחוף. וכשהוא יתחיל לשחות בחזרה, הוא יגלה כי זה לא אפשרי. גם לשחיינים מנוסים אין דרך לשחות נגד זרם של 2.5 מטרים לשנייה – אז נלחמנו ונלחמנו ורק נסחפנו פנימה.

    מה שקורה בדרך כלל בשלב הזה, שהאדם שנאבק ונלחם מול כוח גדול ממנו, נכנס לפאניקה, ולבסוף טובע מתשישות. אגב, ישנם מקרים בהם זרמים חזקים מאוד יכולים להוות סכנה אף לאדם העומד במים בעומק שמגיע עד המותניים בלבד!

    אז מה עושים?

    1 – בשום שלב לא להיכנס לפאניקה. מתים מזה.
    2 – לצוף. בניגוד למיתוס, הים לא סוחב פנימה (אל מתחת המים) אלה לוקח אותנו הרחק מהחוף. כל עוד צפים בצורה רגועה, הכל בסדר. הזרם לוקח אותנו על גבו. המטרה שלנו היא לרדת מהזרם. לצאת אלכסונית בשחיה רגועה אל מחוצה לו.

    אם הזרם חזק מאוד, וקשה להיחלץ ממנו בשחייה, עלינו להישאר אתו עד שהוא ייחלש, הוא יסתיים אחרי 300 / 400 מטר. שם אנחנו צריכים להתרחק מהזרם לשחות בצורה רגועה בחזרה אל החוף.

    לפני שנה הייתה טביעה, כאן בחוף בו התאמנו הבוקר, ובדיוק היכן שהמצילים אמרו לצוללי היחידה שהגופה תהיה – שם היא הייתה על קרקעית הים, בסופו של הזרם החוזר, שמהווה את הגורם ל 80% מהטביעות בים.

    שורה תחתונה.
    אל תיכנסו למים במקום לא מוכרז והישמעו להוראות המצילים, הם יודעים על מה הם מדברים. את הדגלונים המעצבנים האלו הם שמו בדיוק בשביל שלא תיסחפו פנימה. אם לא תשמעו להם, אני והיחידה נגיע וזה כבר פחות כדאי.

    מצרף תמונות והמחשות נוספות של הזרם החוזר.



    2 תגובות

    מיין תגובות