מוסקבה היהודית פורחת: הוקם מרכז קהילתי לבני הקווקז

    אבי יעקב No Comments on מוסקבה היהודית פורחת: הוקם מרכז קהילתי לבני הקווקז

    במעמד מרשים בהדלקת נרות חנוכה על ידי נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגר"פ גולדשמידט, רבנים ונציגי הקרמלין, נחנך המרכז הקהילתי שהפך לאבן שואבת לצעירים יוצאי הקווקז ופריחה אדירה למורשת המפוארת של הקהילה

    צילום: א. קליצ'ינסקי
    12:49
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on המסר המיוחד מבית המקדש – לאימהות המנקות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במעמד מרשים בהדלקת נרות חנוכה שהתקיים בשכונה היהודית 'סוקולנסקי' שבמרכז מוסקבה, חנכו יהודי מוסקבה ויוצאי הקווקז את המרכז הקהילתי של 'יהודי הקווקז', הראשון מסוגו בעולם.

    המרכז הוקם ע"י 'התאחדות היהודים ההרריים' שפטרוניו הם מר גוד ניסנוב, מר זרח אילייב ומר גבריאל גרמן זכרייב נשיא קרן 'סטמאגי' ויוזם 'יום השחרור וההצלה'. לבקשתם העבירה עיריית מוסקבה את הבניין למען הקמת המרכז לאומי-תרבותי ליהודי הקווקז.

    במעמד המיוחד השתתפו נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, רבה של רוסיה הרב דוב לזר, נשיא פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה הרב אלכסנדר בורודה, הממונה על שגרירות ישראל במוסקבה מר יעקוב לבנה, ראש מחלקת שיתוף הפעולה עם מוסדות דתיים של מינהל מדיניות הפנים בלשכת נשיא רוסיה מר יבגני יריומין, מנהלת המחלקה המנהלית של משרד החינוך ורוניקה קרבצ׳וק, אישי ציבור ובני הקהילה.

    את הטקס המרשים פתחו נאמני הקהילה ופטרוניו מר גוד ניסנוב, מר זרח ילייב ומר גבריאל גרמן זכרייב שהתכבדו בגזירת הסרט. בקביעת המזוזה התכבד מר גוד ניסנוב. לאחר מכן התכבד בהדלקת נרות החנוכה ובדברי ברכה נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגר"פ גולדשמידט שהעלה על נס את מסירותם של יהודי קווקז בשמירת ערכי היהדות גם בעת השלטון הקומוניסטי; 'גם תחת המגף שדרס כל סממן יהודי המשיכו יהודי קווקז בחיי תורה ומצוות ללא התבוללות, בגאון ובעוז מתוך תעצומות נפש ואמונה עמוקה, מסירות נפש והתמדה'.

    'אנו עדים למעמד גדול בו לוקחים על עצמם בני העדה הקווקזית, את תעצומות הנפש ואת המשאבים הדרושים על מנת להקים בית תורה ותפילה, קדושה וטהרה שכל פרט ופרט משדר יופי והדר, יוקרה וזוהר, כיאה לבית אלוקים ולביתה של הקהילה היהודית הקווקזית. עמודיו עשה כסף רפידותיו זהב ותוכו רצוף אהבה. אהבה להשי"ת, אהבה לתורה, לתפילה ולעדה והתקרבותה למסורת ישראל'.

    הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'הדלקת נרות החנוכה זוהי הפתיחה המתאימה ביותר למרכז העולמי של יהודי קווקז, ומכאן תצא הבשורה לכל הנותרים בגולה. אנו מצדנו נסייע להכשרת מנהיגות רבנית לצעירים בני העדה'.

    אורחי הכבוד ציינו בדברי ברכתם כי הושקעו מאמצים רבים להקמת המרכז שהוא לא רק קהילתי, אלא גם רב-תכליתי שאין לו מקביל ברוסיה כולה. בתום הטקס התקיימה הופעה של זמרים קווקזיים מפורסמים.

    המרכז המפואר שנפתח בשכונה 'היהודית' 'סוקולוניקי' שבמרכז מוסקבה ממוקם בסמוך לתחנת המטרו 'סוקולניקי' המהווה יתרון עצום לתושבי מוסקבה המעוניינים לבוא למרכז הקהילתי והוא נדבך נוסף לפרויקטים רבים נוספים למורשת יהודי הקווקז שהוקמו ע"י ההתאחדות ברחבי העולם ובהם ה'מוזיאון לתולדות ומורשת יהודי הקווקז' שייחנך בקרוב ב'קרסניה סלבודה' שבגובה שבאזרבייג'ן.

    במרכז החדש; בית כנסת מפואר ולצדו כיתות לימוד בהם מתקיימים שיעורי תורה והלכה מסורת ומורשת קבועים לגברים, שיעורים לנשים ופעילויות חינוכיות לילדים. אחד מהפרויקטים הלימודיים הייחודיים יהיה לימוד שפת הג'וארי כאשר לבד מלימוד השפה תתקיים עבודה שיטתית וחשובה בשימור ופיתוח השפה היהודית העתיקה והייחודית. במרכז הקהילתי החדש פועלות כמה מסעדות כשרות למהדרין אולם מרהיב לשמחות משפחתיות; חתונה בר מצוה בריתות ואירועים של הקהילה. מר גרמן זכרייב ציין כי המרכז פתוח לכל יהודי במוסקבה; 'השיעורים התפילות והפעילויות המגוונות יענו לכל יהודי ואין חשוב מוצאו. התחלנו להפעיל את המרכז כבר לפני חודשים אחדים והשלמת פעילותו תהי' בעזרת השם עם הקמת המקוואות בשנה הקרובה'.

    מנהל קרן 'סטמאגי' מר דוד מרדכייב אומר כי 'אנו רואים לצערנו כי בני העדה הקווקזית מאבדים את הקשר עם קהילתם ברגע שהם עוברים לערים הגדולות. שם הם מתקשים, ללא קהילה תומכת, להקים בית יהודי ולחנך ילדים ברוח המסורת. במצב כזה נדרשות פעולות מכוונות וממוקדות המיועדות לחבר ולאחד את היהודים סביב הקהילה. כפי שמראה הניסיון העולמי; 'מוקדי משיכה' מעין אלה הופכים ברבות הימים למרכזים קהילתיים גדולים ומודרניים המהווים בריח תיכון בחייה של קהילה.

    'לפרויקט הנפלא הזה נדרשו מאמצים אירגוניים וכלכליים. וכאן המקום לשבח את פטרוני ההתאחדות שלא חסכו כל מאמץ כדי להקים את המגדלור הרוחני הזה שהפך ברוך השם לאבן שואבת לצעירים יוצאי הקווקז ופריחה אדירה למורשת המפוארת של הקהילה'.

    צילום: א. קליצ'ינסקי

    PHOTO-2019-12-28-11-13-41

    PHOTO-2019-12-28-10-45-35

    PHOTO-2019-12-28-10-45-09

    PHOTO-2019-12-28-10-44-58

    PHOTO-2019-12-28-11-14-21

    PHOTO-2019-12-28-11-13-53

    PHOTO-2019-12-28-11-14-03



    0 תגובות