השיר של 'יונגערליך' בביצוע משפחת רזאל המורחבת • צפו

    דוד קליגר 1 Comment on השיר של 'יונגערליך' בביצוע משפחת רזאל המורחבת • צפו

    הרעיון לביצוע השיר החל בכלל כצלצול תחילת הלימודים ב'חיידר' של הבן שנמצא ממש מול הבית של יונתן רזאל, "כל פעם אני שומע את השיר הזה, עד שזה הפך ממש לחלק מזמירות השבת שלנו. אמרתי לאחים שלי, בואו נקליט את זה וזו סגירת המעגל שלנו" • צפו

    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יונתן רזאל, יחד עם אביו ר' מיכה והאחים ר' אהרן והרב יהודה – מציגים שיר מיוחד "אחת שאלתי". השיר מהווה ביטוי מוזיקלי לחוויה רוחנית שמלווה את המשפחה במחזור הש"ס שלפניו אבל ביתר שאת במחזור הנוכחי בכולל ללימוד הדף היומי בעיון שהמשפחה מפעילה ומשתתפת בו.

    "השיר מסיים לא רק בשבילי אלא גם לאבא, לאהרן וליהודה הצעיר – 7 וחצי שנים של לימוד בכולל של דף היומי", מגלה יונתן, האח הבוגר במשפחה. את השיר הלחין פינקי וובר ואת העיבוד המיוחד כתב יונתן רזאל כחלק מהפקה מיוחדת של ארגון "דרשו".

    איך זה התחיל? יונתן לומד בכולל כל יום, סדר בוקר עד 14:00, במשך 6 שנים ראשונות למד אצל הרב אורלנסקי בסורוצקין, בכולל שאברכים לומדים 4 שעות יומיות שעתיים דף יומי של היום, ושעתיים חוזרים על הדף של אתמול עם בחינות מדרבנות וליווי של ארגון 'דרשו', "הלימוד דורש מאיתנו לחיות את הדף עם הערות, פלפולי חברים, סיכומים ודרשות זה עיון ממש עם הרבה תוספות, ראשונים, הלכה הכל בעצם, זה קרה בכולל 'עליות אליהו' שם התחלתי".

    כשבנו של יונתן נולד לפני שנה, שהה העולם היהודי בתחילת מסכת חולין. "הרגשתי צורך להיות יותר קרוב לבית, והקמתי כולל דף יומי בגבעת זאב, שם אני גר". יונתן רצה להמשיך את סדר הלימוד של "שעתיים על הדף היומי ושעתיים חזרה על הדף הקודם", הקים את המסגרת ומי שעומד בראש השיעור הזה הוא הרב אברהם גריינמן נכדו של הרב גריינמן…"
    סיפור ההתמדה אינו נחלת יונתן בלבד מדובר באתגר משפחתי של ממש.

    לפני ארבע שנים הקים אביו, ר' מיכה יחד עם הבן יהודה כולל בירושלים (כולל "כי מציון תצא תורה"). יונתן מספר בגאווה שאחיו הקטן יהודה כבר מסיים בפעם השנייה את הש"ס "אבל שם זה שני סדרים ביום עם בחינות של דרשו…" על האח יהודה ("הרב יהודה!") מספר יונתן: "אחי הצעיר הוא עילוי ממש, לפני הכולל הוא מוסר שיעור בנחלאות, שיעור שמגיעים אליו אנשים כבר 14 שנה, יהודים טובים שאוהבים תורה, אנשים קשי יום לצד פרופסורים שגרים בנחלאות – אבא שלי משתתף בשיעור הזה מיומו הראשון"

    יונתן מספר שבשבתות וחגים, זמן מאתגר למי שנמצא עמוק בתוך הדף היומי, מוסר הרב יהודה שיעור גם בשישי וגם בשבת. "גם בכולל שלי לומדים בשישי ושבת – כך שאתה לא מפסיד", הוא מסכים שכשאין חזרה ביום שישי זה עלול להיות החור השחור היחיד בהתמדה השבע-שנתית.

    "הסיום שלי", מגלה יונתן, "הוא לא סתם מרגש, מסלול של 7 וחצי שנים, זה הדבר הכי יפה ומדהים שנחשפתי אליו בחיי. כמה יופי חכמה ואור, כל יום אני משתאה לגמרי מול היופי והעומק והעושר הרוחני". ככלל, מהפכת הדף היומי מקיפה את העולם היהודי, בכל נקודה על הגלובוס לומדים את אותו דף, מה שמאפשר לכל הלומדים להישאר מסונכרנים, פתרון מצוין למוזיקאי שיוצא להופיע בעולם. "יש מקומות קבועים כמו דרום אפריקה למשל, יש לי שם חברותא קבוע, מגיד שיעור של דף יומי. יש לי סיפורי ניסים מדהימים שמסייעים לי להתמודד עם נסיעות להופעות, כמו למצוא חברותות בברוקלין, במנהטן. יצא לי פעם להיות בדנוור ולצאת באמצע השיעור בנץ להגיע לפגישה ב-5 וחצי בבוקר, להגיע לניו יורק ולמצוא שיעור שממשיך את אותה משנה שהפסקתי בבוקר. זה קיים בכל העולם, הייתי פעם בר מצווה של אוליגרך במונקו ואני מוצא את עצמי לומד דף היומי על חוף ים עם חברים שם. זה הדבר הכי מדהים והכי קשה שעשיתי בחיים שלי"

    עבור אדם שעשה תואר ראשון בניצוח בגיל 16 מפתיע לשמוע שהשלמת הש"ס היא הדבר הקשה ביותר שעשה בחייו: "אתה צריך להבין, הש"ס בנוי בצורה כזו שאם לא הבנת את הדף של אתמול, אתה לא יכול להמשיך ללמוד במנותק את הדף של היום זה כמו פצצה מתקתקת כזו, ולכן חייבים להתמיד".

    איך התחברו גברי המשפחה לשיעור ולשיר שבא בעקבותיו? "כשאנחנו נוסעים לטיול משפחתי אז לומדים יחד, יהודה המגיד שיעור וכולם יחד בזה, גם בסעודות לפעמים. כל המשפחה שלנו מוזיקלית, גם הרב יהודה, רק שהוא בחר להשקיע בלהיות ראש כולל. השיר הזה, 'אחת שאלתי', התחיל בכלל כצלצול ההפסקות ב'חיידר' של בני שנמצא ממש מול הבית. כל פעם אני שומע את השיר הזה, עד שזה הפך ממש לחלק מזמירות השבת שלנו. אמרתי לאחים שלי, בואו נקליט את זה וזו סגירת המעגל שלנו". אחת שאלתי של פינקי וובר, בוצע לראשונה באלבום "יונגערליך".

    קרדיטים:
    אחת שאלתי | לחן: פינקי וובר | עיבוד והפקה מוזיקלית: יונתן רזאל | הפקה: ארגון דרשו | הפקה בפועל: ליאור משה שלום | תסריט קליפ: נתי אלבר ואסתי וסרמן | בימוי צילום ועריכה: נתי אלבר



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שיר מקסים וביצוע מרגש מאוד ובמיוחד החינניות של כל משפחת רזאל