עושים סדר; אושרה בממשלה תוכנית לצמצום אגרות

    איתי גדסי No Comments on עושים סדר; אושרה בממשלה תוכנית לצמצום אגרות

    ביוזמתו של ראש הממשלה נתניהו אושרה בממשלה תוכנית לצמצום ושיפור האגרות הממשלתיות. נתניהו: "הוריתי על מדיניות ברורה – לחתוך בבירוקרטיה וברגולציה שמכבידות על אזרחי מדינת ישראל ועל עשיית העסקים בה"

    צילום: Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את התוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיפור מערך האגרות הממשלתיות, על מנת להפחית את הנטל הרגולטורי על הציבור והעסקים בישראל.

    כחלק מהמאמץ הממשלתי שהנחה ראש הממשלה נתניהו להקלת הנטל הבירוקרטי המוטל על הציבור ועל העסקים בישראל, פעל צוות ייעודי בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה פרופ' אבי שמחון, ובהשתתפות נציגים מאגפי הכלכלן הראשי, החשב הכללי והתקציבים במשרד האוצר וכן מרשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה. הצוות פעל לקידום מדיניות לשיפור רווחת אזרחי ישראל והעסקים הפועלים בה, בין היתר על ידי פישוט תהליכי תשלום אגרות, שינוי או ביטול אגרות לא עדכניות ופעולות נוספות. הצוות מיפה את האגרות הממשלתיות הכוללות כ-2900 אגרות שונות בסך של כ-7 מיליארד ש"ח בשנה לטובת שירותים שונים.

    החלטת הממשלה שנכתבה לאחר עבודת המטה של הצוות, נולדה במטרה ליצור סדר חדש במנגנון האגרות הממשלתיות. בהחלטה נקבע כי כל משרדי הממשלה יפעלו מעתה והלאה כחלק משגרת עבודתם לשיפור השירות לציבור בכל הקשור לאגרות ולתהליכי השירות הקשורים בהן, לבטל אגרות מיותרות ולאמץ פתרונות טכנולוגים עדכניים לטובת תשלום האגרות. בהחלטה נקבע כי על כל המשרדים הגובים אגרות מהציבור לגבש תוך שנה יעד לצמצום מספר האגרות, כולל לוחות זמנים לביצוע.

    החלק הארי של החלטת הממשלה נוגע לעבודת מטה למיפוי ומיון אגרות על מנת להכין את התשתית לשינויים באגרות במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2021. במסגרת ההחלטה הוחלט לשמר את ועדת האגרות הבין-משרדית במשרד האוצר תוך יצירת מספר שינויים בעקרונות העבודה שלה, מטרותיה ובהרכבה שיכלול מעתה גם נציגים של רשות התקשוב הממשלתי ואגף החשב הכללי במשרד האוצר. הוועדה תפעל להקלת הנטל הבירוקרטי, לקידום דיגיטציה בטיפול באגרות ולגיוון של אמצעי התשלום לטובת שיפור השירות, וכן לשיפור המעקב אחר הגבייה בפועל של האגרות. הוחלט גם להסמיך את ועדת האגרות הבין-משרדית להמליץ מעתה על שינויים וביטולים של אגרות, וזאת מבלי לגרוע מסמכויות המשרד הרלוונטי.

    בהחלטה נקבע כי רשות התקשוב הממשלתי תהיה אמונה על הנגשת המידע באינטרנט על כלל האגרות לציבור, על מנת לייצר שקיפות מלאה של גובה האגרות, השירות שבגינו הן משולמות וכו', בהתאם לעקרונות ה-Open Government אליהם מחויבת ממשלת ישראל. כלל המידע ירוכז בפלטפורמה ממוחשבת בו תהיה למקבלי ההחלטות ומבצעי המדיניות את התמונה המלאה על האגרות בישראל. על מנת לשמור על עדכניות המידע, הוחלט כי נציגי המשרדים יעדכנו את המאגר לכל הפחות אחת לשנה. הוחלט גם כי המשרדים יאתרו אגרות הנגבות עבור צפייה במידע שעלות הנגשתו שואפת לאפס, ויפעלו על מנת לבטל אגרות אלו ולהפוך את פריטי המידע למאגרי מידע פתוחים.

    בין השאר, נקבע בהחלטה כי מטה ישראל דיגיטלית ורשות התקשוב הממשלתית ביחד עם החשב הכללי יקדמו תכניות לדיגיטציה של כלל האגרות וזאת, על בסיס המיפוי שבוצע. הוחלט גם כי המשרדים יקדמו תכניות להפיכת כל תהליך השירות, ולא רק תשלום האגרה, לדיגיטלי לטובת שיפור השירות לציבור וחיסכון בזמן וכסף של הממשלה. רשות התקשוב הממשלתי תבחן בשיתוף אגף החשב הכללי את אפשרויות התשלום לממשלה באמצעות אמצעי תשלום דיגיטליים מגוונים הכוללים גם אפליקציות ייעודיות. זאת, במטרה לאפשר לאנשים ועסקים להשתמש באמצעים מתקדמים ונוחים אלו לטובת תשלום לממשלה, ללא צורך בתהליך התשלום הארוך יותר הקיים כיום בשרת התשלומים הממשלתי.

    ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוריתי על מדיניות ברורה – לחתוך בבירוקרטיה וברגולציה שמכבידות על אזרחי מדינת ישראל ועל עשיית העסקים בה. אנחנו מקדמים היום מהלך לטיפול במערך האגרות הממשלתיות שיוביל בהדרגה לאיחוד וביטול של אגרות מיותרות רבות. אנחנו מייעלים את עבודת הממשלה ופועלים למען אזרחי ישראל".

    ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון: "כיום ממשלת ישראל על משרדיה השונים גובה מהציבור כ- 7 מיליארד ש"ח באמצעות כ- 3000 אגרות. הובלנו בשנתיים האחרונות צוות מקצועי בשותפות עם משרד האוצר ורשות התקשוב הממשלתי, בכדי לעשות סדר בבלאגן. מיפינו את כל האגרות, וכעת נפעל לאיחוד ולביטול אגרות מיותרות ולמעבר לתהליכים דיגיטליים ונוחים לקבלת מידע ותשלום על האגרות. ככל שנשכיל לצמצם בירוקרטיות מיותרות, כך נוכל להגדיל את הצמיחה של המשק ולהקל על אזרחי ישראל".



    0 תגובות