תחקיר אסון ההצפות בחיל האוויר: מפקד בסיס חצור הולך הביתה

    קובי פינקלר 2 Comment on תחקיר אסון ההצפות בחיל האוויר: מפקד בסיס חצור הולך הביתה

    בתחקיר שנערך לאחר ההצפות עולה, כי שני הנחלים הסמוכים עלו על גדותיהם והציפו את הדירים התת קרקעיים. בבסיס לא העריכו נכונה את מזג האוויר ולא טיפלו כראוי בבעייה. הנזק המוערך הוא 30 מיליון ש"ח. 5 מטוסי קרב חזרו לפעילות ושלושה עדיין בטיפול

    המטוס שנפגע לאחר שחזר לישרות צילום: דובר צה"ל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אמש הוצג למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, דו"ח ביניים לאירוע ההצפה שאירע בבסיס חצרים במהלך מערכת החורף הסוערת שגרמה להצפות בכל הארץ, בבסיס חצרים ניזוקו 8 מטוסי קרב, כתוצאה מההצפות של הנחלים הסמוכים שעלו על גדותיהם והציפו את הדירים התת קרקעיים.

    5 מהמטוסים כבר חזרו לשירות ושלושה עדיין בטיפול. הערכה כי הנזק המוערך הוא כשלושים מיליון ש"ח. מפקד בסיס חצרים ביקש לסיים את תפקידו לאחר האירוע, מפקד חיל האוויר אישר את התפטרותו.

    במהלך שלושת השבועות האחרונים התנהל בחיל האוויר תחקיר מקיף ומקצועי, על ידי צוות מומחים. ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס: הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל "ברקאי" על גדותיו והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל "האלה" שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים.

    בעלי התפקיד בבסיס העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה ועל כן לא נערכו  כראוי ולא ביצעו פעולות נדרשות.עליית מפלס המים בנחל "האלה" ותפעול לא מספק של מערכת הניקוז גרמו לעלייה משמעותית בכמות המים שזרמו לעבר הבסיס ולנזק שנגרם. תפעול נכון ומקצועי של מערכת הניקוז של הבסיס, שחודשה לאחרונה, היה מצמצם את הנזק בצורה משמעותית. עם זאת, בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות.

    מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי תחקיר הביניים וקבע כי היו סימנים מעידים על מזג אוויר חורפי קיצוני. מפקד חיל האוויר אמר בסיכום האירוע "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר".

    מפקד חיל האוויר סיכם כי ניכרה נחישות ופעולה אינטנסיבית של אנשי הבסיס, לצד התגייסות חיילית וצה"לית הראויה להערכה מעת ההצפה. בכך צומצם היקף הנזק וקוצר משך הזמן של הירידה מכוננות מבצעית.

    מפקד חיל האוויר ציין שכל תאונה ואירוע הינו בר מניעה ולפיכך גם אירוע זה. עוד ציין כי נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדת"קים טרם ההצפה, ולקיים הערכות בסיסית שונה.

    מפקד חיל האוויר ציין כי טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור, וכי נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי. מפקד חיל האוויר אישר את כיווני התחקיר להמשך, הן בתוך חיל האוויר והן בממשק מול הרשויות האזרחיות.

    לאחר תחקיר הביניים מפקד בסיס חצור, קצין בדרגת אלוף משנה, הודיע למפקד חיל האוויר כי הוא מבקש לסיים את תפקידו בעקבות האירוע וההבנה כי טעה באופן בו התנהל באירוע זה. מפקד חיל האוויר קיבל את בקשתו והוא יסיים את תפקידו בימים הקרובים.מפקד חיל האוויר החליט על שורה נוספת של צעדים פיקודיים ובהם נזיפה במפקד הטייסת ששמונה ממטוסיה נפגעו באירוע, נזיפה במפקדת טייסת תעופה ומפקד טייסת תחזוקה.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      תקנו זה בסיס חצור ולא חצרים

    2. 1

      דייייי. שיגעון אותנו עם הברקים האלה טרנטות