"אני נער המהפכה": פרופיל עם ח"כ מיכאל מלכיאלי

    אפרים דוד 4 Comment on "אני נער המהפכה": פרופיל עם ח"כ מיכאל מלכיאלי

    האיש שהחל את הקריירה בהיכלי הישיבות כר"מ מן המניין, מצא את עצמו נקרא לדגל השליחות הציבורית וממלא תפקידים מרכזיים בנציגות החרדית בירושלים ובכנסת | הוא רואה את עצמו כנציגם של בני התורה אך פועל במקביל לקידום חוקים חברתיים ואוכלוסיות מוחלשות | מסע מרתק עם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, ש"ס | מגיש: אפרים דוד

    20:42
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on בג"צ נגד עולם התורה: גדולי ישראל מגיבים בחריפות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרופיל עם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי | מגיש: אפרים דוד | במאי: ישי ניימן. עריכה טכנית: מויישי קאהן וישי פופובסקי.

    את הראיון אנחנו פותחים בדרך לישיבת היערכות לקראת הבחירות במטה ש"ס בירושלים. "למה להטריח?", עונה לי ח"כ מיכאל מלכיאלי, לאחר שאני תוהה שאינו משתמש בנהג ככל חברי הכנסת. "הצוות שלי עושה עבודה מאד טובה ואני אוהב לנהוג", הוא עונה בפשטות. "כשיש נסיעות ארוכות של בוקר עד ערב, אני נעזר. אבל באופן כללי אני נהנה מזה. יש לי צוות שעובד מספיק ומתרכז בסיוע לציבור והמסתעף".

    כשאני מבקש ממנו לחוות דעה בנוגע לשלטי החוצות בסבבי הבחירות האחרונים, העמוסים בהסתה אנטישמית כלפי הציבור החרדי, מלכיאלי אומר: "אני רואה את שלטי החוצות האלה אבל אני גם רואה את שלטי החוצות שלנו, של ש"ס שקוראים להחזיר עטרה לישנה ומעטרים את הרחובות בתמונות של מרן גדול הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל", הוא פותח אבל אומר: "אין ספק שאתה רואה את הקמפיין של ההסתה והשקר. אתה מקווה שעם ישראל לא יקנו את הבלוף. אנחנו לא מגיבים לו ולא נגררים אחריו. הוא מחכה שנגיב לו. אנחנו עושים את העבודה שלנו, אנחנו שואלים את הציבור אם אתם רוצים שבת יהודית או שבת של עבודה. אני, את הילדים רואה בשבת. אני אבא של שבת. הם מנסים להפוך את המדינה לעבודה של עשירים שנחים ושל עובדים 7 ימים בשבוע. בשבת יתנו 200 אחוז ואנשים ירצו ללכת לעבוד. לא הוגן ולא צודק".

    "ליברמן מחפש שיגיבו לו" | חבר הכנסת מלכיאלי בדרכים

    כשנשאל חבר הכנסת מלכיאלי על האוכלוסיה הרוסית והטענות שעולות אצל פעילים בנוגע לקושי בהכרה ביהדותם בארץ, אמר מלכיאלי: "אני האחרון שיגיד שהכל בסדר ולא צריך לשפר. אם יש מה לשפר ניגשים לרבנים בודקים מה צריך מבחינה הלכתית ומאשרים. משרד הדתות הוא מקבל תואר נגישות לציבור פעם אחר פעם. היהדות לא שייכת לאבא שלי. ליברמן אומר תן גם למי שלא מוסמך בענייני גרות לגייר. גיירנו את כולם ואז פתרנו את בעיית דרום ת"א, כי כולם יגידו שהם רוצים להתגייר. יהדות זה קדוש שמרנו 3,000 שנה צריכים להמשיך לשמור. מי שיש לו הצעות ייעול שייגש למועצת הרבנות הראשית, יושבים שם תלמידי חכמים עצומים".

    האם חשבת נבגד? אני שואל את מלכיאלי על פניית הפרסה של ליברמן, "לא תיארתי לעצמי שליברמן, השותף המלא של הציבור החרדי, יעשה כזה שינוי אבל גם לא היה לי קשר אישי אתו. כולם יודעים שהציבור החרדי הוא קרבן. ליברמן לא רוצה את נתניהו כראש הממשלה והוא יעשה הכל כדי שזה יקרה. הוא מסכים לשבת עם מרצ וזנדברג אז מבינים איפה הראש שלו נמצא".

    הגענו למטה ש"ס, בחדר ישובים יו"ר ש"ס הירושלמית, סגן ראש העיר צביקה כהן שמנהל יחד עם חבר הכנסת מלכיאלי את המטה מתיישבים סביב השולחן שאליהם מצטרף חבר הכנסת ינון אזולאי ובכירים נוספים.

    "ירושלים בשנים האחרונות נתנה קולה", אומר סגר"ע צביקה כהן, "היתה פה עליה מעניינת ויש לנו משימה לשמור על הקיים ולעלות. לעלות על חשבון כולם, גם על חשבון יהדות התורה. יש לנו כבוד ליהדות התורה אבל לא מוותרים על המצביעים שלנו. אנחנו פונים קהלים שלנו וכל מי שקשור לש"ס. חברי הכנסת עושים ימים ולילות יחד צמודים אלינו ואנחנו צמודים אליהם. חברי הכנסת שלנו צעירים ומלאי מרץ".

    "שת"פ מלא מלא" | עם ח"כ ינון אזולאי וסגר"ע ירושלים צביקה כהן במטה בירושלים

    ח"כ ינון אזולאי ממשיך את דבריו: "אנחנו פועלים שתהיה ממשלת 61. עובדים קשה שנוכל לעשות זאת. באתי לכאן למטה ירושלים על מנת לעבוד ביחד ולעשות תיאום. המעלה זה התיאום המלא בין כל המטות. יש סנכרון לגמרי. אנחנו הולכים להביא גם אנשים שלא הצביעו בכלל. 300 אלף מצביעי ימין מסורתי שנשארו בבית. זה עוד 9 מנדטים".

    חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מסכם ואומר: "יש לנו גישה בירושלים לשכונות שלא היינו בהם שנים. זה מה שמביא לנו. בש"ס יש שיתוף פעולה מלא מלא. גם אם היו"ר לא פה, הוא פה".

    חזרה לכנסת. מסדרון הכנסת לא עמוס במיוחד בפגרת הבחירות, גם סמוך לחדר ועדת הבחירות המרכזית. רק לפני מספר שעות התקיימה הצבעה חשובה והכנסת היתה מלאה בבכירים שיצאו במהירות חזרה לשטח, לציבור. אני מנסה להבין מח"כ מלכיאלי האם יש דברים שמתרחשים רק במסדרון הכנסת, "במסדרון יש דברים שלא רואים במליאה. בשביל להעביר חוק, צריך 61 אצבעות, וזה לא מסתכם רק במפלגה שלך", הוא מחייך.

    בלשכה בכנסת מלכיאלי מפרט יותר: "זו פעם שלישית שאנחנו עוצרים את עבודתנו הפרלמנטרית ועוסקים בבחירות. אמרו לנו שהגענו למקסימום בירושלים אבל אנחנו בטוחים שיש לנו פוטנציאל גדול מאד. הציבור הספרדי יודע שנציג ש"ס מחויב לו. כך קרה בירושלים בקדנציה האחרונה תלמודי תורה חדשים שקמו. וזה בא לידי ביטוי בקלפי. עובדים גם על הציבור שלא יצא להצביע יש לנו מאות מתנדבים בירושלים ומאות עובדים".

    אבל כבר בתחילת הראיון, בעודנו יושבים פנים מול פנים, יש נושא אחד שלא פתור לי. חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי היה עד לפני מספר שנים, מגיד שיעור במספר ישיבות בירושלים. נראה כי בוגר "חברון" לא תמיד שאף להיות בפוזיציה העכשווית. "התכנית הראשונית היתה להיות איש חינוך ולימדתי בישיבה", הוא מודה וחושף: "כתבתי אפילו מספר ספרים". "אבל הקב"ה מגלגל את הכל כמו שצריך. הגעתי לנווה יעקב, השכונה המתחרדת ביותר, עם הכי הרבה ילודה בירושלים. הצלחנו להביא את השכונה לרגיעה. דאגנו לאינטרסים שלנו בלי לפגוע באינטרסים של מי שהיה. היום המקום מהווה מודל לשאר המינהלים בירושלים. מינהל זה כמו עירייה".

    כשאני שואל אותו איך הוא הסתדר עם שינויי הסטטוס קוו שניסו להטיל בירושלים. הכהונה כראש המינהל הקהילתי בנווה יעקב ולאחר מכן כחבר מועצה מטעם סיעת ש"ס בירושלים, היתה תחת כהונתו של ניר ברקת, שלא תמיד חיבב את השכונות המתחרדות. "תראה", הוא אומר, "תמכנו בליאון ולפני זה בפרוש ותמיד ברקת ניצח. היו לנו חילוקי דעות בנושא השכונות המעורבות, זו אגב הזדמנות לאחל לו בהצלחה כשר אוצר, היום ישבתי אתו", הוא עוצר לרגע לברכה, "בירושלים לא ראינו הכל עין בעין אבל אגלה לך סוד. כשנבחרתי למינהל הקהילתי, הנהלת העירייה לא אהבה שהחרדים השתלטו. עברה תקופה קצרה ונפגשנו, אני וברקת, בכנס. הצגתי את עצמי והוא אמר: 'הצורה שבה אתה מנהל את המינהל נהדרת. שמח שהדברים התגלגלו כך'".

    על המאבקים בצמרת עיריית ירושלים הוא מספר: "תיק החינוך החרדי היה בטאבו של יהדות התורה במשך שנים. הם היו מופתעים שלקחנו את זה. הם הרגישו שזה שלהם. במשך שנים הציבור הספרדי בירושלים הופלה לרעה. השר דרעי דרש את התיק וצביקה כהן המחזיק התיק ועכשיו אברהם בצלאל שמחזיק בתיק, מגלים כמה המינהל הזה היה חסר".

    נאום הבכורה של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי נישא יום אחד לפני יום האזכרה השנתי למרן גדול הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. "את נאום הבכורה עזרו לי לכתוב", הוא מודה, "אבל בסוף שייפתי. בכלל, בהגשת הרשימות לא חשבתי שאהיה ברשימה. השר אריה דרעי התקשר ואמר לי שמועצת חכמי התורה החליטה וכשהשר דרעי התפטר, לא במסגרת החוק הנורבגי, וויתר על מעמדו כחבר כנסת בשביל שכוחות צעירים יכנסו, נכנסתי. נאום הבכורה היה באמצע קדנציה. סיפרתי בנאום על התהליך. אמרתי שאני מעיד על ניצחונה של ש"ס. אני נער המהפכה. גדלתי בירושלים ואבי לקח אותי לשיעורים של מרן הרב עובדיה כל הזמן. אני זוכר את עצמי כנער כל מוצאי שבת בשיעור ביזדים. הדור שלנו ראה את המהפכה מתרחשת מול עיניו. אין ספק שהדמות שעיצבה את האישיות שלי זהו מרן הרב עובדיה זצוק"ל", הוא מספר.

    "מרן עיצב את האישיות שלי" | אצל מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל

    היכן היית בשאגת אריה, אני שואל והוא משיב: "בשאגת אריה. למדתי בישיבה בתקופה הזו והגענו לשם. אי אפשר לקחת מהדור הזה את הדמות של הרב עובדיה", אומר מלכיאלי ומוסיף "ואי אפשר לקחת מהדור הזה את הדמות של אריה דרעי. נכון, הוא מנהיג פוליטי אבל אי אפשר לקחת את האדם הזה שלקח את ש"ס ממקום אחד ושם אותו במקום אחר לגמרי. לפני כמה שנים אמרו 'ש"ס תימחק מהמפה, טורי מערכת נכתבו ועשו סיום הש"ס, אבל ברוך השם דרעי הביא את ש"ס למקום של כמעט דו ספרתי. החזון של מרן מהדהד ונמצאת אתנו. החדר הזה מנסה לממש את צוואת מרן הרב עובדיה".

    ויש נקודות שחסרות לו, לח"כ הצעיר והנמרץ. "לא זכיתי להיכנס למרן הגר"ע יוסף בתור שליח ציבור. נכנסתי אליו מספר פעמים עם תלמידים. אין ספק שאם הייתי יכול לחזור כמה שנים אחורה והייתי יכול להתייעץ עם מרן הרב עובדיה בעניינים ציבוריים, אין ספק שזו היתה זכות גדולה. מקנא במי שזכה לכך".

    על שנות לימודיו בישיבה, הוא מספר: "למדתי ב"יקירי ירושלים", בישיבה הקטנה וזו אחת הישיבות הגדולות ביותר. מי שרוצה לראות עמל תורה שילך לשם. אתה נכנס לבית מדרש ורואה מאות אנשים שלומדים תורה, באמצע גאולה", הוא מתרגש. על "חברון", הישיבה בה העביר את שנות בחרותו הבוגרים, הוא אומר: "חברון זה אחד מציוני הדרך הגדולים ביותר שלי. ר' דוד כהן מי שזכה לשמוע שיעור ממנו מה זה לומדעס אמיתי. מציע לכל אחד לראות את הספרים שלו להבין איך עושים לומדעס בתוך האגדה. ר' דוד הוא אחד מגדולי הדור".

    "ש"ס מובילה את עולם התורה" | באחד מכנסי ש"ס

    כשאני שואל אותו היכן מקומה של "חברון" בגישה הישיבתית שלו בפעילות הציבורית, הוא אומר: "אני עוזר לבני תורה. ש"ס היא התנועה שמובילה את עולם התורה, הספרדי והאשכנזי. בלעדי ש"ס לא היה מספיק. אני לא מזלזל בתרומתה של יהדות התורה אבל מי שמכיר את ההסכמים הקואליציוניים של ש"ס יודע שזה עמוק בפנים".

    שמועה גונבה למערכת במהלך התחקיר. מרן גדול הדור הגאון הגדול רבינו יוסף שלום אלישיב זצוק"ל, היה מעורב בכניסתו של התלמיד הצעיר מיכאל מלכיאלי לישיבת "חברון". אני מברר את אמיתות הידיעה ומלכיאלי מספר לי הקשר לו זכה עם מרן הגרי"ש אלישיב. "כשהייתי נער כבר בישיבה קטנה בירושלים הייתי הולך כל שבת בבוקר לתפילת שחרית עם מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, ובמוצ"ש להתפלל עם מרן הרב אלישיב זצוק"ל. אחרי התפילה כל שבוע הייתי בא עם שאלה וחוזר לישיבה כדי לספר. לא ביקשתי שהוא ידבר על הקבלה שלי לישיבה אבל היה תהליך שהרב היה מעורב בו", הוא עונה בעמימות.

    "בכל מוצ"ש התפללתי ושאלתי" | בתור בחור ישיבה, עם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל

    אמנם אנחנו פחות מחודש לפני פורים, אבל את יום הכיפורים נוהג הח"כ הישיבשע'ר לעשות ביישוב לא דתי, "בשנים לאחר החתונה התפללתי ב'חברון' וזה היה באמת משהו מיוחד אבל אחרי כמה שנים ביקשו ממני לארגן מנין בבן שמן ומאז כל שנה, אני חזן שם בכל התפילות ויותר מאשר חזן, בתפילות יש רב שיח אחרי ערבית אל תוך הלילה וגם התפילה מתובלת בסיפור, בחיבור, בין התפילה לבין המציאות שלנו היום. מי שאשתו מסכימה לכך אני ממליץ מאד. יש את איילת השחר שמשבצים אנשים בקיבוצים. אני מתגעגע לחברון אבל עדיין זה תרומה גדולה מאד".

    לסיום, איך אפשר בלי קצת פולליטיקה, בכל זאת ישובים אנחנו בבניין שמרכז את הפוליטיקה על גווניה. "בלוק הימין שעשה השר אריה דרעי, אם לא היה, היתה קמה פה ממשלת שמאל עם ליברמן. מי שמנע את זה זה היה דרעי שגילה נאמנות מוחלטת לנתניהו וזה מוביל עד היום", אומר מלכיאלי בפסקנות. "זה אומר לגנץ במילים פשוטות: אין לך אפשרות להקים קואליציה בלי ליברמן המשותפת ומרצ".

    כשאני שואל אותו על החיבוק החזק, יש שיאמרו מדי, לנתניהו, הוא עונה: "אם לא הייתי מוקלט, הייתי מרגיש בנח לומר לך שתשאל את נתניהו מה הוא מעדיף – ליכוד חזק או ש"ס חזקה. הוא היה בוחר בש"ס", אומר מלכיאלי.

    "בלעדיו – היתה ממשלת שמאל עם ליברמן" | עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי

    "הבעיה המרכזית של גנץ היא שהוא מתמודד מול נתניהו", סבור מלכיאלי, "אין לי היכרות אישית עם גנץ הוא היה רמטכ"ל ויש לו זכויות, אבל אני חושב שהוא לא גילה מנהיגות גדולה בצמתים שהוא היה צריך. אם היה מקבל את הסכם הרוטציה, הוא היה יכול להיות ראה"מ כבר. ב'כחול לבן' יש גנרל אחד מעיתון במחנה (יאיר לפיד. א.ד.) שמוביל שלושה גנרלים (יעלון, גנץ ואשכנזי. א.ד.).



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      מיכאל הנציג שלי (לשכת 0201)