עששת ופעוטות: האמת המפתיעה

    עפר גדנקן 2 Comment on עששת ופעוטות: האמת המפתיעה

    מוגש באדיבות קולגייט

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עששת הילדות המוקדמת היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בעולם כולו, התוקפת פעוטות מגיל ינקות ועד גיל 3. הנתונים בישראל מצביעים כי כמחצית מהילדים עד גיל 6, וכ-15% מהילדים עד גיל 3 – סובלים מהמחלה.

    מחלה זו מתרחשת כתוצאה משילוב של כמה גורמים: הצטברות פחמימות על השיניים, הימצאות חיידקים המסוגלים לפרק את הפחמימות, אי-שמירה על היגיינת הפה, ועוד. בעבר קראו לה "עששת הבקבוק", מכיוון שהיא מופיעה בגיל הינקות בעיקר בגלל הזנה טבעית או שתיית משקאות שאינם מים (חלב, תחליפי חלב, שתייה ממותקת) ומתאפיינת בהרס נרחב של השיניים הקדמיות. תסמיניה הראשונים הם כתמים לבנים על המשטחים החיצוניים בשיניים הקדמיות. בהמשך, חודרת העששת לשכבות הפנימיות של השן, ועלולה להתקדם עד למוך השן. במצב זה עלולים להופיע כאבים חזקים.

    עששת שאינה מטופלת עלולה להתפשט למקומות אחרים בראש ובצוואר ולהפוך לבעיה חמורה ביותר. שיניים נגועות בעששת מהוות בעיה אסתטית קשה העלולה לפגוע בביטחונו העצמי של הילד. היא מלווה בהפרעות אכילה, בעיות התפתחות והפרעות בתפקוד היום-יומי ובשינה. עששת היא מחלה שמתקדמת במהירות, עוברת לשיניים סמוכות ועלולה לפגוע בנבטי השיניים הקבועות הנמצאים בתוך הלסת, בסמוך לשורשים של שיני החלב. החדשות הטובות: יש מספר דברים שתוכלו כהורים לעשות כדי לקטוע את התהליך באיבו.

    צחצוח שיניים מגיל מוקדם – יש לצחצח שיניים לתינוק כבר החל מבקיעת השן הראשונה. עטוף את האצבע בגזה ונקה באמצעותה בעדינות את שיני התינוק. לא רק שהדבר עוזר לשמור על ניקיון השיניים החדשות שבקעו, אלא גם שהתינוק מתרגל לרעיון של צחצוח השיניים וצפוי להביע פחות התנגדות לעשות זאת בהמשך.

    קח את ילדך לרופא השיניים – חשוב להגיע לרופא שיניים לילדים לא יאוחר מגיל שנה. הרופא יאבחן בעיות, אם יש, וידריך אותך לגבי הרגלי אכילה ושמירה על היגיינת הפה. בהמשך מומלץ להגיע לביקורת תקופתית כל חצי שנה. ביקורים קבועים אלה גם יעזרו לילדך להתרגל לבקר אצל רופא השיניים. ילד שמגיע למרפאה רק כשכבר כואב לו עלול לפתח פחד מפני רופאי שיניים.

    אכילה ושתייה מתאימים בזמן המתאים – מהרגע שמתחילות לבקוע לילד שיניים, חשוב להימנע מהנקה בלילה. אם התינוק נרדם עם בקבוק, אין לתת לו בבקבוק כל משקה אחר מלבד מים. חלב המצטבר בפה הוא אחד מהגורמים השכיחים ביותר לעששת. הנקה ותחליפי חלב יש לתת כארוחה, ובין הארוחות לתת לשתות רק מים. יש להגביל צריכה של מזונות ומשקאות בעלי תכולת סוכר גבוהה, כמו חטיפים, ממתקים או משקאות ממותקים.

    ודא שילדך מקבל מספיק פלואוריד – חשוב שילדך ישתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד החל מגיל שנתיים. בשנת 2015 חידש משרד הבריאות את הפלרת מי השתייה בארץ. עם זאת, אם ילדך שותה מים מבוקבקים (מים מינרליים) שים לב לעובדה שמים אלה אינם מופלרים. במקרה כזה, ובכל מקרה של ספק, מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      ת'אמת שבימים הללו אנו בלי לשים לב לא מצליחים שיניים כי"למה לצחצח אם אני לא יוצא לשום מקום?????????????