המדיד של טבריה והאר"י • צפו

    קובי פינקלר 1 Comment on המדיד של טבריה והאר"י • צפו

    במרכז של טבריה מצוי בית הכנסת המפורסם של רבי חיים אבולפיא ובתוכו המקוה של האר"י והמדיד של טבריה. אחרי כמעט 30 שנה הוא שוב מלא

    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מפלס הכנרת עולה ועולה ועכשיו חסרים רק עוד כעשרה ס"מ לרום העליון. היכן מודדים והיכן בעצם מדדו כבר בעבר?

    אז סוד גלוי הוא המדיד בדגניה ובמנהלת הכנרת, אך סוד פחות גלוי וכמעט שאינו ידוע הוא שהמדיד נמצא בתוך מתחם בית הכנסת של רבי חיים אבולפיא בטבריה ושם גם המקוה של האר"י.

    ירדנו לטבריה ובמרכז של טבריה התחתית, כמה עשרות מטרים משפת הכנרת, מצוי בית הכנסת המפורסם של רבי חיים אבולפיא שעלה ארצה מאיזמיר והגיע לטבריה בראש קבוצת יהודים גדולה.

    שליט העיר באותם הימים דאהר אל עומר ערך לו קבלת פנים מפוארת, הלבישו בבגדים יקרי ערך וכל שביקש אותו הרב לא החסיר דבר.

    בעיר נבנה בית כנסת מפואר ויש האומרים הכי מפואר בארץ ישראל. עוד נבנו בעיר: בית המרחץ, חנויות, בית בד לשמן שומשומין וכמו שאמר חתנו של רבי חיים אבולעפיה ר' יעקב בירב "כל אנשי טבריה דשנים ורעננים שמחים אלי גיל כי הארץ שקטה מפחד רעה ואין מחריד".

    ר' חיים התמסר להתפתחות טבריה ודאג למקורות פרנסה לתושבי העיר. הוא בנה את בית הכנסת "עץ החיים" על חורבות בית הכנסת העתיק שבו התפלל הארי הקדוש.

    בשנת 1742 קיבל הרב איגרת מיהודי דמשק בה הם מבקשים את תושבי טבריה ללכת להתיישב בצפת או בעכו ,עוד נאמר באיגרת כי סולימאן,פחה דמשק מתכוון לצאת למלחמה ולכבוש את טבריה.

    כוונתו היתה להרוג את דאהר אל עומר ולהחריב את בתי העיר ולפגוע ביהודים. ר' חיים אבולעפיה פונה עם האיגרת לדאהר וזה אומר לו כי זוהי רק תחבולה. בפינת בית הכנסת מקוה מים הנושק אל מימי הכנרת. זהו גם מדיד המים של העיר. בכניסה לבית הכנסת במתחם עתיק וסגור לקהל מקור המים למקוה והמדיד של טבריה. מתחילת העונה עלה מפלס המים הנושק לכנרת ב2.5 מטרים. לראות ולא להאמין.

    כאשר נחזור לבתי הכנסת ולטיולים תשמעו את שאר הסיפור מחזן בית הכנסת יוסי רווח- בית כנסת "עץ חיים". כרגע המראות המצולמים יכולים לתת טעימה.

    מדיד המים



    1 תגובות

    מיין תגובות