הממשלה הצפויה תגיש את מסמך החתימות לנשיא הלילה; ברביעי הבא – ההשבעה המיוחלת

    איתי גדסי 1 Comment on הממשלה הצפויה תגיש את מסמך החתימות לנשיא הלילה; ברביעי הבא – ההשבעה המיוחלת

    נדמה כי מדינת ישראל לא היתה קרובה כל כך להקמת ממשלה מזה שנה: הלילה תוגש לנשיא המדינה רובי ריבלין רשימה ובה יופיעו 75 חתימות חברי כנסת התומכים בהקמת ממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו | כל הפרטים

    ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המירוץ להקמת ממשלה. ברקע ההצבעות בכנסת בוועדות ובמליאה, בבית הנשיא הוציאו הודעה המרעננת את הנהלים להגשת בקשה החתומה על ידי 61 חברי כנסת להטלת הרכבת ממשלת על חבר כנסת נבחר. יצוין כי נוהל הגשת החתימות לבית הנשיא כפי שהוא צפוי להתרחש, מוכרח להסתיים הלילה בחצות.

    על פי הנוהל, לפי סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה, במצב בו לא הורכבה ממשלה על פי ההליכים הקודמים הקבועים בחוק, עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים 61 חברי כנסת (לכל הפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), ובלבד שהסכים לכך בכתב. שלב זה, בן 21 הימים, התחיל ביום שישי ,כ"ג ניסן, 17 באפריל, ויסתיים היום חמישי, י"ג אייר, 7 במאי בחצות.

    על פי ההנחיות, הבקשה לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד תוגש לנשיא המדינה בבית הנשיא, בכתב, באופן ידני. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת (לפחות), וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. עם הגשת הבקשה היא תיחתם בחותמת "נתקבל" ויצוינו בה תאריך ושעת הגשת הבקשה.

    חתימתם של חברי הכנסת היא בעלת משמעות חוקתית, ולכן, לאחר קבלת הבקשה יפרסם בית הנשיא הודעה, לפרק זמן קצוב שייקבע בה, על הגשת הבקשה, ובה רשימת חברי הכנסת החתומים עליה.

    ככל שלא תעלה טענה מצד חברי הכנסת החתומים על הבקשה בדבר כשרות חתימתם כמו טענה לפיה הם לא חתמו על הבקשה או שחזרו בהם טרם הגשת הבקשה לנשיא, יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה. אם יתברר כי קיים קושי עם כשרות חלק מהחתימות וכתוצאה מכך פחת מספר החתומים על הבקשה מ-61 חברי כנסת, הרי שהבקשה אינה עומדת עוד בתנאי סעיף 10 לחוק היסוד ולפיכך יראו את הבקשה כאילו לא הוגשה.

    כזכור, הלילה היה מרתון הצבעות על חוק החילופין המטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו למשך שנה וחצי, ולאחר מכן על בני גנץ לתקופה זהה. על פי התיקון שאושר, לאחר שלוש השנים הראשונות, תתקיים תקופת רוטציה דומה של שמונה חודשים לכל מועמד. מליאת הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק ממשלת חילופים. 71 ח"כים הצביעו בעד לעומת 37 שהצביעו נגד. הצעת החוק כוללת את תיקון חוק מימון מפלגות, כך שגם סיעת דרך ארץ תוכל לקבל מימון מפלגות. מדובר בהצעת חוק משלימה לחוק יסוד הממשלה, שאושר מוקדם יותר הבוקר.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      איזה 75 חתימות יש" אני יודע רק על 72 ללא ימינה