ראה"מ באזכרה ליהודי אתיופיה: "שמרתם על הגחלת היהודית 2,500 שנים"

    איתי גדסי No Comments on ראה"מ באזכרה ליהודי אתיופיה: "שמרתם על הגחלת היהודית 2,500 שנים"

    בטקס האזכרה ליהודי אתיופיה שנהרגו בדרך לעלות לישראל, ראה"מ העלה על נס את גבורת היהודים בני העדה ומסירות הנפש להגיע לירושלים במבצע משה, "אנשינו עזרו לכם להגיע ארצה, אבל אתם הגיבורים האמיתיים"

    צילום: עמוס בן גרשום/לעמ
    10:34
    28.03.24
    הרב אייל אונגר No Comments on יש דם ביצים שמותר? הרב אייל אונגר בשיעור מפתיע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (חמישי) בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, בהר הרצל בירושלים.

    בפתח דבריו אמר ראש הממשלה: "השנה אנחנו מקיימים את הטקס החשוב הזה בהיקף מצומצם, בגלל הקורונה. בכל הדורות רציתם לחבק את ירושלים, ובדור הזה ירושלים מחבקת אתכם. עם ישראל מחבק אתכם".

    נתניהו הוסיף, "אני מלא הערצה למסע הארוך שעברתם, אני אומר את זה מכל הלב. מסע ציוני שנמשך דורות רבים, מאתיופיה לישראל. שמרתם על הגחלת היהודית 2,500 שנים, וראיתם בירושלים את פסגת חייכם. ירושלים הייתה משאת-נפש וגם מקור-עידוד בתקופות קשות".

    ראה"מ סיפר על לוחמת חירות ישראל, גאולה כהן ז"ל שהלכה לעולמה השנה, "כשגאולה הייתה סגנית-שר, בתחילת שנות ה-90, היא נסעה לאדיס-אבבה. במתחם הקונסוליה הישראלית התקבצו סביבה מאות ילדים ומבוגרים. בכל פעם שהיא הזכירה בדבריה את ירושלים – ירוסָלם, הם מחאו כף בהתלהבות. גאולה שמעה מקייס בכיר משפט שנחרת בלבה: "חולה הולך לרופא, צמא הולך למַים, ויהודי הולך לירושלים" – ואתם הלכתם".

    "יצאתם באלפיכם מן הערים ומן הכפרים, כשפניכם מופנות לציון. השארתם מאחורה בית ישן וביקשתם להגיע לביתכם החדש במולדת. זה היה מסע שכולו קשיים ותלאות, סכנות ולדאבוננו גם אסונות. צעדתם ביום הלוהט ובלילה הקר. טיפסתם על הרים, חציתם נהרות, פילסתם דרך בשטחי-פרא, נאבקתם ברעב ובצמא, בשודדי דרכים ובמחלות".

    נתניהו תיאר את הדרך הקשה שעברו בני העדה לישראל, "בחודשים האחרונים אנחנו התמודדנו עם הקורונה, מגפה עולמית שלא הכרנו כמוה ב-100 השנים האחרונות. אבל אתם כבר עברתם מגפות. מים מזוהמים, אוכל מקולקל, טפילים – כל אלה קטלו רבים מבני העדה באתיופיה וכמובן גם בסודן. הכאב שלכם היה כפול – הן על מותם של קרובים, והן על קבורתם באמצע השממה. ללא יד-זיכרון, ללא מצבה".

    "רק ירושלים הייתה קרן אור באופק הרחוק. רק בזכותה החזקתם מעמד, במקומות שאין בהם רחמים ואין בהם נחמה. אז הנה התיקון, והנה הנחמה – האנדרטה שהקמנו פה, במרומי הר הרצל, נותנת את הכבוד הראוי לנספים. הם לא נשכחו מהלב, הם תמיד איתנו" אמר ראש הממשלה.

    "כשהגעתם סוף-סוף אל נקודת המפגש עם שליחי ישראל, שם באפריקה, המבט בעיניים אמר הכל: "אנחנו אחים שמושיטים יד אלה לאלה". אנשינו עזרו לכם להגיע ארצה, אבל אתם הגיבורים האמיתיים. כעת יש לנו חובה, כעת יש לי חובה, להפיץ את הסיפור שלכם במעגלים רחבים בתוך העם שלנו, בתוך המדינה שלנו. זה חייב להיות פרק מרכזי בתולדות הציונות. אני חושב שזו ציונות מזוקקת, היא אומרת את הכל".

    בסיום הזכיר נתניהו את הפסוק בתהילים, "ולציון יאמר – איש ואיש ילד בה". יש איש שממש נולד בציון ויש איש שציפה לראותה, וכאילו נולד בה. כולנו, ותיקים ועולים, מתייצבים שוב כאיש אחד למען השגת המטרה – שימור המורשת הנפלאה, הנשגבת, האדירה של הקהילה שלא שכחה את ירושלים אפילו לרגע, ומתן כבוד לנספים במסע-הגבורה הבלתי-נשכח לישראל. יהי זכרם ברוך". סיים נתניהו את דבריו.



    0 תגובות