מסע דרומי לירוחם • צפו

    קובי פינקלר 1 Comment on מסע דרומי לירוחם • צפו

    ירוחם מציעה אינספור פעילויות מהנות למשפחות ולחובבי טבע על רקע יופיו עוצר הנשימה של המדבר. להתרשם מהמכתש הגדול – מכתש ירוחם ואתר החולות הצבעוניים, לצפות בציפורים באגם ובפארק ירוחם, ליהנות משלל פרחי הבר בשמורות הטבע  וללון באוירת המדבר

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'קְצָת דָּרוֹמָה לִבְאֵר-שֶׁבַע רוּחַ בַּמִּדְבָּר נוֹשֶׁבֶת, שְׁבִיל לָעֲרָבָה יָרַד'.

    כך כתב חיים חפר בשנת תש"ט והיום כבר לא שביל לערבה יורד, אלא כביש חדש בין ארבעה מסלולים העוקף את באר שבע, בירת הנגב ואחרי פחות מחצי שעת נסיעה דרומה לכיוון ירוחם,  כשרוח במדבר מלטפת, אנחנו מוצאים עצמינו בכיכר ששני שלטים נטועים בה.

    שמאלה מפנה השלט ל'ירוחם' וימינה ל'אגם ירוחם'.

    ירוחם מציעה אינספור פעילויות מהנות למשפחות ולחובבי טבע על רקע יופיו עוצר הנשימה של המדבר.

    לפני שנכנס בשערי העיר נחזור לעברה ההיסטורי.

    נסיעה ימינה על כביש אספלט מובילה אותנו תחילה, תוך דקה של נסיעה לביר רחמה "באר הרחמים" בתוך יער נטוע אשלים ואקליפטוסים.

    "ויַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד–וַיְשַׁלְּחֶהָ; וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע, בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע… ַיִּפְקַח אֱלֹקים אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם; וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת-הַחֵמֶת, מַיִם, וַתַּשְׁקְ, אֶת-הַנָּעַר" כך בספר בראשית.

    "זו למעשה אחת משתי בארות באזור, כאשר את הבאר הזו מייחסים לבאר המים שממנו הרוותה הגר את צימאונה לאחר שתעתה במדבר באר שבע "ותלך ותתע במדבר באר שבע". גם השם ירוחם נגזר משם זה"  מסביר לנו דר' הלל שילה.

    מסורת בדווית בת מאות שנים מזהה בבאר המים העתיקה שבקרבת היישוב ירוחם את הבאר שהחייתה את נפשם של הגר וישמעאל. שם הבאר, 'ביר רחמה' (באר הרחמים),

     זוהי באר עתיקה ששימשה כנראה מקור מים למצודה שמדרום-מערב לה. בתקופת המנדט הכשירו הבריטים את הבאר לשימוש הבדואים באזור, ובעת מבצע עובדה במרס 1949 שימשה הבאר נקודת התכנסות לכוחות חטיבת גולני בדרכם לכיבוש הנגב הדרומי ואילת.

    כיום, הבאר מהווה חלק ממרקם האטרקציות בפארק ירוחם.

    תושבי המקום הראשונים היו עולים חדשים מרומניה. ב-1959 ניתן לירוחם מעמד של מועצה מקומית והובאו אליה עולים ממרוקו ומהודו.

    פארק ירוחם

    במרכז הפארק נמצא אגם ירוחם האגם השני בגודלו בארץ, שהוא אגם מלאכותי באפיק נחל רביבים. נוף אגם המים על רקע אדמת המדבר וירוק העצים מהווה נוף ייחודי של נווה מדבר.

    מתקן הטיהור שנחנך לא מזמן יפיק מדי שנה 800 אלף מ"ק של מים המיועדים לשיקום האגם, להשקיית שטחי הפארק וגינות ציבוריות ברחבי היישוב.

    "המטרה העתידית היא להפוך את פארק ירוחם לפארק עירוני מרכזי לציבור המבקרים בנגב. הפארק יחשוף את העיר לציבור הישראלי, יעודד תדמית חיובית וייצור בצמוד לו מערך עסקי של נופש מלונאות, מוסדות ספורט ומוסדות חינוך בהקשר סביבה מדברית. הפארק יאפשר גם הקמת שכונות מגורים איכותיות שיתרמו אף הן לאיכות היישוב", מספרת לנו ליאת אביאלי יועצת התיירות הבכירה.

    באגם, עופות מים שטים , דגי זהב, מושטים וקרפיונים ותכול המים בתוך חולות המדבר רק מוסיף נופך משלו.

    עוד כמה מאות מטרים אחרי שנחלוף על פני חורשה נטועה וספסלים בה אנו מגיעים לסכר המאגר. מחנים והולכים בשביל הכחול . אפשר בטיול טבעתי, אפשר לילך מעט יותר. יבחר כל אחד בדרכו במקום גם יוקם בקרוב מרכז צפרות והדרכה.

    בקיץ הקרוב יתקיימו סביב האגם פעילויות הקשורות בצפרים, כולל טיבוע ואפילו סיור עקרבים. כן. יש דבר כזה.

    ויטמין שיא

    בכניסה לפארק ומטרים ספורים מהבאר, מסתתר לו גן הרפתקאות מושלם לנופש ובו מגרש משחקים אתגרי לכל הגילאים. עבודה של שני יזמים עם מרץ אדיר. תמר ובעלה ישראל יוקל, הקימו כאן הפארק האתגרי שבמתחם פארק ירוחם המטופח, המשתרע על שטח של כ 3.5 דונם ובו מתקני ODT, חדר סדנאות וקיר טיפוס. בין עצי האורן ומתחמי הדשא הירוקים, מוצעות מגוון פעילויות חברתיות עם ערך מוסף כדוגמת מנהיגות צעירה, תכניות לפיתוח אישי, פיתוח צוותים, סדנאות מנהיגות אישית, עסקית, משפחתית, זוגית ועוד.

    הצלחתו של הפארק האתגרי נובעת מאיכות הפעילויות, מהחוויה הכיפית הגדולה ומצוות ההדרכה המיומן, שמלווה את הקבוצות ומורכב ממנחי קבוצות מקצועיים, מאמנים (coaching) ומדריכי ODT שעברו הכשרה מתאימה על ידי ויטמין שיא. הפעילויות שמועברות בפארק האתגרי, מיועדות לקבוצות מאורגנות המגיעות למקום, קבוצות מזדמנות בתאום מראש וסדנאות מתמשכות לתושבי ירוחם והסביבה בגילאים שונים. מרכז "ויטמין שיא"  הוא גם  מקום להשכרת אופניים 054-7959237.

    עוד דרך להכיר את העיירה וההרים סביבה.

     חוזרים לרכב, או לאופניים או לרגליים. הכל כאן קרוב ונגיש.

    חזרנו לכיכר ולשלט המכוין אותנו למרכז העיירה. מולנו שני עמודי בטון גבוהים המהוים כעין סמל למקום.

    הם ניצבים בדיוק על המקום בו עמדה בעבר השכונה הראשונה.

     

    תצפית אבנון על מכתש ירוחם

    המכתשים בנגב הם תופעת טבע ייחודית, ברמה בינלאומית, באופן בו הם נוצרו 'מכתש ירוחם' הוא אחד מהם.

    שלושה שמות לו: מכתש ירוחם, המכתש הגדול או בשמו המדויק: מכתש חֲתִירָה על שמו של הנחל העובר בתוכו. צורתו אליפטית, והוא השני בגודלו במכתשי הנגב.

    אורכו  כ- 14 ק"מ ורוחבו 6 כ-  ק"מ. עומקו המרבי הוא 410 מטרים גבולות המכתש הם רכס הרי חתירה במערב ורכס הר כרבולת במזרח ובדרום בו עובר שביל ישראל.

    מצפון מערב למכתש הגדול נמצא הר אבנון, אליו אנו עולים והוא מתנשא לגובה של 656 מטרים, וממנו קיימת תצפית יפה על המכתש.

    אל התצפית מגיעים ממרכז ירוחם, בנסיעה על הכביש הראשי (כביש 225), לכיוון מזרח. אחרי אזור התעשייה המזרחי, רואים משמאל את בתי החורשת פינציה וערמות בקבוקי הזכוכית.  ממשיכים, בזהירות, על הכביש המפותל עד לפניה שמאלה, לפי השלט "הר אבנון". נוסעים עד למתחם החנייה הנמצא בין "הר אבנון" לרחבת התצפית.

     אבישי אפרת, מורה הדרך שלנו ומנהל הגסהאוס בעיר, מסביר לנו שכאן אפשר לבחור, באחת משתי אפשרויות התצפית, בהתאם לכושר ההליכה/הטיפוס: לטפס על השביל המוביל אל פסגת ההר (כ-100 מ') או ללכת על השביל המוביל, משמאל לחנייה, אל רחבת תצפית. כך או כך, הנוף הנגלה לעין מקבל את פנינו  במדהים גדול. כל מילה נוספת, מיותרת.

     בכניסה לפסגה, ליד במבנים הנטושים מהתקופה הבריטית, מתכננים להקים מלון במבואת הר אבנון. רעיון אדיר של אנשי המועצה ויועציה.

    הסדנאות בעיירה

    בעיירה מספר רב של אפשריות לסדנאות. אנו בחרנו בסדנת הצילום והחשיבה מחוץ לקופסה של מיכל- אבגדה.

    למה אבָּגָדָה?  מיכל מספרת שהכל נמצא בטבע או בסביבה שלנו במילה או שם המורכבים מתמונות, כאשר כל אות מיוצגת בתמונה. כל תמונה מגיעה עם מסגרת איכותית לתלייה בבית או במשרד. באָבָּגָדָה כל אחד יכול להרכיב לעצמו מילה או שם מתצלומיה המרתקים של מיכל, או לבחור מן המילים המוכנות, ולקבל או להעניק בתוך מסגרת עץ איכותית, מתנה שהיא קצת חידה, קצת תחכום, והרבה נוף ישראלי ומקורי בעברית.

    מיכל בן יעקב נשואה + 5 וכלב, (כדבריה) היא מעצבת גרפית וצלמת. פשוט חלום של  צילום ויצירה. 058-7956083

    היכן אוכלים?

    'המבשלות של ירוחם' הינו פרויקט חברתי, במסגרתו מארחות נשות ירוחם בבתיהן, לחוויה בלתי נשכחת של ריחות, צבעים וטעמים. זכינו לשעתיים של טעם וחן אמיתי.

    המאפים והמאכלים עשויים במקום, טעם גן עדן יוצא ועולה מהם ובעיקר אתה שומע את הסיפורים. הכל מהלב, אישה שעלתה ממרוקו לאחר שהשאירה שם את כל עברה אחרת שהיתה המבקשת של בן גוריון, שלישית, שידיה טוות בפלך והסיפור רב הוא. יש גם תפריט ואוכל כשר להמדרין. שי בן טל 050-5914174.

    אגב, את סיפורן המלא ניתן למצוא בספר מרשים 'ירוחם, במדבר, דברים' .

    הספר מוליך אותנו בין סוגות המטבח עם מתכונים רבים לסיפורים אנושיים הקשורים  בסיפוריהן של הבשלניות המקומיות. כבר אמרנו. האוכל ביתי,  ישנו מקום כשר למהדרין, עשוי מטעמים ביתיים ומעל הכל, כפי שניכר גם בספר וגם בארוחה הכל במאור פנים ובקבלת פני האורח בצורה היפה ביותר.

    אינתי חומוסייה דרומית, ירוחם
    עוד אפשרות לארוחות  כשרות למהדרין, במרכז העיירה באינתי. מקום קטן וקסום המביא שולחן אחד ארוך מספר רב ש סוג חומוס טעימים להפליא, כדורי פלאפל, טבעות בצל והרבה חום ואהבה. במרכז העיירה ליד בנין המועצה.

    ראש העיר החדשה והנמרצת  טלי אוחנה  ממשיכה פה את המהפיכה שהחל בה קודמה כיום השר מיכאל ביטון. הצעירים נוטלים בה חלק. הרבה מהם עובדים בהתנדבות ומעל הכל איש למען רעהו.

    והיכן לנים?

    בירוחם מספר אפשרויות. האפשרות הרגילה היא מלון 'אירוס המדבר'.

    במרכז העיירה, וכבר מרגע ההגעה למלון, תגלו כי כל 47 החדרים והסוויטות המרווחים מציעים שילוב אידאלי בין השלווה והרוגע של המדבר לבין יוקרה מודרנית ונוחות מרבית. בין אם תבחרו להתארח בחדרי הסופיריור, ובין אם תעדיפו לשהות בסוויטות הג'וניור, הדלקס או האקסקלוסיב הכוללות חדר שינה מרווח וסלון יוקרתי, מובטחת לכם חוויית שהייה נפלאה ומפנקת במיוחד.

    ובבוקר? פשוט להתענג על הארוחות בחדר האוכל ובבית הקפה והבר המציעים מגוון מנות טעימות של השף.

    הגסטהאוס

    6 חדרי שינה, סלון נעים ומרווח, מטבח מאובזר חלבי, חצר גדולה ובעונת הקיץ בריכה, 20 מיטות ואפשר לפרוס עוד כמה מזרונים במידת הצורך.

    בכל ערב ט"ו לחודש בחודשים הקרובים  מוציאים מכאן, טיול ירח מלא לנחל חווארים, כ-20 דקות נסיעה מהגסטהאוס.

    בליל ירח מלא הקרקע הלבנה של נחל חווארים בוהקת בלובן מטריף. צוות הגסטהאוס מציע לאורחים ומבקרים לצאת לטיול ליל ירח בהדרכה עצמית כאשר אנחנו דואגים לכל הלוגיסטיקה – הקפצת רכבים לסוף המסלול, תדרוך ומפגש בסוף עם מדורה ופינוקים.

    כל זאת בעלות 40 ש"ח לאדם לאורחי הגסטהאוס ו-50 ש"ח למצטרפים רק לטיול. בהרשמה מראש אצל אבישי בטלפון 054-6255239

    תאריכי הטיולים – 5.7, 4.8, 3.9.

    אפשרות נוספת היא באחד הצימרים הפזורים בעיירה, יש גם בשכונה הקרובה לישיבת ההסדר. בתי כנסת ומקווה בסמוך לכל פינה בה אתם מצויים.

    בשנים האחרונות נעשית עבודה משמעותית בפיתוח תחום התיירות ביישוב מתוך כוונה להכניס את ירוחם לרצף התיירותי של הנגב בפרט ושל ישראל בכלל.

    ליאת אביאלי מנצחת על המלאכה כשפיתוח תיירות ירוחם כולל מספר תחומים הן ארוכי טווח והן קצרי טווח בירוחם ובסביבתה כדוגמת תכנית לפיתוח מבואת הר אבנון, כולל בית מלון על שפת המכתש, קידום תכנית להקמת חניון לילה בפארק, שטחים לחוות ושכונות תיירותיות ועוד.

    כמו כן נעשית עבודה משמעותית עם הגורמים השונים במשרד התיירות לשם פיתוח היישוב וסביבתו ברמה התיירותית כדוגמת קידום תכניות תיירותיות אזוריות אשר ישפיעו על כל האזור ברמה התיירותית.

    כבר היום בירוחם ניתן למצוא סביבה ומסלולי טיול מרתקים, מסלולי רכיבת אופניים בפארק, טיולים להר הלבן ולהר אבנון כולל המכתש וכמובן אטרקציות וסדנאות מיוחדות.

    העיר וסביבתה  מציעים טיולי משפחות, מסלולים רגליים למיטבי לכת, מסלולי טיול רכובים, מסלולי אופניים, נקודות תצפית, אתרים ארכיאולוגיים, סדנאות מגוונות, מפגש והיכרות עם הקהילה המקומית ועוד.

     עיר עם חזון, תיירות מדברית, חום ואהבה מכל עבר.



    1 תגובות

    מיין תגובות