יו"ר הכנסת נגד כהונת שופט ברשות ועדת הבחירות: "נזק לדמוקרטיה"

    איתי גדסי No Comments on יו"ר הכנסת נגד כהונת שופט ברשות ועדת הבחירות: "נזק לדמוקרטיה"

    בישיבתה הראשונה של ועדת הבחירות תקף יו"ר הכנסת את התנהלות בג"ץ, מצד אחד מתערב בהליכי הכנסת ורומס את עצמאות הרשות המחוקקת, ומן הצד השני ממנה שופט לראשות וועדת הבחירות. השופט פוגלמן השיב לו, "הכדור בידי הכנסת"

    יו"ר הכנסת יריב לוין צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת
    13:07
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on עשרות אמצעי לחימה אותרו סמוך לבית חולים אל אמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24, קיימה את ישיבתה הראשונה, בנוכחותם של יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, שר הפנים אריה דרעי, ומכ"ל הכנסת. חברי הוועדה השתתפו בישיבה באמצעות היוועדות מרחוק.

    יו"ר הכנסת יריב לוין תקף בפתח הישיבה את התערבות בג"ץ בהליכים הדמוקרטים בכנסת: "האירוע שאנו מקיימים היום, הוא אירוע טקסי. לצערי, אין זה האירוע הטקסי היחיד. גם הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, בו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם. אנו חיים במציאות של היפוך יוצרות, בשעה שריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים" התריע לוין.

    לוין המשיך ותקף את התנהלות ועדת הבחירות שנלקחה בשבי השופטים, "מצב בו ביד אחת בית המשפט העליון רומס את החלטות הכנסת ואת החוקים הנחקקים על ידה, וביד השנייה שופטיו מנהלים את הליכי הבחירות לכנסת כאילו היינו דמוקרטיה מתוקנת, הוא כסות, או בלשון השגורה בימים אלה – מסכה, שראוי, להבדיל מן המסכות הדרושות להגנה מפני הקורונה, להסיר".

    לוין הרחיב על הנזק הדמוקרטי בכך ששופט עומד בראשות ועדת הבחירות, "כך העיקרון שהגיונו ברור לפיו שופט הוא שעומד בראש ועדת הבחירות המרכזית, מקבל גוון שונה לחלוטין כאשר השופטים הופכים את עצמם לשחקנים במגרש הפוליטי. הנזק הנגרם לכלל מערכות השלטון, ובראשן בית המשפט עצמו הוא כבד מאוד".

    לוין אמר בסיום דבריו, "מכובדיי כולם, לא בלב קל אני אומר דברים אלה, אך כיושב ראש הכנסת אני חש שמחובתי לומר את הדברים כפי שהם. אני תקווה כי דבריי אלו ייפלו על אוזניים קשובות ונימנע מהמשך הפגיעה בכנסת ובסמכויותיה ומן ההתנגשות הקשה והמיותרת שאני משוכנע שאיש אינו רוצה בה בין רשויות השלטון".

    יו"ר ועדת החבירות המרכזית, שופט העליון עוזי פוגלמן השיב ליו"ר הכנסת: "להשקפתי הדיאלוג בין רשויות השלטון השונות, הרשות המחוקקת והרשות השופטת, צריך להתנהל בנימוס ובכבוד הדדי. אני לא בטוח שהישיבה הראשונה של הוועדה היא המקום הנכון לנהל אותו. אני מזכיר שהקביעה ששופט מכהן יכהן כיו"ר ועדת הבחירות היא של הכנסת, בדגש על שופט מכהן. כך שהכדור הוא בידי הכנסת ואנחנו פעלים במסגרת החוק".

    פוגלמן הוסיף, "אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש ללא מורא וללא משוא פנים. הכל כמובן תוך כבוד הדדי עם רשויות השלטון האחרות".



    0 תגובות