אור החיים יומי: לב מלכים ושרים ביד ה'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים יומי: לב מלכים ושרים ביד ה'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בפרשתינו אומר משה רבינו לעם ישראל 'כִּי ה' אֱלֹקיכֶם הוּא אֱלֹקי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים' ומבאר רבינו האור החיים הקדוש את המשמעות של 'אדני האדונים' כך. שהקדוש ברוך הוא שולט על הרצון והבחירה של המנהיגים, ואין להם בחירה כמו שאר בני אדם, אלא הוא שולט עליהם.

    ובלשון קודשו של רבינו הקדוש: 'כי אדונים של מטה אין בידם הבחירה לעשות כחפצם ורצונם, אלא הוא אדון עליהם להטותם לאשר יחפוץ, והוא מאמר שלמה לב מלך ביד ה'.

    ובפרשת ויגש על הפסוק 'וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה' ולכאורה מה התכון יהודה באומרו ליוסף 'כי כמוך כפרעה'???

    ומבאר רבינו הקדוש שלמרות שלב מלך ביד ה' להטותו לעשות את הטוב והישר בעיני ה', מכל מקום יש חשש שהשרים של המלך יבואו להטות אותו מדרך הטוב ויעוותו את מחשבתו על ידי עצות ותחבולות שיתנו למלך, ויטו את דעת המלך לעשות כרצון לבם. ולכן מבקש הוא לדבר באזני יוסף שלא ישמעו השרים ויבואו להטותו. וזהו שאמר 'כי כמוך כפרעה' שלב מלך ביד ה', ולבך נמצא ביד ה', כי אתה מלך כמו שפרעה מלך, ולא כדאי שיבואו השרים להטות את לבך היפך רצון ה'. [ומתוך דבריו אלה למדים, שהשרים יכולים לשנות ולהטות את לבו, ממה שהכניס ה' בלבו של המלך]

    [אור החיים עקב פרק י פסוק יז. ויגש פרק מד פסוק יח]

    זכות הדברי תורה לרפואתו והחלמתו השלימה והמהירה של ירמיהו ירמון בן לאה שיחי' בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.



    0 תגובות