אייכלר דורש תקציב שוויוני: "תלמודי התורה מקופחים עד היום"

    איתי גדסי No Comments on אייכלר דורש תקציב שוויוני: "תלמודי התורה מקופחים עד היום"

    ח"כ אייכלר ציין בדיון על פתיחת שנת הלימודים בחינוך החרדי, כי "גם רשת החינוך 'בני יוסף' של ש"ס וגם של החינוך העצמאי, שתיהן עונות על ההגדרה של מוכש"ר. התקצוב שלהן בעבר היה מקופח"

    ישראל אייכלר צילום: פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חבר וועדת החינוך ח"כ ישראל אייכלר אמר היום (שלישי) בדיון שהתקיים בוועדה על פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי "בגמרא כתוב 'בתר עניא אזלא עניותא" דהיינו שאחרי העניים רודף העוני. ככה זה יוצא תמיד".

    ח"כ אייכלר הסביר את דבריו: "כאשר שקמה מדינת ישראל הוקמה מערכת חינוך ממלכתית. אך המדינה הכירה במערכת חינוך התיישבותית להעדפה תקציבית ובמערכת חינוך ממלכתית דתית, הכול בשוויוניות מוחלטת. שנים אחרי כן הכירה המדינה גם במוכר שאינו רשמי כולל החינוך העצמאי".

    עוד הוסיף, "זה נבע מתוך הבנה שמדינת ישראל מורכבת מכל מיני תרבויות של עליות. באותם ימים החינוך ההתיישבותי היה בראש כי מפא"י שלטה. אבל סיפר לי אהרן ידלין שהיה שר החינוך, שכאשר באו אליו וביקשו שייתן תקציב גם לתלמודי תורה במוסדות הפטור שהיו מודרים לגמרי. הוא תהה: "למה לא"? הוא לא הבין למה עד היום זה לא קרה. האין הם ילדי ישראל? האם זה לא חינוך יהודי מדורי דורות?".

    ח"כ אייכלר ציין כי "גם רשת החינוך 'בני יוסף' של ש"ס וגם של החינוך העצמאי, שתיהן עונות על ההגדרה של מוכש"ר. התקצוב שלהן בעבר היה מקופח, רק בעשורים האחרונים הגיעו לדרגה של מאה אחוז. אבל גם המאה אחוזים הללו נגזרו מתוך המינימום ולא מתוך כל התוספות שקיבלו הרשתות הכלליות.

    "מי שנשאר למטה למטה אלו דווקא העניים ממוסדות המוכר שאינו רשמי שאינם בשתי הרשתות הגדולות, וכן מוסדות הפטור – אלו תלמודי התורה שמקופחים עד היום בעוול בלתי נסלח. את העוול הזה צריך לתקן. אנחנו יודעים שרוב המיסים במדינה הוא ממיסים עקיפים ולא ישירים, ושם העניים משלמים לא פחות מהעשירים. יש כאן גזל עניים ממש".

    ח"כ הרב אייכלר אמר כי "יש לקבוע כלל שאין מפלים ילד מול ילד ולא משנה מאיזה מוסד חינוכי הוא. כל הילדים צריכים לקבל אותו דבר. כך מתנהלת מדינה שיש בה שוויון, עוד לפני שבג"ץ הדביק את המונח שוויון בחוק כבוד האדם וחירותו. בפרט מדינת ישראל שהיא מדינת היהודים שצריכה להכיר בלימוד התורני לא פחות מהלימוד הכללי".

    לדברי אייכלר, "צריך להפסיק את הקביעה שהם מקבלים רק חמישים וארבעה אחוזים מהיסוד, שזה בלי תוספות התקציב הנוספים שבהם אין למוסדות הפטור שום חלק. על כל ילד לקבל תקציב שוויוני".

    עוד קודם לכן, בדיון על חינוך החרדי המיוחד, מחה ח"כ הרב אייכלר נגד המשך אפליית גני החינוך החרדי המיוחד. זאת למרות ההבטחות להשוות את תקציב החינוך החרדי המיוחד בשנת תשפ"א, לתקציב המיוחד הכללי, מה שלא מופיע במתווה. "לא קיבלתי תשובות רציניות מעבר להתחמקות" אמר ח"כ אייכלר והוסיף כי "מדובר בעוול של ממש לילדי החינוך החרדי המיוחד ולבני משפחותיהם".



    0 תגובות