שגרירת גרמניה בישראל: "גרמניה היא השותפה הגדולה ביותר של ישראל באירופה"

    ישראל רובין No Comments on שגרירת גרמניה בישראל: "גרמניה היא השותפה הגדולה ביותר של ישראל באירופה"

    שגרירת גרמניה בישראל ד"ר סוזנה ריינר בראיון בלעדי לקול חי: "העבר תמיד משחק תפקיד ביחסי ישראל-גרמניה". פתיחת השמיים: "אני מאוד מקווה שבקרוב ישראלים יוכלו שוב לנסוע לגרמניה". החשש מפני מעצרים של קצינים ישראלים בעולם: "אינני רוצה לקחת חלק בספוקלציות. הנושא נמצא בדיונים בפני בתי משפט בינלאומיים"

    גרמניה צילום: פלאש90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שגרירת גרמניה בישראל, ד"ר סוזנה ואזום-ריינר שוחחה עם בצלאל קאהן במהדורת הבוקר, בראיון בלעדי וראשון לתקשורת העברית בישראל.

    האזינו

    קשרי ישראל-גרמניה

    בפתח הדברים שאל קאהן את השגרירה ריינר עד כמה משמעותיים קשרי ישראל-גרמניה והאם העבר הגרמני משפיע על הקשרים. ריינר: "העבר משחק כמובן תפקיד ענק ביחסים שלנו. האחריות לאשמה הגרמנית לפשעי הנאצים תמיד תשפיע על יחסינו לישראל. השנה ציינו 75 שנה לשחרור אושוויץ, בירקנאו ומחנות ריכוז אחרים רבים. נשיא גרמניה נשא נאום מרגש בכנס השואה הבינלאומי ביד ושם ובו הוא הדגיש את האחריות שלנו".

    "היום", מוסיפה ריינר "היחסים שלנו מלאי אימון ובמאי חגגנו 55 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בינינו. הממשלות שלנו נמצאות בשיח הדוק תמיד. קיימים גם קשרים הדוקים ביותר בינינו בתחומי התרבות והכלכלה ובתחומים נוספים. גרמניה היא השותפה הגדולה ביותר של ישראל באירופה".

    הקהילות היהודיות בגרמניה במשבר הקורונה

    ריינר נשאלה על התמודדותם של הקהילות היהודיות בגרמניה במשבר הקורונה וסיפרה: "בשבועות האחרונים התחלנו לפתוח בהדרגה את הכלכלה שלנו. עלינו עכשיו לפעול לאט לאט ובזהירות. כמו קהילות דתיות אחרות גם לקהילה היהודית לא התאפשר לקיים תפילות בבתי הכנסת במשך זמן מה. עכשיו אפשר לקיים אותן תחת מגבלות ואני מקווה שגם החיים הדתיים בקהילות היהודיות יחזרו לשגרה בקרוב".

    פתיחת שערי אירופה לישראלים

    במענה לשאלה מתי יפתחו שערי אירופה לישראלים, ענתה שגרירת גרמניה בישראל: "אני מאוד מקווה שבקרוב גם ישראלים יוכלו שוב לנסוע לגרמניה וגם גרמנים לישראל. אני שומעת מאנשים רבים שהם מחכים לזה בקוצר רוח. התיירות חשובה לכלכלה הישראלית. לצערי, אינני יכולה להגיד מתי בדיוק זה יקרה. באירופה כמו בישראל אנחנו עובדים כרגע על האפשרויות איך לאפשר נסיעות גם תחת תנאי הקורונה. בגרמניה נפתחו מרכזי בדיקות בכל שדות התעופה הגדולים ואני חושבת שזה עזר".

    יציאת אירופה מהמשבר

    ריינר נשאלה גם על אופן ניהול המשבר באירופה וכיצד גרמניה, כמובילת האיחוד האירופי מתכננת להוציא את היבשת מהמשבר הבריאות והכלכלי. ריינר: "בעקבות הקורונה השתנו היעדים שהצבנו. כעת העדיפות הראשונה שלנו היא להציע לאירופה מתווה ליציאה מהמשבר הכלכלי והבריאות. לכן גרמניה פעלה למען גיבוש חבילות סיוע גדולות. עם זאת, גם יעדים ארוכי טווח נותרו חשובים. ביניהם אציין במיוחד את המאבק נגד שינוי האקלים. אנחנו גם רוצים להמשיך ולפתח את הגישה האירופאית בנושא ההגירה ולקדם את הדיגטליזציה".

    שימור בתי העלמין היהודיים בגרמניה

    בנושא פעילותה של ממשלת גרמניה לשימור ושיקום בתי העלמין בגרמניה ובאירופה כולה, הרחיבה ריינר ואמרה כי  "בגרמניה יש בתי עלמין יהודיים רבים שעד היום מטופלים ומטופחים על ידי הערים והרשויות המקומיות. אנחנו רוצים לשמר בתי עלמין יהודיים בגרמניה ובאירופה ומיוחד גם במזרח אירופה – שם קהילות יהודיות רבות חדלו להתקיים עקב פשעי הנאצים. לכן משרד החוץ הגרמני תומך ביוזמת השימור של ארגון suf בסכום של מיליון אירו בשנה ועובד בצמוד לרב שפירא. הפרויקט חשוב לנו מאוד. עד עכשיו הצליחו להציל 166 בתי עלמין בסיכון גבוה, באוקראינה, בלארוס, פולין, מולדובה, סרביה, סלובקיה וצ'כיה".

    החשש מפני מעצרים של קצינים ישראלים בעולם

    לסיום, נשאלה ריינר על החשש בישראל מפני מעצרים של קצינים ישראלים בעולם בגין פשעי מלחמה עקב היריבות עם הפלסטינים – "עד כמה לדעתך ישראל פועלת בכפוף לדין הבינלאומי. גם בשאלת אפשרות מעצרם של קצינים ישראלים לשעבר וגם בשאלת חוקיות הפעילות של ישראל בשטחים שמעבר לקו הירוק?", שאל קאהן. ריינר: "לגבי הסכסוך עם הפלסטינים אני רוצה לומר, גם לגרמניה וגם לישראל יש אינטרס במזרח תיכון יציב ושליו. למען מטרה זו אנחנו פועלים. מבחינת גרמניה, ביטחון ישראל אינו נושא לדיון בכלל. עם זאת, אנחנו עדיין משוכנעים שרק פתרון שתי המדינות כתוצאה ממשא ומתן יכול להביא שלום בר קיימא לאזור. לכן אנחנו מברכים על כך שתוכניות הסיפוח הוקפאו. אינני רוצה לקחת חלק בספוקלציות על חוקיות של פעילות צבאית או נושאים הנמצאים בדיון בפני בתי משפט בינלאומיים".



    0 תגובות