הגאון הרב אליעזר שמחה וייס: "לשמוח במצוות אכילה ושתיה בערב יום הכיפורים"

    קלמן טלר No Comments on הגאון הרב אליעזר שמחה וייס: "לשמוח במצוות אכילה ושתיה בערב יום הכיפורים"

    ערב יום הכיפורים: חבר מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי אליעזר שמחה וייס קורא להדר במצוות אכילה ושתיה בערב יום הכיפורים | המכתב המלא

    הגאון הרב אליעזר שמחה וייס צילום: פלאש 90
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חבר מועצת הרבנות הראשית הגאון הגדול הרב אליעזר שמחה וייס קורא במכתב להרבות באוכל ושתיה ביום זה: "לדעת רוב הפוסקים זו מצווה מן התורה".

    וכך כותב הרב במכתבו: "בימים אלו של עשרת ימי תשובה ועם ישראל בצרה ומתחבטים כיצד נתפלל בציבור ביום הקדוש הבעל"ט בשבוע הבא. המצב הזה יכול להשפיע על שמחת החיים ח"ו ובמיוחד שיש הרבה אנשים שח"ו לא יוכלו לצום ביום הקדוש בהיותם חולי קורונה. רבנים ומורי הוראה פוסקים הלכות לגבי מבנה התפילה איך ואיפה נתפלל. ולגבי הצום והגדרות השונות של חולים שונים שנדבקו ר"ל בנגיף האם הם צריכים לצום. ואכן פורסמו הנחיות הלכתיות לערב יום כיפורים. אבל באלו שפורסמו עד עתה לא מצאתי התייחסות למצווה נפרדת שיש לכל אחד ואחד לקיימה בערב יום כיפור והיא המצווה להרבות באכילה ושתייה בערב יום הכיפורים (שו”ע תרד, א).

    "לדעת רוב הפוסקים מצווה זו מהתורה (מ”א ומ”ב תרד, א). אמרו חכמים: "כל האוכל ושותה בתשיעי – מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (יומא פא, ב). אני מרגיש כמה זה חשוב להדגיש וללמד מצווה זו וללמד שאף שהתענית קשה מהאכילה ויש הרבה שלא יוכלו לצום רצה הקב”ה להרבות שכרנו, ומחשיב לנו את האכילה בתשיעי כאילו גם היא תענית.

    "המצוות שבתורה צריכות להיעשות בשמחה שלימה שכוללת גם שמחה של עונג. מצוות התשובה ראוי לה שתיעשה בשמחה, שעל ידה אנחנו זוכים להתנקות מחטאינו. יום הכיפורים הוא יום טוב, ולכאורה היה ראוי לשמוח בו גם באכילה ושתייה כמו שבשאר הימים הטובים שאנחנו קובעים סעודה לשמחת החג. אלא שבעת התשובה עצמה אי אפשר לשמוח באופן גלוי, שכן עיקר התשובה – צער וחרטה, ועל כן נצטווינו להתענות ביום הכיפורים ואת העונג של היום של שמחה על מצוות התשובה, נצטווינו לעשות בערב יום הכיפורים על ידי אכילה ושתייה. (שערי תשובה ד, ח; רמ”ק).

    "עם כל המגבלות השנה והדאגות שיש לנו השנה נעודד את אחינו בני ישראל לקיים המצווה של ערב יום כיפורים של אכילה ושתיה בערב יום כיפור. ונראה שיש לאכול כמו ביום טוב, כלומר שתי סעודות עם פת. המהרי"ל דיסקין זצ"ל נהג לאכול צימוקים במשך כל היום להידור מצווה.

    "בקהילות ישראל יש מנהגים שונים לגבי המאכלים שאוכלים בערב יום הכיפורים וצריך לזכור לקיים המצווה הזו מתוך שמחה. על רבני ישראל לעודד את בני קהילתם לקיים מצווה זו של אכילה ושתיה בערב יום הכיפורים מתוך שמחה של מצווה שניתן לקיים אותו בהידור גם השנה למרות כל המגבלות. "כי בשמחה תצאו". בשמחה נצא מהמצב שבו אנו נמצאים וה' יקבל תפילותינו ויחתמנו לחיים של בריאות נחת עושר ושמחה וכט"ס ויסיר מאיתנו סגר בידוד עוצר וכל מיני פורעניות הבאים עלינו.

    "מצוות ערב יום כיפור מחזק אותנו ההבנה שמצווה גדולה להיות בשמחה ת-מ-י-ד. תמיד זה תמיד. גם בערב יום הדין בשנת מגיפת קורונה. בברכת גמר חתימה טובה, הרב אליעזר שמחה ווייס".



    0 תגובות