ארבעת המינים בצל הסגר; כתב 'קול חי' סייר בשווקים והתרשם • גלריה

    בנצי לייזרוביץ 1 Comment on ארבעת המינים בצל הסגר; כתב 'קול חי' סייר בשווקים והתרשם • גלריה

    צפו בגלריה: כתב 'קול חי' בנצי ליזרוביץ הסתובב בשכונת גאולה, מא"ש ומוסאיוף ופגש סוחרי ומשווקי 4 המינים ושוחח עימם. הוא פגש את הרב יהודה מחפוד, התלווה אליו בשכונת מוסאיוף בעיקר לחנויות של אתרוגים תימניים, "מסתבר שגם בימים אלו היכן לרכוש ד' מינים מהודרים"

    21:49
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on ישי כהן: "התלהבנו מהרפורמה והזנחנו את חוק הגיוס"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חג הסוכות בשנה זו, והימים שקודם לחג, אינם דומים לשנה אחרת. השנה בשל נגיף הקורונה ההכנות לחג, אוירת החג ברחובות הערים החרדיות אינם כבכל שנה. ובכל זאת, כתב 'קול חי' בנצי ליזרוביץ הסתובב בימים אלו בשכונת גאולה, מא"ש ומוסאיוף ופגש סוחרי ומשווקי 4 המינים ושוחח עימם. הוא פגש את הרב יהודה מחפוד נכדו של הגאון ר' שלמה מחפוד התלווה אליו בשכונת מוסאיוף בעיקר לחנויות של אתרוגים תימניים, ומסתבר שיש הרבה דברים מעניינים בתחום.

    בד"כ רחובות גאולה ומא"ש בימים שמיד לאחר ר"ה חנויות מושכרות לטובת מכירת 4 המינים. גם השנה ניתן למצוא את החנויות האלו, אלא שהשנה כמות האנשים שמגיעים לחנויות אלו פחותה מכל שנה. הסגר שהחל לפני ר"ה והתהדק לקראת יו"כ מדיר את רגליהם של רבים ממקומות אלו, שמגיעים לשם כל שנה משכונות מרוחקות יותר. "אנשים מגיעים אבל לא כמו בשנה רגילה", אומר לי אחד ממוכרי 4 המינים ידוע באזור.

    אני ממשיך לכיוון שכונת מוסאיוף ושם אני פוגש את הרב יהודה מחפוד נכדו של הגאון רבי שלמה מחפוד . יהודה הוא אחראי ראשי על כלל פרדסי האתרוגים של הרב מחפוד, אתרוגים תימניים. הוא גם משמש כמוהל ידוע, וראש מערך הכשרות של הרב מחפוד. אני מתלווה אליו לסיור באזור. האמת שאף פעם לא סיירתי שם בתקופת סוכות, אך כל רחוב מוסאיוף חנות אחר חנות ניתן למצוא 4 המינים מהודרים ממש ובעיקר מבחר של אתרוגים תימניים. מי שמכיר את שוק האתרוגים התימניים יודע שאתרוג תימני הוא לא רק ביופיו אלא גם בגודלו. אני זוכר בהיותי ילד בחיפה אב"ד העיר חיפה הגאון הרב קלופט זצ"ל היה מברך על אתרוג תימני, שנה אחת הביאו לו אתרוג ששקל כמה ק"ג טובים, אבל היה צהוב ונקי לחלוטין. אגב, הרבה מעדות אשכנז מברכים על אתרוג תימני.

    אני יושב לשיחה עם הרב יהודה מחפוד קצת ללמוד על האתרוגים התימניים של הרב מחפוד. אז הנה קצת נתונים: האתרוגים גדלים במושב פדויים תקומה בדרום. באזור זה האקלים מצוין ונוח לגדל אתרוגים. בדונם אחד גדלים 220 עצים של אתרוגים. עץ אחד מוציא 90 אתרוגים, אבל רק 50% כשרים ומעלה. 25% מהם יוצאים מהודר ומעלה, כך שהאתרוגים המיוחדים מגיעים למספר מזערי וקטן.

    נטיעה של אתרוגים חדשים

    לאחר הקטיף לוקחים את האתרוגים לשטיפה במקום מיוחד, ששם נזהרים מאד לבל יקבלו מכה.

    מיד לאחר מכן הסוחרים קונים את האתרוגים ונשלחים למיון במקום מיוחד. לבד מנושא הכשרות, מיון ע"י בעל מקצוע שמכיר את תחום האתרוגים זה משהו אחר, כי כשבעל מקצוע ממיין זה דבר שנותן רווחים של ממש.

    השנה בשל נגיף הקורונה ויחד עם זה הטלת הסגר, הסוחרים קנו מראש בסטות במקומות שונים- אולם כלל שוקי 4 המינים נסגרו פרט לחנויות בלבד. כך שהרבה מהסוחרים נקלעו לבעיה שאין להם היכן למכור את הסחורה. עם זאת חשוב לציין שהרבה סגרו עם סופרים לממכר מזון שנשארים פתוחים בכל זמן הסגר, ושם קנו מקום שיוכלו למכור 4 המינים בתוך הסופר. יהודה מחפוד מוסיף ואומר, "אם כל שנה נושא המשלוחים של 4 המינים לבתים היתה עדיפות אחרונה, השנה זה נהפך לעדיפות ראשונה. נכון המשלוחים זה לא כמו שאתה בא למקום מסתכל ובוחר מתוך מבחר, אך אין ברירה אחרת בשל הנגיף. ועוד יותר, חובבי האתרוגים שצריכים לראות כמות של עשרות אתרוגים עד שקונים אתרוג אחד, השנה הם בבעיה ויצטרכו להיות יותר מהירי החלטה. גם אין להם הרבה מקומות לאן לנסוע לבחור בשל הסגר".

    ההתעקשות של השר דרעי להחריג את נושא 4 המינים וסוכות ולהתיר לפתוח חנויות לצורך זה, היקל על הציבור.

    כל עוד אנחנו מדברים ובינתיים אנשים נכנסים, מבררים ובודקים אתרוגים. כל המעוניין יש לו מנורה בצד עם זכוכית מגדלת והאמת ניתן בהחלט למצוא אתרוגים נקיים מאד.

    לפני שאני מסיים את הסיור עם יהודה מחפוד הוא מבקש ממני לתת טיפ לציבור. השנה הרבה קנו את 4 המינים מוקדם מהרגיל, ובפרט אתרוגים. רצוי מאד לשמור את האתרוגים במקום קריר ויבש חדר ממוזג. אין להניח את האתרוג במקרר ולא בחדר חם. מצבים אלו יגיעו לתוצאה של אתרוג אחר בחג ממה שאנשים בחרו בשעת הקניה.

    אנחנו ממהרים לסיים את הראיון כי התקופה הזו היא תקופה עמוסה מאד לסוחרי ומשווקי 4 המינים, אבל הרב יהודה מחפוד יוצא למיין אתרוגים באלעד, ועוד הרבה ק"מ של נסיעות הוא יעשה בימים אלו. אנו נפרדים בברכת גמר חתימה טובה וחג שמח. והוא מוסיף "עם הנגיף ועם הסגר לא יחסר לאף אחד 4 המינים".



    1 תגובות

    מיין תגובות