- רדיו קול חי - -

ראה"מ לראשי הרשויות: "צריך את עזרתכם בשמחת תורה"

המאבק בקורונה: בכינוס מיוחד שהתקיים בזום היום (רביעי)  עם ראש הממשלה ויותר מ- 200 ראשי רשויות, הוצג מתווה מחודש לתוכנית הרמזור ליישום מידי לאחר תקופת הסגר. במסגרת התדרוך הועלתה דרישה של ראשי הערים מראש הממשלה, לפיה יש לצרף לקבינט הקורונה נציגות מטעם השלטון המקומי.

נציגות זו, לטענת ראשי הערים נחוצה והכרחית לאופי הדיפרנציאלי שמתוכנן לאחר השטחת עקומת התחלואה ולקיום שגרת חיים עד למציאת חיסון. כמו כן, ציינו ראשי הערים כי צעד זה נדרש על מנת להחזיר את אמון הציבור במערכת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לראשי הרשויות בתחילת השיחה: "מדובר ביוזמה הכרחית. מאמין בכוח של מאות המנהיגים ברחבי המדינה, ההירתמות כמנהיגים מקומיים משנה את התמונה. הרמזור הוא אחד מהכלים שישנו את המהלך. בתמונה העולמית פעלנו מהר מאוד בצורה אחידה והצלחנו להכניע את המחלה בצורה מאוד מהירה".

ראה"מ הודה כי הממשלה הנוכחית לא פעלה במהירות, "פתיחת האולמות ומוסדות החינוך ייתכן שזירזו את התפשטות המחלה. הממשלה כבר לא אחודה ולא פעלה במהירות הנדרשת, הופעלו עלינו לחצים סקטוריאליים. מהר מאוד התחלואה הגבוהה שהגיעה למימדים של עשרות אלפים נדבקים ביום הוא בלתי אפשרי. אף אחד לא יכול לחמוק מכך. על כן נקטנו בסגר שהוא פחות עוצמתי מהסגר הראשון שעשינו, מאפשר בלימה מסוימת".

ראש הממשלה ]פנה לראשי הערים ואמר, "חייבים להוריד את המספרים בעזרתכם. בשני נקבע מה הם נקודות המעבר לפתיחה- ברמה הארצית ראשית, מתוך מטרה להגיע לרמזור. כדי להגיע לשם נצטרך להגיע לשגרה שמתבססת על בדיקות מהירות- הוכנסו כבר לבתי חולים , בתי אבות, רוצים להפוך את זה לתעשייה שלמה".

ראש הממשלה הבהיר בשיחה, "חבישת מסכות היא המפתח להצלחה כנגד המגיפה. החלק של ראשי הרשויות הוא עצום והאמינות שלכם בפני הציבור ענקית. כמו כן פועלים למציאת חיסון ולשילוב בדיקות מהירות בשגרה".

לדברי נתניהו, "יהיו חיסונים וכנראה נוכל לחיות בדרך שונה משגרת הקורונה שאנחנו עושים בין סגר לסגר". לקראת שמחת תורה, ראש הממשלה ביקש את עזרת ראשי הרשויות במניעת שמחות והתקהלויות המוניות בשמחת תורה והקפות. יחד עם אכיפה עם פקחי הרשויות המקומיות. אלו הדברים העיקריים שרוצה לבקש את עזרתם של ראשי הרשויות בהם.

ראש המל"ל מאיר בן שבת עדכן בשיחה, "יש סימנים לבלימה ותחילת התייצבות. אך זו עדיין לא מגמה מובהקת ומתמשכת. שיעור החיוביים עדיין גבוהה וזה לא מספיק עדיין. אי אפשר לקיים שגרה עם 2000 נדבקים חדשים ביום. עם זאת, החברה ממשיכה לשלם מחירים יקרים מנשוא- בהתנהלות ממושכת במתכונת חירום".

ראש המל,ל הבהיר כי "לא יהיו אירועי שמחות המוניים בתקופה הקרובה, והמסכות יהפכו לאביזר קבוע. לקראת החורף האתגר כפול, איום השפעת עומד מולנו. יש לרתום את יכולות הפיקוח של הרשויות- הן אפקטיביות מאוד".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס לאכיפה ואמר, " אנו רואים שהאלימות פחתה באופן כללי, מלבד האלימות במשפחה. אנו עדים להתגייסות שלכם למאמץ הלאומי יחד עם גורמי האכיפה. אין כל דרך להצדיק הפעלת כוח בלתי סביר ושלא כדין והמקרים הללו מטופלים. המשטרה עושה מאמץ אדיר בכל התחומים ואני קורא לא להאמין לפייק ניוז שמתפרסם.".

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים-רעות, אמר בפתח הדיון: "היום ברור לכולם שעם היציאה מהסגר והפחתת התחלואה, מודל הרמזור חייב לחזור לפעילות- מודל ברור ומקצועי שלא משאיר מקום לספק – עיר אדומה מקבלת על עצמה את המגבלות ועיר ירוקה יכולה לאפשר לעצמה להרחיב את הפעילות בהתאם להנחיות".

עוד הוסיף, "אסור לתת לשיקולים אחרים להשתלט על ההכרעות. עלינו להכניס במיידי בדיקות קורונה 15 דקות למוסדות החינוך ולבתי אבות. יש פתרון טכנולוגי שעובד כבר בשוק הפרטי, למה לא מאמצים אותו לטובת החזרת השגרה".

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת מרחבים אמר בשיחה: "הרמזור הוא כלי עבודה מדהים. יש לחזור אליו לאחר הסגר, מתוך 54 מועצות 39 ירוקות. ככל שיתנו לנו את הסמכות לנהל את היישובים נעשה זאת בצורה הטובה ביותר. אנחנו מאפשרים לאנשים לטוס לחו"ל ובפועל יש לנו כאן צימרים מדהימים לאירוח משפחות גרעיניות. החקלאות משמעותית כיום, ויש לעודד עבודה עברית בתחום".

ר"ע ביתר עילית מאיר רובינשטיין אמר בשיחה: " מרגישים מדי יום שהאמון במערכת נסדק בחברה החרדית. אני מגנה את האלימות ברחובות בייחוד בחגים. חייבים להקים צוות של הממשלה עם הנציגות החרדית בשיתוף פעולה- כי כרגע אנחנו הולכים אחורנית".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה דרש בשיחה נציג לרשויות: "ברור לכולם שתכנית הרמזור היא המפתח למלחמה במגיפה. אף דרך אחרת לא הוכיחה את עצמה. כדי שהדברים יהיו אפקטיביים אנחנו דורשים נציגות מתכללת של השלטון המקומי בקבינט הקורונה ותציף את הצרכים מהשטח".

ראש הממשלה סיכם וביקש לקיים את הפורום באופן סדיר. עוד אמר ראה"מ הוסיף כי יש אפשרות לשתף את הרשויות המקומיות בקיטוע שרשרת ההדבקה מפני שקיצור הזמן קריטי במקרה הזה ונבחן את הנושא מיידית. אנחנו בתהליכים מואצים להשלמת מערכת מידע מסונכרנת במשל"ט שאמור לתת את האינפורמציה המלאה לרשויות המקומיות.

עוד אמר ראש הממשלה כי יו"ר השלטון המקומי ביבס יוזמן להשתתף בישיבות קבינט הקורונה כמשקיף שיביא את קולו של השלטון המקומי.

נתניהו עדכן כי דנים יחד בהפעלת מודל הרמזור לקראת ישיבת הקבינט ביום שני – המטרה היא להגיע לשגרת קורונה שהיא רמזור. לגבי מערכת החינוך והגיל הרך- יש לקבל החלטות , כרגע זה נמצא בבדיקה.