אור החיים: 'בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'כוחה של תורה'

    רבינו האור החיים הקדוש מבאר, שהאדם יש בו כוחות להיות כמו בני עליון, על דרך מאמר הפסוק 'אני אמרתי אלקים אתם ובני עליון כולכם'. ומצד שני יכול לרדת עד עפר, ולהיות בדרגה פחותה מבהמה. [כידוע שאדם חוטא הוא מביא קרבן, כי הוא היה בדרגת בהמה בזמן שחטא]

    וידוע שהתורה נקראת 'ראשית' כמו שנאמר 'ה' קנני ראשית דרכו' ולפי זה מבאר רבינו הקדוש את הפסוק כך. 'בראשית' כלומר בזכות התורה שנקראת 'ראשית', ברא ה' שתי דרגות באדם,
    א. שאם האדם מקיים תורה ומצוות הוא ישווה לשמים, וזהו 'את השמים'.
    ב. ואם לא יקיים את התורה, תרד מדרגתו למטה לארץ, וזהו 'ואת הארץ'.

    [אור החיים בראשית פרק א פסוק א פירוש יט]

    'הגאולה העתידה תהיה בזכות לימוד התורה'

    וְרוּחַ אֱלֹקים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:

    רבינו האור החיים הקדוש מביא את דברי המדרש ש'רוח אלקים' הרמז לרוחו של מלך המשיח. ומוסיף רבינו הקדוש ומפרש את המשך הפסוק שזה יהיה 'על פני המים', פירוש בגלל המים, שרק אם יעסקו בתורה הקדושה, שמשולה למים, יבוא משיחנו.

    ובפרשת תצוה מביא רבינו הקדוש את דברי הזוהר הקדוש, שהגאולה העתידה תהיה בזכות משה רבינו, ולכן האמצעי הגדול להביא את הגאולה, זה רק על ידי לימוד התורה ביגיעה לשם שמים, אבל כל זמן שאין ישראל עוסקים בתורה, או שאינם לומדים לשמה, הגאולה מתעכבת.

    ומסיים רבינו הקדוש בדברים נוראים ומבהילים בטעם אריכות הגלות, וזה לשון קודשו: 'ולזה נתארך הגלות, כי כל עוד שאין עוסקים בתורה ובמצוות, אין משה חפץ לגאול עם בטלנים מן התורה'.

    ובפרשת ויחי על הפסוק 'כיבס ביין לבושו ובדם ענבים סותה' מוסיף רבינו הקדוש, כי הגאולה העתידה תהיה בזכות לימוד התורה, ואם לא יעסקו בתורה תהיה הגאולה על ידי יסורים. ויהיה הבדל גדול במהות וצורת ההתגלות, שאם יבוא משיח, בזכות התורה יבוא במדריגה עליונה במראה נסיי ופלאי שיתפלאו עליו כל העולם, וזה הרמז ב'לבושו' שהוא מלבוש של כבוד, ואם יבוא בזכות היסורים יבוא במדריגה שפלה כעני.

    [אור החיים בראשית פרק א פסוק א פירוש כא]



    0 תגובות