צפו: הסתיים התרגיל המטכ"לי 'חץ קטלני'

    קובי פינקלר 3 Comment on צפו: הסתיים התרגיל המטכ"לי 'חץ קטלני'

    בתום התרגיל המטכ"לי 'חץ קטלני' שהסתיים הערב, אומרים בצה"ל כי איום של ירי טילי שיוט ממזרח ומצפון אפשרי בהחלט | התרגיל דימה תרחיש רב-זירתי, תוך מיקוד בזירה הצפונית. בתרגיל השתתפו מפקדת המטה הכללי, המפקדות הראשיות וכלל הזרועות מרמת המטכ"ל ועד לרמת הגדוד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום: דובר צה"ל

    דובר צה"ל מוסר כי היום (חמישי) כי הסתיים התרגיל הצבאי המטכ"לי 'חץ קטלני' המדמה תרחיש רב-זירתי, תוך מיקוד בזירה הצפונית. בתרגיל השתתפו מפקדת המטה הכללי, המפקדות הראשיות וכלל הזרועות מרמת המטכ"ל ועד לרמת הגדוד.

    כלל המפקדות והזרועות תרגלו תהליכי עבודה חדשים לשיפור שיתוף הפעולה בין המפקדות הראשיות לבין הכוחות בשטח. תהליכי העבודה תורגלו במטרה לחזק את הכושר ההתקפי של צה"ל.

    התרגיל נוהל על ידי מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, האלוף מוטי ברוך. במסגרת התרגיל הופעלה בפעם הראשונה 'היחידה האדומה' – יחידת ביום האויב החדשה של זרוע היבשה. בנוסף, השתתפה לראשונה בתרגיל 'עוצבת הבזק', אוגדה רב-זירתית נוספת, אשר הוקמה לפני כחודשיים. תחת האוגדה הופעלה בין היתר היחידה הרב ממדית, יחידת 'רפאים'.

    במהלך התרגיל ביצעה 'עוצבת הפלדה' תרגיל אוגדתי לשיפור כשירותה ומוכנותה כאוגדה רב-זירתית, בהתאם לתרחישי הייחוס. הכוחות התאמנו במגוון מתארי לחימה ובתרחישים מורכבים.

    בנוסף לכך, זרוע האוויר והחלל קיימה תרגיל זרועי, בו תרגלו יחידות הזרוע שילוביות רב-זרועית, הגנת שמי המדינה ושמירה על עליונות אווירית.

    במהלך התרגיל התקיים סיוע אווירי נרחב לכוחות היבשה וכן התעצם שיתוף הפעולה בין חיל האוויר לזרוע היבשה ולחטיבות חיל הרגלים המתמרנות. בנוסף, תורגלו תרחישים שהביאו לידי ביטוי את מוכנות חיל האוויר למערכה בזירה הצפונית.

    זרוע הים לקחה גם כן חלק משמעותי בתרגיל הרב-מערכי, בו תרגלו יחידות השטח והמטה בזרוע מתווה של לחימה בזירה הצפונית, בדגש על תרחישי השגת עליונות ימית. הכוחות תרגלו הגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל, הנכסים האסטרטגיים בים, יכולות התקיפה ואיסוף המודיעין על האויב.

    באגף התקשוב וההגנה בסייבר שולבו יכולות חדשות לתכנון, שליטה ובקרה במסגרת 'מעגל האש' הרב זרועי. מרכז הלוחמה האלקטרונית בחטיבת ההגנה בסייבר תרגל מתן יכולות מבצעיות חדשות לקצה הטקטי.

    יודגש, כי לתרגיל הותאמו נהלים בריאותיים והוא התקיים תוך הקפדה על הנהלים לצורך שמירה על בריאות המשתתפים.

    בתום חמישה ימי תירגול לחימה של כל המטה הכללי כולל כל זרועות צה"ל, אומרים בצבא שאיום של ירי טילי שיוט ממזרח ומצפון הוא אפשרי בהחלט ולכך התכוננו בתרגיל.

    גורם צבאי בכיר מספר לנו "תרגלנו לחימה רב מערכתית. הן בדרום מול עזה, הן בצפון מול לבנון והן מול מדינות פרוקסיות שאינן גובלות עימנו במזרח".

    ראש מנהלת איתמ"ר שאחראית על התרגיל סא"ל אמיר פרידמן מסביר על חשיבות התרגיל שבוצע בפעם הראשונה בצורה פיסית ולא על ידי סימולטורים "המהירות והקצב יקבעו את ההצלחה. תרגלנו מציאות שתוך 3 דקות אנו פוגעים באוייב. אוגדה 162 שילבה בתרגיל את כלל יכולותיה וזה כלל שיתוף פעולה של כלל זרועות צה"ל גם עבור חיל האוויר היה זה התרגיל החילי, כך לחיל הים ולחיל התיקשוב וכמובן אגף המודיעין על שלל זרועותיו שהביא מודיעין בזמן אמת של יותר מחמישים אחוזים מכל התרגילים הקודמים".

    גורם צבאי אחר מסביר שבתרגיל דומתה מציאות שבה החיזבאללה כובש שטח ישראלי לכמעט יממה אך בסופו של דבר צה"ל מצליח להדוף ולחסל את המחבלים "אנחנו פועלים במסגרת קטלניות החץ. ככל שנהיה קטלניים ומהירים יותר כך ננצח מהר יותר ובכמות נפגעים קטנה יותר".

    נדבך נוסף שעליו שמו דגש בתרגיל היה נושא הקורונה. לפי הידוע הערב, בתום התרגיל אף חייל לא חש בתסמינים ולא ידוע על נדבקים. כמובן שנדע במדוייק רק בעוד עשרה ימים אבל הכיוון הוא חיובי. "כל התרגיל נבנה על פי אמות מידה מחמירות כדי לשמור על בריאות המשתתפים" אומר הגורם.

    ובחזרה לתרגיל ולייחוס למציאות, למי שרוצה להבין מה יהיה פה במידה ותפרוץ לחימה.

    בתרגיל, שהיה למעשה תרגיל בתוך תרגיל בתוך תרגיל, תרגלו מצב שבו אלפי רקטות נורות לשטח ישראל ביממה וכל זאת מכל הגזרות, פריצת כוחות אויב לישובים,ירי טילי שיוט, ירי מדוייק וירי סטטיסטי לעבר העורף, ירי לעבר מתקנים אסטרטגיים ובסיסי צהל וכל זאת כדי למנוע מהמשק לפעול.

    לפי התרגיל ההצלחה גדולה. האם בשטח ובפועל יהיו גם כאלו תוצאות? נמתין ובתקוה שלא לראות תוצאות אחרות.

    צילומים: דובר צה"ל



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ד'"