ח"כ אבוטבול לשר טרופר: "עידוד פעילות המוזיאונים בשבת – מנוגד לעקרונות הממשלה"

    ישראל רובין No Comments on ח"כ אבוטבול לשר טרופר: "עידוד פעילות המוזיאונים בשבת – מנוגד לעקרונות הממשלה"

    ח"כ משה אבוטבול, יו"ר השדולה למען שמירת השבת בפניה לשר התרבות חילי טרופר על פתיחת מוזאונים בשבת: "החובה לנהוג בעניין שבת 'כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל' – דהיינו ללא מימון ממשלתי ישיר לפעילות תרבות המתקיימת בשבת היא מאדני היסוד של הממשלה הנוכחית, ולכן ככל שיש כוונה מצדך לפעול לשינוי הסטטוס קוו כאמור היה עליך לקבל תחילה את אישורה של הנהלת הקואליציה"

    משה אבוטבול צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו"ר השדולה למען שמירת השבת בכנסת, ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) פנה לשר התרבות חילי טרופר בנוגע לפתיחת מוזאונים בשבת ומתן מימון ממשלתי לכך.

    תחת הכותרת "עידוד מצד משרד התרבות והספורט לפעילות מוזיאונים בשבת", כתב ח"כ אבוטבול "על-פי פרסומים בתקשורת, לאחר פגישה שקיימת עם כמה מנהלי מוזאונים, בוחן משרדך שיפוי תקציבי למוזאונים שיפתחו שעריהם בשבת ללא תשלום, בהתאם לסעיף תקציבי "שבת ישראלית" (10 מיליון שקל). עוד פורסם, כי לטובת העניין נעשתה פנייה למנהלי מוזאונים ובהם התבקשו למסור נתונים באשר למספר המבקרים הממוצע בשבתות ולתעריף הכניסה למוזאון וכי יש נבחנת האפשרות להסדיר את הפעילות במוזאונים באופן ש"יותאם" לשומרי שבת".

    "ככל שהמידע האמור נכון", כותב אבוטבול "אבקש לקבל העתק מן הפנייה שנשלחה, לרבות ציון שמות המוסדות שאליהם נשלחה הפנייה. האם נעשו פניות גם למוזאונים שבדרך כלל סגורים בשבת? מה האמצעים שבכוונת המשרד לנקוט על מנת לוודא שהנתונים שיימסרו לא יהיו מנופחים? האם קודם למשלוח נעשתה התייעצות עם מועצת המוזאונים, ואם לא – מדוע והאם יש כוונה כזאת?"

    "בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי 'יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל. הממשלה תעשה לכבד את השבת ומועדי ישראל ששמרו על קיומנו כעם'. הרעיון האמור מנוגד לאמנת הסטטוס קוו ומזכיר יותר את אמנת גביזון-מדן ואמנות אחרות, שלא אומצו ע"י ממשלות ישראל לדורותיהן", מוסיף יו"ר השדולה למען שמירת השבת בכנסת.

    לדברי אבוטבול "החובה לנהוג בעניין שבת 'כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל' – דהיינו ללא מימון ממשלתי ישיר לפעילות תרבות המתקיימת בשבת היא מאדני היסוד של הממשלה הנוכחית, ולכן ככל שיש כוונה מצדך לפעול לשינוי הסטטוס קוו כאמור היה עליך לקבל תחילה את אישורה של הנהלת הקואליציה. מדוע לא נהגת כן?"

    "ככלל, המדיניות הממשלתית היא לגבות תשלום גבוה יותר עבור שירותים שונים בשבת (כגון כניסה לשמורות הטבע וגנים לאומיים), ולכל הפחות תשלום זהה לזה של יום חול, אך לא להציע שירותים חינם".

    "המוזאונים מוגדרים כגוף ציבורי, ובהתאם לחוק יסודות התקציב מימונם מגיע מתקציבי תמיכות מסודרים בהתאם לאמות מידה שונות. מדוע אפוא שוקל משרדך בעניין זה מימון באמצעות רכישת שירות?" תוהה אבוטבול.

    "רוב המוזאונים נמצאים רחוק משכונות המגורים כך שגם שומרי השבת המקלים ביותר לא יוכלו להגיע אליהם בשבת ללא נסיעה. האם מודע משרדך לאפליה שהוא יוצר בעניין זה?", מוסיף הח"כ.

    עוד כותב אבוטבול "האם נשקלה פתיחתם חינם של שערי המוזאונים ביום אחר בשבוע כך שציבור רחב יותר יוכל ליהנות מההטבה, ואם לא – מדוע?"

    "פתיחתם של מוזאונים חינם בשבת צפויה לבוא על-חשבון ימי החול, ולהביא לכך שמספר המבקרים בהם וממילא ההכנסות, יפחת מכיוון שרבים יעדיפו להגיע דווקא בשבת. האם שקל המשרד עניין זה של הפגיעה הכלכלית במוזאונים כמו גם הגדלת חילול השבת הצפוי?"

    "מהי תוכנית "שבת ישראלית", מה היא כוללת, עבור מי היא מיועדת והאם נמסר פירוט באשר לפעילותה בוועדת הכספים כאשר אישרה את התקציב לסעיף זה?"

    "על פי החוק, פתיחת המוזאונים בימי המנוחה מותרת, אך מאחר שענף המוזאונים לא קיבל היתר כללי ממשרד העבודה, אין להעסיק ללא היתר עובדי מוזאונים ביום מנוחתם השבועי. דהיינו: חל איסור להעסיק בשבת עובדים יהודיים במוזאון. האם מימון ישיר של פעילות בשבת מהווה דה-פקטו עידוד להפרת איסור ההעסקה במנוחה השבועית?"

    "מדוע לא מתקיים דיון ציבורי בשקיפות בסוגיה האמורה כמצופה מנושא טעון ושנוי במחלוקת שכזה, והדיווחים על היוזמה הנ"ל מגיעים דרך כלי שלישי במחשכים ולא בהודעה רשמית?", מוסיף ותוהה ח"כ אבוטבול בסוף מכתבו.

    בתוך כך, ח"כ אבוטבול פנה היום במליאת הכנסת לשר החוץ גבי אשכנזי: "פניתי אליך ולמנכ"ל משרדך על פוסטים בחשבונות משרד החוץ בשבת וראיונות של שגרירים ברדיו ובטלוויזיה בשבת מדוע אתם חורגים מהפרוטוקול?".

    שר החוץ אשכנזי הגיב ואמר: "אני אישית מקפיד על זה מאוד. אבדוק את הנושא ונדאג שהכל יחזור לפרוטוקול ושמירת הסטטוס קוו".



    0 תגובות