אור החיים: 'צריך לאהוב ולרחם את בנו הרשע'

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'צריך לאהוב ולרחם את בנו הרשע'

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בפרשתינו מסופר על הברכות שחפץ יצחק אבינו לתת לבנו עשיו. ונשאלת השאלה הרי גם אם הצליח עשיו לרמות את אביו יצחק, הרי בכל זאת ידע יצחק אבינו, שיעקב צדיק גמור ויושב ולומד יום ולילה, ומדוע העדיף יצחק לברך את עשיו???

    רבינו האור החיים הקדוש מתייחס לענין. וזה לשון קודשו: 'טעם יצחק שהיה חפץ לברך עשו הרשע, כי חשב שבאמצעות הברכות יתהפך למדת הטוב ויטיב דרכיו, כי הצדיקים יכאבו בעשות בניהם רשע, והיה משתדל עמו להטיב, ואפשר שהיה מועיל'. עד כאן לשון קודשו.

    ומוסיף רבינו הקדוש לציין לדברי המדרש, שעשיו רצה להתחתן עם 'דינה' בתו של יעקב אבינו, ויעקב אבינו מנע זאת ממנו, ובסופו של דבר יעקב אבינו נענש על כך, ונלקחה על ידי שכם בן חמור. כי היתה אפשרות שעל ידה עשיו יחזור למוטב.

    ובהמשך הפרשה, לאחר שיעקב לקח הברכות במרמה נאמר 'וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל אָבִיו הַבֲרָכָה אַחַת הִוא לְךָ אָבִי בָּרֲכֵנִי גַם אָנִי אָבִי וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל'.

    ומדקדק רבינו הקדוש מדוע הוצרך הפסוק להזכיר כאן שיצחק היה אביו???

    ומתרץ רבינו הקדוש וזה לשון קודשו: 'נתינת טעם למה חזר לברכו, לצד רחמי אב כשבכה נכמרו רחמיו'. עד כאן לשון קודשו.

    כלומר: עשיו לא היה ראוי לברכה, אבל יצחק נכמרו רחמיו עליו מחמת בכיותיו, ולכן מוזכר כאן 'ויען יצחק אביו' – כי היה אביו ולא יכל לעמוד בפני בכיותיו ודמעותיו.

    [אור החיים תולדות פרק כז פסוקים א לט]



    0 תגובות