הַנְּשָׁמָה לַנְּשָׁמָה: פרשת שמות \\ הרה"ג אליעזר שמחה וייס

    הרה"ג אליעזר שמחה וייס No Comments on הַנְּשָׁמָה לַנְּשָׁמָה: פרשת שמות \\ הרה"ג אליעזר שמחה וייס

    מדוע נעמיד בסכנה את עצמנו בכך שלא נוכל לנשום? מדוע נסכן את עצמנו בכך שלא נוכל ללמוד תורה? מדוע חלק מאתנו לא מצייתים להוראות משרד הבריאות כדי למנוע ביטול תורה? התחסנו, עטו מסכות ושמרו על מרחק

    הגאון הרב אליעזר שמחה וייס צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "כי דרך המילדות שלפעמים שהוולד נוצר מת לוקחת המיילדת שפופרת של קנה ומשימה תוך מעיו של הילד ומנפחת בו ומשיבה רוח לילד וזהו שפרה לשון שפופרת" (בעל הטורים)
    אלה דברי בעל הטורים (שמות א', ט"ו) על השם "שפרה".

    על פי פירוש זה, שפרה למעשה עשתה את הצנרור הראשון ועל כך זכתה לשכר גדול מאת ה'. היא הייתה אשת הרפואה הראשונה שביצעה הנשמה מלאכותית ומתן חמצן על מנת להבטיח את הצלתם של התינוקות. שפרה הכניסה שפופרת, צינור, כדי להכניס חמצן לתינוקות, והקב"ה הרבה את שכרה עקב כך.

    גם בתקופתנו, יש אנשים הלוקים במחלות קשות, בעיקר בתקופת מגיפת הקורונה, וגם לנו בדורנו יש שליחים המבצעים צנרור והליכים רפואיים נוספים. באותה הדרך בה הקב"ה שילם את שכרה של שפרה, אנו מתפללים שהוא ישלם גם להם כגמולם וירבה את שכרם של צוותי הרפואה, אשר מסכנים מדי יום את חייהם על מנת להנשים חולי קורונה.

    פרשתנו מספרת לנו על ההשלכות שהיו לעובדה שלמצרים לא הייתה הכרת הטוב ליוסף, אשר הציל את מצרים. אסור לנו לנהוג כמו המצרים, אלא להראות את הכרת הטוב שלנו כלפי האחיות והרופאים – שליחי ה' להצלת החיים.

    כלל ישראל צריך לנשום תורה. התורה עבור כלל ישראל היא כמו חמצן. כיהודים, התורה מספקת את החמצן שלנו ואנו חייבים לדאוג להמשך זרימתו, מפני שאיננו יכולים לחיות בלעדיו.

    כאשר אדם נאבק על כל נשימה ר"ל, הוא אינו יכול ללמוד תורה. כשאדם חולה בקורונה ח"ו יש לו קושי בנשימה, וכאמור אינו יכול ללמוד תורה. מדוע נעמיד בסכנה את עצמנו בכך שלא נוכל לנשום? מדוע נסכן את עצמנו בכך שלא נוכל ללמוד תורה? מדוע חלק מאתנו לא מצייתים להוראות משרד הבריאות כדי למנוע ביטול תורה? התחסנו, עטו מסכות ושמרו על מרחק.

    יש כאלה שחושבים שכאשר הם הולכים לבית הכנסת או לתלמוד תורה הם מונעים ביטול תורה. יש כאלה שחושבים שכאשר הם יוצאים להפגנה בתמיכה בלימוד תורה הם מקיימים מצווה. בכל אופן, לטווח הארוך הם עושים בדיוק את ההפך ממה שאליו הם מתכוונים.

    התקהלות ואי ציות לכללים מביאים בהכרח להפצת הנגיף ולסכנה לבריאותם של אחרים. יותר מכך, אנשים כאלה גורמים לכל מי שהיה בסביבתם להיכנס לבידוד, כך שדבר זה מונע מרבים יותר ללמוד תורה בחברותא.

    בהתייחס אך ורק להיבט של ביטול תורה, ולא רק משום ענייני פיקוח נפש, אין שום היתר בעולם להתעלם מהוראות משרד הבריאות. התעלמות מאמצעי הזהירות ההכרחיים היא למעשה הגורם הגדול ביותר לביטול תורה. התחלואה הפורצת היום נובעת מהתרופפות בקיום ההנחיות.

    בנוסף, יש את ענין פיקוח נפש כלפי הזולת, אפילו אם אנו מזלזלים בעצמנו.

    הרב אליעזר שמחה ווייס
    חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל



    0 תגובות