- רדיו קול חי - -

מי שמדבר – מבקר המדינה 2020 \\ אריאל שרפר | דעה

מילון קורונה חלקי 

בעיצומו של משבר מאתגר ומורכב ורווי בדיבורים פרשנויות והערכות שחלקן הקודר והמפחיד מעורר תחושה שמקורה בחרדה שאין לאן לברוח וחלילה גם אין עם מי לדבר, כי הכל תפוס בנושא אחד מסובך שחלקים גדולים ממנו עדיין בבחינת רב הנסתר על הנגלה- לא תמיד שמים לב לדברים מעניינים נוספים כי הכל מבולגן מדי, ורק במבט לאחור אפשר לנסות להתחיל להבין מה בדיוק קרה, איפה היינו ואיפה טעינו.

אז בשל העובדה שיתכן מאד שמרוב הדיבורים הטבלאות ותיאוריות הקשר הסבוכות, רבים לא שמו לב שבקרוב מאד מגפת הקורונה(או בשמה הרשמי שאף אחד משום מה לא משתמש בו חוץ מחברות החיסונים קוביד-19) מציינת שנה לפריצתה, וזו הנקודה שצריך לעצור לרגע ולבדוק באופן מילולי וחלקי מהם המונחים הבולטים והשולטים שהצמיחו ענפים חזקים או לחילופין עשבים שוטים בשיח הציבורי העולמי והמקומי.

להלן מילון מושגי קורונה חלקי ביותר שינסה לציין את דברי היום שיזכרו בעתיד.

נתחיל מעיון קצר בשלוש מילים עבריות שאחת מהן הוכרזה לאחרונה על-ידי האקדמיה ללשון עברית בתואר "מילת השנה בעברית לשנת 2020": מטוש, מסכה, בידוד.

בידוד- מילה שזכתה דווקא במקום השלישי והלא ממש מכובד כי למרבה הצער נדמה ששמעו ועדיין שומעים אותה במרחב הציבורי השומם הרבה יותר משלוש פעמים ביום. המילה שנחשבה בעבר בעיקר למזוהה עם אסירים עושי צרות או רח"ל חולים מסוכנים נשחקה מרוב שימוש מחייב המציאות של כולנו כאחד יחד לכל אחד לחוד וכל נשא חשוד-לבידוד. ואולי הסיבה שהסתפקה במקום השלישי היא שרבים לא רוצים לשמוע אותה. הגיוני.

מסכה- מילה שהסתפקה במקום השני והמכובד במרוץ לתואר "מילת השנה", וגם זה תמוה כי לא יתכן מצב של יציאה מאושרת מהבית בלי שמישהו יגיד אותה ויזכיר לא להשאיר את המצרך החיוני מאחור ולהסתכן בקנס כספי שיעשה בארנק חור. המילה שהוכיחה לכל אם יהודייה ושמחה בעיקר אמא פולניה שהילד שלה לא צריך ללמוד שש שנים כדי לקבל מסכה רפואית לפנים. היצירתיים והחסכנים אלתרו מסכות מבדים ביתיים מחיתול רב-פעמי שעבר כיבוס וליבון לחומרה ועד חתיכה מוילון ישן עבה שסגר הרמטית את חלון הפה. הרוב רכשו את הדגם הכחול מן השפה ולחוץ ולבן מול פה ואף כדגל המרמז על כניעה לאויב סמוי מהעין. המילה שהוכיחה שלא רק בפורים או במלחמה מוזרה מהעבר מסתירים את הפנים מהחוץ. באה בדרך כלל עם הכלל שאין בו יוצאים מן הכלל: "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" או פשוט-"ונשמרתם".

המילה הזוכה בתואר "מילת השנה 2020" היא: מטוש- מקל עם צמר-גפן בקצה שנדחף לפה ואף.

זו מילת השנה הלועזית שעברה. באמת שאין לי מושג למה.

קבלו תזכורת לעוד כמה צירופי מילים שנרצה לשכוח ששמענו הרבה מאד השנה:

חסינות-עדר- אחת הפעמים הנדירות שהמילה חסינות לא קשורה לחברי-כנסת או לשחיתות אלא לאסטרטגיית הגנה ממגפות שנוסתה בראשית התפרצות הקורונה בעולם בבריטניה ובשוודיה ונכשלה קשות בשתיהן ולפיה הדבקות המונים בנגיף יוצרת הגנה מפניו לאחר ההחלמה גם בלי חיסון. במקרה של נגיף חדש ולא צפוי כמו הקוביד-19(קורונה למי שעדיין לא קולט שזה השם האמיתי שלו) מדובר בלקיחת הימור וסיכון גבוה במיוחד ובריטניה הבינה את זה די מהר אחרי שלמרבה הצער רה"מ הבריטי ג'ונסון חלה בקורונה והיה במצב קשה וסכנת חיים ויצא מזה בחיים ולאחר מכן היכה על חטא שהלך על חסינות העדר ועבר לסגרים ולמבצע חיסון שמתנהל באיטיות כעדר פרות באחו בריטי ביום גשום. היו לשונות רעות שניסו להשתמש במונח "חסינות-עדר" כדי לקטרג על אחוז ההדבקה הגבוה בבני ברק ומאה שערים אבל זה עוד משהו שלא רוצים לזכור מהשנה האחרונה ולמרבה הצער מקבלים עליו תזכורות מדי פעם כי לא משנה כמה ינקו את הרחובות תמיד יהיה מי שילכלך.

רסס-טיפתי- המונח הרפואי הגבוה הזה היה מזוהה בעבר בעיקר עם דיאודורנטים בניחוחות משונים ועם אנשים הסובלים משין שורקת או דיבור חזק מהרגיל בעיקר בישיבות מרכזי מפלגות שלרוב הסתיימו בצרחות והטחת עלבונות איש לרעהו ומתנות לעיתונאים שרובם פתחו מטריות וכיסו פה ואף כדי לא להידבק מחיידק פוליטי. מאז הופעת הקורונה בעולם הוזהר כל אדם בכל מקום הומה אדם(עוד לפני שאסור היה להתקהל בשום מקום שאינו בלפור) שלא להשתעל (מהפה) ולא להתעטש (שהיום כולם יודעים שזה גם כן מהפה), מחשש לרסס טיפתי והמהדרין מוסיפים אריסולי שיעביר נגיפים ושאר מרעין בישין רח"ל. נראה לי שכולם מחכים ליום שבו המונח הזה ישמש אך ורק לתיאור הבקבוק הגדול עם השפריצר שמשקה את העציצים בחלון, או לשלב ראשון של גשמי ברכה.

המילה האחרונה והמסובכת ביותר שנזכור אפילו שלא נצליח לומר אותה כמו שצריך: אקספוננציאלי- מילה שרק מומחים למונחים רפואיים השתמשו בה וגם ידעו איך לבטא אותה בלי להתבלבל או לנשוך את הלשון, שנועדה להסביר את קצב הגידול המעריכי של חיידקים בהקשר של התפשטות המגפה מסין לכל העולם כולו. לגבי האנשים הרגילים שלא מוצמד לשמם תואר השם טוב דוקטור או פרופסור זו עוד מילה לא ברורה שנשמעה הרבה יותר מדי בשנה זו וגרמה לכולם להתגעגע לימים בריאים וברורים יותר.

בעזרת השם והמילים החדשות של שמות חברות התרופות מייצרות החיסונים פייזר מודרנה ויתכן שבהמשך גם אסטרזניקה והחיסון ללא שם הישראלי מהמכון הביולוגי בנס ציונה- כל המילים שהוזכרו לעיל יעקרו משורש השיח הציבורי ויהיו זיכרון רחוק מתקופה בלתי נשכחת.

כללים להצהרה דרמטית 

אזרחי ישראל! זוהי תקופת בחירות ואתם כבר רגילים לזה. בתקופה זו תשמעו כמעט כל ערב "הצהרה דרמטית" של פוליטיקאי כזה או אחר או גנץ שמנסה למכור לכם משהו חדש, שעוד לא הציעו לכם בעבר, ובטוח שרק הוא יכול להצליח במה שכל האחרים נכשלו. יופי לו. פחות יופי לכם שצריכים כל ערב לגלות שמה שהבטיחו לכם מהבוקר זה לא דרמטי ואפילו לא עובר את אחוז החסימה הרגשית של אזרח הארץ שיש בה יותר בחירות מכל מקום אחר בעולם.

במיוחד בשבילכם הנה חמש כללים לזיהוי הצהרה דרמטית טובה:

1.ההודעה הראשונה לקראת ההצהרה לא קוראת לה דרמטית והיא רגילה וסתמית

2. אף אחד מהפרשנים/כתבים/ ליצני החצר/ מקורבים/ דוברים- לא יודע כלום על התוכן

3. עד למסירת ההצרה יש אפס הדלפות מכל גורם רשמי או הזוי וכל המדליפים טועים בסוף

4. ההצהרה מפתיעה בעשיית ההפך ממה שחשבו כולם. מי שחשב להתפטר-נשאר, ומי שלא-פורש

5. אחרי יום שלם של הכנות להצהרה- להודיע שמסיבת העיתונאים מבוטלת ובלילה לברוח מהארץ

ביקורת בקטנה: דיבור חסום 

 הנשיא טראמפ נכנס להיסטוריה כנשיא שבוצעו שני הליכים להדחתו בקדנציה אחת בלבד שמסתיימת בקרוב.

בנוסף יזכר טראמפ כמי שלימד את העולם שיעור בלתי נשכח במתיחת גבולות חופש הביטוי עד קצה גבול היכולת של ראשי הרשתות החברתיות

שחסמו את כל חשבונות דונלד ג'יי טראמפ עד אחרי צאתו מהדלת האחורית של הבית הלבן.

סתימת פיות? ציד-מכשפות? מעט מדי-מאוחר מדי? מגיע לו?

תחליטו אתם. דבר אחד בטוח- הנשיא טראמפ הוא בלתי נשכח. לטוב, לרע וללא נורא.

רוצים לבקר את המבקר? [email protected] [1]