כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו • טיול ופעילות בגוש עציון

    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו • טיול ופעילות בגוש עציון
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ממרומי מצפור האלף נשקפים נופי ארץ ישראל לכל עבר. במבט לצפון מזרח נשקף הר הבית ובירת ישראל, במזרח הר אדום ופסגתו הקטומה של ההרודיון, במערב, הים התיכון ומדרום הרי חברון. בתווך, כרמים, רפתות, הרבה טבע ואלפי יחידות דיור המעידות על התנופה הרבה בה מצוי גוש עציון על שלל אתריו ומכמניו.

    המצפור, הניצב בגובה של 1000 מטר, עקף את היישוב נווה דניאל, שגובהו מסתכם ב-997 מטר. המקום משמש נקודת הסברה למבקרים הרבים הפוקדים את גוש עציון והוא "משקיף" ב 360 מעלות לעבר גוש דן, ים המלח, ירושלים, והרי חברון.

    מצפור
    ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל מספר לנו שזהו אירוע חשוב המהווה חיזוק לאחיזתנו בנחלת אבותינו. "מיקום התצפית מאפשר להעלות מדרגה בהסברה על חשיבות ההתיישבות בבחינת 'טוב מראה עיניים'". וכדי לראות בעיניים אנו יוצאים לטבע.

    קיץ עכשיו ברחבי הארץ. החום והלחות המעיקים של מישור החוף ומרכז הארץ כמו נשכחו כאן בגוש. הכל ירוק, האויר והאוירה צלולים כיין ושפע הירק מעיד על המים הרבים הפזורים כאן מעל ומתחת האדמה. כדי לחוות את שפע המים הקרירים יצאנו להכרות ראשונה עם המקומות הנסתרים. הכרות של הטבע עם הטרקטורון. חוויה משכרת המשלבת נסיעה מאתגרת יחד עם התחברות לטבע הקסום והארץ ישראלי של גוש עציון.
    הסיור המלווה במדריכים מנוסים ומוסמכים, כולל עצירה להסברים ולתצפיות. בדרך, עוברים בפינות חמד קסומות, בשבילי שמורות הטבע ובנקודות תצפית מהיפות והמיוחדות בגוש עציון. גולת הכותרת בסיור הים שפע המעיינות וברכות מים. עשרות מעיינות שבהם המים קרירים (ולא צלולים במיוחד), אך למי זה חשוב בחומו של היום. יושבים תחת ענפי התאנה שעכשיו היא בשיא בשלותה ונהנים מכל רגע.

    ברכה

    שפע המים בכל מעיינות האזור הוא גם המקור לגידולים החקלאיים הרבים מהם נהנים תושבי הגוש. "המקום יושב על קו פרשת המים", מספר גד כהנא מנהל עמותת התיירות בגוש "זו הסיבה לשפע המים והמעיינות באזור". והם אכן רבים.
    (המלצה: קבלו ייעוץ בבית ספר שדה המקומי טלפון: 02-9935133)

    יוצאים לנהיגה מחוות ארץ האיילים, אליה נחזור עם סיום הסיור. לפרטים: 054-3183333
    אחרי שעה או שעתיים של הכרות אנו חוזרים לנקודת ההתחלה בה החנינו את הרכבים ונכנסים לחווה המיוחדת.

    ארץ האיילים

    עורות "האילים המאודמים" סיקרנו מאז ומתמיד את האדם. לא בכל עת ניתן למצוא ולראות מקרוב את בעלי החיים, המוזכרים במקרא בסביבתם הטבעית. תיאורי המקרא הארוכים באשר לחומר אשר ממנו נבנו יריעות המשכן הניבו לא אחת השערות שונות באשר למקורם של העורות. במיזם תיירותי במרומי הר חברון בגובה של כ-1000 מטר , נפתח לפני מספר שנים ,אתר ארץ האיילים, בו ניתן לבקר , לטייל ואפילו לרחף מעל עמקי ההר. איילים מסקוטלנד מטיילים ברחבי האתר בלי לחוש את אימת האדם, פינת חי בר ופינת ליטוף והאכלה בה מצויים ארנבים, ברווזים וטווסים ופאב- מסעדה משווים למקום נופך מיוחד והנאה מובטחת. את הרעיון להביא לאתר איילים הגו שני חבר'ה ירושלמים. ליאור לוי (דור תשיעי לשושלת קבלנים שבנתה בין היתר את רחבת הכותל, משכן הכנסת , בית החולים שערי צדק ) חבר לאוהד מדר חברו לצבא. בשלב הראשון הם רכשו 10 אילים מאודמים "זו חיה שאין רוע, התמימות והאצילות שלה עומדות מעל הכל. אולי זו הסיבה שבעטיה נבחרו עורות בעלי החיים האלו ליריעות המשכן" אומר לוי. אבל גולת הכותרת במקום היא ללא ספק האומגה הארוכה ביותר בארץ ולא פחות מכך, גובהה מעל לפני הקרקע.

    אומגה

     

    אורכה של האומגה 420 מטרים והיא מעבירה את המרחף בה מצלעו האחד של ההר לצידו השני , היישר ליישוב בת עין. בדקה של ריחוף עוברים מעל לגוש עציון. מבט למרגלות האומגה מפחיד למדי בשניות הראשונות. התהום הפעורה מטה מצויה 120 מטרים תחתינו. אבל אחרי כמה שניות של ריחוף ההרגשה נהדרת. "בעמק למרגלותינו היו אמורים לעבור לוחמי הפלמ"ח שהיו בדרכם לגוש עציון . תחת אותה מחלקת הל"ה שלא זכתה להגיע למקום המיועד, אנחנו משמרים את העבר ומוסיפים נופך להווה" מספר ליאור. בעלי המקום , פתחו במקום גם מתחם אוכל כשר ולצידה מבחר מרשים של פוחלצים , קרני אילים והמון אפשרויות לפעילות טבע. בחודשים הקרובים ( תלוי במזג האויר ) יערך באזור קטיף פטל אורגני ושלל פירות הקיץ. בעתיד הקרוב אמורים לקום במקום קירות טיפוס ומתקני אתגר נוספים, זאת לצד בית הקפה ובעלי החיים. טלפון: 050-5388705 / 050-2041201.
    נסיעה קצרה ואנו בתוך כפר עציון.

    אתר ההנצחה
    איזור ההנצחה של כפר עציון נמצא בקיבוץ כפר עציון בקצה הדרום מערבי של הגבעה וסמוך למקום שבו התרחש הטבח ב-1948. האתר,מורכב מבית מוזיאון לתולדות ההתיישבות בגוש עציון ובית עדות שבו מסופר במלל, תמונות, מפות וממצאים ההיסטוריה של גוש עציון מ-1927 ועד נפילת קיבוץ כפר עציון וגוש עציון במאי 1948. החיזיון האור קולי החדש נמצא בבית המוזיאון וניתן לצפות בו על ההיסטוריה של האזור.
    הבית ממוקם במורדות הגבעה שעליה שכן כפר עציון עד לחורבנו בשנת 1948. לידו נטוע גן זיכרון, ובו בית אחד ששרד מהקיבוץ ובו התגוררו ראשוני גוש עציון 02-9935160

    אמרנו כרמים והמילה החוברת אליה היא יקבים. באזור התעשיה של הגוש ממזרח לכביש ירושלים- חברון מצוי יקב לביא.

    כרמים

    יקב לביא

    זהו, יקב בוטיק המייצר סדרת ליקרים משובחים זוכי מדליות בתחרויות בינלאומיות. שמו לביא על שם סמלו של שבט יהודה שעל אדמותיו ממוקם היקב.
    "הכל התחיל בשנת 2000 מחלום להכין יין ביתי למשפחה וחברים. במהלך שנת 2003 היקב התחיל פיתוח של ליקר שוקולד איכותי ובשנת 2004 התחיל היקב לפעול כעסק מסחרי" מספר בעל המקום. היקב מייצר סדרה יוקרתית של ליקרים חלבי ופרווה: ליקר שוקולד מריר, ליקר שוקולד לבן, ליקר שוקולד חלב ושמנת, ליקר קפה ושמנת, ליקר דבש, ליקר אוכמניות וליקר דובדבנים. כל מוצרי היקב כשרים למהדרין, בד"צ הרב רובין. היין וליקר השוקולד כשרים לפסח ללא חשש קטניות. במקום נערכים סיורים בתאום מראש. פרטים נוספים: 02-9931238

    לביא

     

     

    אפשרות נוספת היא ביקב גוש עציון. במרכז המבקרים ניתן לצפות ולקבל הסברים על תהליכי ייצור היין, לטעום ולרכוש מיינות היקב. במקום גם מסעדה חלבית כשרה למהדרין , טעימה ומיוחדת: "הכול בזכות השף, תושב האזור". בזמן הבציר, היקב והכורמים מזמינים את כלל ציבור –כולל ילדים לראות את כל התהליך. כדאי להתעדכן. פרטים בטלפון 02-9309220

    יקב

     

    חזרנו למים בנחל הפירים

    מים סיפרנו שיש ובשפע, אז אחד מהם הוא נחל הפירים.בגמרא במסכת ירושלמי אנו מוצאים:"אמר רבי יהושע בן לוי: אמת מים הייתה מושכת מים לו (לכיור שבמקדש) מעיטם". במים אלו היה נוטל הכהן הגדול ידיו ביום הכיפורים.
    המפעל האדיר שלתוכו אנו יורדים ובו אנו זורמים- מפעל אמות המים לירושלים, שרת את ירושלים המתפתחת בשלהי ימי הבית השני. עד אז סיפקו מי המעיינות המקומיים ובורות המים את צרכיהם של תושבי הבירה.
    האמה התת קרקעית, מורכבת מתעלות מעל לפני האדמה, מ 40 פירים שאת רובם ניתן לראות, נביעה רצופה של מים באורך של 2800 מטרים ובתוכה מחילה קרסטית מרשימה באורך 84 מטרים שבתוכה אנו מטיילים. מים אשר מעט מעורבים במסלע החוואר הצהבהב, ילוו אותנו לאורך כל מסלול ההליכה במים.
    לא צריך להיבהל. אמנם יש להצטייד בפנסים, נעלי הליכה ובגדים להחלפה וכך הופך הטיול חוויה מרתקת. לתיאום סיורים והדרכות: 02-9935133

    והיכן אוכלים?
    ישנן באזור כמה אפשרויות : "גוונא" בבת עין

    בחורשת "משואות יצחק"הישנה סמוך ליישוב בת עין,על צלע הר הצופה אל ואדי יפהפה, שוכנת לה מסעדת "גוונא" (גוונים).חלון ענק משקיף לנוף מרחיב לב, דרכו נפרסים הרי יהודה, ירושלים והשפלה. גן ירושלמי משלים את האווירה עם מפלי מים על מסלע טבעי וצמחיה פורחת המשרה שלוות הרים. מטבח המסעדה חלבי-דגים, כשר למהדרין, מגוון במאכלים כפריים בסגנונו הייחודי של השף .האוכל טרי, איכותי, עשיר בטעמים ומעוצב בחן. טל: 02-5336036

    גוונא

    יקב גוש עציון
    מסעדה חלבית כשרה למהדרין , טעימה ומיוחדת. שרגא רוזנברג ששכל באחרונה את תמר רעייתו הביא למקום נופך מיוחד. בקרוב מאד גם אולם אירועים, סרטים והרבה נופך מסביב.

    עוד בסביבה

    אתר ההרודיון

    הרודיון הוא אחד המבנים המרתקים וההרפתקנים ביותר של העולם הקדום. המלך הורדוס הקים כאן בין השנים 22 ועד 15 לפני סה"נ מבנה המשלב מבצר חזק וארמון מבוצר. המבנה מוקף חומה כפולה, שקוטרה 63 מטרים, והיא מתנשאת לגובה של שבע קומות. מסביב לחומות נערמו ערמות עפר גדולות, שיצרו הר מלאכותי.
    בתוך המבנה הזה הקים הורדוס ארמון פרטי, שכלל אולמות, חצרות ובתי מרחץ מפוארים. למרגלות ההר נבנתה בריכה גדולה, מוקפת בגנים מפוארים, כל זה באזור ספר המדבר, העני בגשם וחסר מקורות מים לחלוטין. המים הגיעו להרודיון באמה שהוליכה את מי מעיינות הכפר ארטס, השוכן באזור בית לחם. על פי תיאורו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, הורדוס בחר להיקבר בהרודיון, המקום הנושא את שמו.

    בתקופת המרד הגדול השתלטו הקנאים על הרודיון והפכו את המקום לבסיס שהחזיק מעמד זמן רב, אך בסופו של דבר נכנע ללא קרב. בזמן שהותם בהרודיון בנו בית כנסת על מבנים קיימים ושרידיו ניכרים עד היום. גם בתקופת מרד בר כוכבא התבצרו הלוחמים היהודים בהר, וחצבו בבטן ההר מערכת מסובכת של מחילות מסתור. בניית המחילות בוצעה בחשאי והן שימשו למלחמת גרילה ברומאים שצרו על המקום.

    עוד בסביבה

    חוות גבינות ב"שדה בר" ובית בד בתקוע

    "מפעל" הגבינות מקומי. במקום דיר עיזים וכבשים. מחלב העיזים מייצרים גבינות אשר אותן מוכרים, ומלמדים את מבקרי האתר רז או שניים על תהליך הייצור. טעים ומעניין. בשטח החווה מטעי זיתים, שבכל שנה בסתיו מוסקים ומייצרים מהם שמן זית הן לצריכה עצמית והן למכירה. לתאום מראש : 052-8439570

    בסמוך למקום, בתקוע, שני צעירים עם חזון, מעוף והרבה כוח רצון, הקימו את בית הבד היהודי הראשון מזה מאות שנים.

    מרכז חוויות אלעזר

    גן חי ייחודי בארץ ובעולם, המשלב מפגש חווייתי עם עולם החי. במרכז למעלה מ-1,000 חיות מסוגים שונים, אקזוטיים ומגוונים. לגעת וללטף חלק מהחיות, שרבות מהן "מוחתמות" ורגילות לחברת בני-אדם. בתיאום מראש 02-9931988

    אומנות
    אמנות מיוחדת במינה של האמן מאיר יזרעאל מצויה בישוב אלעזר.בגלריה, הסבר על אופי העבודה על אומנות יהודית ועל המורשת. ניתן לרכוש עבודות מוכנות ו/או בהזמנה מיוחדת.טל
    02-9934418

    שבענו? נתחיל בניווט.

    "יש לאן" – ניווט בגוש עציון

    ניווט בנוף המדהים של גוש עציון והרי יהודה. חוויה של טבע, נוף,אתגר וכיף. מקבלים תצלום אוויר של האזור, עוברים תדריך קצר ו… יוצאים לניווט! מסתובבים בין נקודות הציון השונות, עונים על חידות בנושא גוש-עציון, מגלים מקומות חדשים, והכי חשוב נהנים!! מתאים כאירוע מגבש לצוותי עבודה, לבר/בת מצווה, לאירועים משפחתיים ולכל הזדמנות. בתאום מראש. אבנר 050-2524013

    "דרך האבות" – על רגל אחת
    הדרך בה עברו אבותינו בדרכם על גב ההר. בדרך צופים על מקום הקרב בין החשמונאים לבין היוונים, עוברים דרך אבני המיל הרומיות ואפילו מקווה הטהרה שאליו יורדות מדרגות אבן. את מקווה הטהרה נוכל לזהות בעזרת הסככה שבסמוך לו.
    האבן אמנם לא מדברת, אך הממצאים מעידים על סידורי הטהרה הקפדניים שננקטו בעבר.
    המסלול עובר בנוף הררי מרהיב, כר לפרשיות היסטוריות מרתקות ולחיי עמל וחקלאות בימי קדם. שורשיה של דרך זו נעוצים עוד בימי בית המקדש הראשון והשני, ובעולי הרגל הרבים שבאו אליו וחזרו ממנו לביתם. יתרונה הגדול של דרך זו היה טמון בנוחות שסיפקה, ללא עליות וירידות תלולות.

    והיכן לנים?
    כמה אפשרויות מרכזיות . בבית ספר שדה כפר עציון שפתח עכשיו חדרים מחודשים ומרווחים, בבית המלון באפרת, מלון 3 כוכבים היחיד בגוש עציון המכיל 23 חדרים מפוארים, אמבטיה צמודה + כלי רחצה, מזגן, טלוויזיה וכבלים, וטלפון. אולמות האירועים של בית הארחה, ומטבח הגורמה העשיר מושלמים עבור כל אירוע , באמצ"ש או בשבתות.
    02-5488440 050-6340250 או בצימרים הפזורים בישובים.

    המלצה: לכו על אתנחתא.
    בקצה בת עין בתוך טבע ממש (למולנו עוד אחד מהמעיינות הרבים שבסביבה, רק שבע דק הליכה מעין ליבנה). צימר איכותי, משובח ומעוצב בטוב טעם. הצימר מאובזר וממוזג, מטבחון עם מקרר,פלטה,כיריים חשמליות מיחם וכו'. רק לשבת בערסל את מול הנוף והאויר וכבר זה עושה טוב. מנשה ונתי לוינגר 0528109471

    אתנחתא

    עוד בקיץ
    בימים אלו פותחת עמותת תיירות גוש עציון את שערי שדותיה ומזמינה אתכם לחוויית קטיף מתוק של פטל אדום ושחור.
    ולמי שמתעקש על דובדבנים, יש קטיף של דובדבנים חמוצים המתאימים להכנת ליקרים, ריבות ועוגות.
    לבירורים נוספים עמותת התיירות בית ישראלי- גוש עציון 02-9933863

     

    האזינו לתכנית על המפה עם קובי פינקלר



    0 תגובות